הסתערות בבורסה: מדד הבנקים זינק ב-3.4%, הנדל"ן עלה ב-3.2%

סקטור הגז הטבעי רתח עם עליות חדות ושורה של הודעות: רציו זינקה 8.8%, זרח טסה 12% ■ המחזור הסתכם בכ-1.9 מיליארד שקל ■ ביום רביעי ישראל תשודרג ל"משק מפותח" ■ אקסלנס: "נראה כי בנקודה זו עשויה להיווצר הזדמנות בשוק המניות לפחות לטווח קצר"

המשקיעים בבורסה בת"א הסתערו היום על המניות. לפני פתיחת המסחר היו הערכות שהיום יסתיים במגמה מעורבת עם נטייה לירידות אולם הבורסה פתחה את היום (א') בעליות, שהלכו והתחזקו עד לסיום. המשקיעים המקומיים מעדיפים כנראה להסתכל על חצי הכוס המלאה, להסתכל קדימה ולהתעלם מהירידות החדות שנרשמו ביום חמישי בשוקי העולם (מדד הנאסד"ק צנח ביותר מ-4%). המחזור היה גבוה יחסית ליום ראשון, והסתכם בכ-1.9 מיליארד שקל.

המסחר השבוע בבורסה המקומית יהיה בסימן השדרוג של המשק הישראלי במדד ה-MSCI לסטטוס של "משק מפותח", שצפוי לאחר נעילת המסחר ביום רביעי. אחד-העם, נזכיר, סיימה ביום חמישי שבוע מסחר מקוצר בירידות שערים חדות של עד 7%, ברקע החששות ממשבר החובות באירופה וכן ממשבר מטבע.

"למרות הפסימיות שאנו מציגים באשר למצבה של כלכלת אירופה ויציבותה של הצמיחה בארה"ב (חלק לא מבוטל ממנה תלוי באותן מענקים והרחבות פיסקליות ולכן יפגע כאשר מדיניות צמצום הגירעונות תחל), נראה כי בנקודת זמן זו עשויה להיווצר הזדמנות בשוק המניות לפחות לטווח קצר, כאשר המשקיעים נושמים לרווחה, כתוצאה מהירידה בהסתברות למשבר פיננסי ורגע לפני שלוקחים נשימה ארוכה ומתבוננים בעתידה של הכלכלה הגלובלית". כך אומרים כלכלני אקסלנס בסקירה שפרסמו.

תחילה לשוקי העולם. הבורסה בוול סטריט הצליחה לסיים את המסחר ביום שישי בעליות שערים של עד 1.5% כשמחקה בסיום ירידות בשיעור דומה ממהלך המסחר. עם זאת, בסיכום שבועי, הבורסות מעבר לים רשמו ירידות חדות של עד 5%. הטריגר לעליות היה אישור הסנאט לרפורמה גדולה בענף הפיננסים שנועדה להגביר את הרגולציה על המערכת הבנקאית כדי למנוע או לצמצם את האפשרות למשבר הפיננסי הבא. בנוסף, התקדמות ב"קרן הייצוב" באירופה תרמה לסנטימנט.

מדד ה-S&P 500 רשם ירידה של יותר מ-10% מאז השיא האחרון שהחל במארס 2009, בכך הוביל רשמית את השוק האמריקני לטריטוריית "תיקון". ירידה של 20% מהשיא כבר תהפוך את השוק ל"שוק דובי". נכון ליום שישי, ה-S&P 500 סיים ב-1,087 נק'. זיו סגל, המנתח הטכני של "גלובס", מעריך כי המהלך יכול להימשך לפחות עד 1,010 נק', יעד הפיבונאצ'י הראשון לתיקון יורד. אבל, לדבריו קיימת אפשרות לתמיכה באזור ה-1,060 נק': "אולי מ-1,060 נק' ייצא השור, ואם כן בהחלט יכול להיות שהמדד יעלה, אפילו עד 1,224 נק'. כמובן שבדרך יש מספר רב של מחסומי התנגדות, אבל זה נראה תרחיש סביר ומעניין", אומר סגל.

גם הבורסות באירופה הצליחו למחוק ביום שישי ירידות של עד 2% שנרשמו במהלך המסחר, וירדו בסיום עד 0.7%. גם באירופה נרשם שבוע שלילי, כשהמדדים המובילים איבדו עד 3.8%. באסיה נרשמו ירידות יומיות של עד 2.5%, וגם בסיכום שבועי התמונה דומה.

השבוע במסחר ברחבי העולם וגם בת"א, העיניים יופנו (שוב) למתרחש באירופה. המשקיעים חוששים מהגרוע מכל - מיתון נוסף באירופה בשל תוכניות הצנע שנועדו לצמצם את החובות הכבדים של מדינות האיחוד. ובינתיים, בגרמניה אישרו את הקמת "קרן הייצוב" המיוחדת בהיקף של כ-750 מיליארד אירו לצורך מתן סיוע למדינות הנזקקות בגוש האירו. מפגישת שרי האוצר של מדינות האיחוד האירופי בסוף השבוע בבריסל, עלתה מגמה ברורה - יש למנוע כל אפשרות לצבירת חובות ריבוניים גבוהים מדי, כמו אלו שצברו יוון ופורטוגל, ואפילו להטיל סנקציות כלכליות ופוליטיות אם יידרש, על מדינה שלוקחת על עצמה חובות כבדים כאלה.

הדילמה של פישר

ובחזרה לת"א. ביום חמישי, בסיום שבוע מסחר מקוצר לרגל חג השבועות, מדד המעו"ף סיים בירידה של 2.6% (ירידה של 4.6% בסיכום שבועי), אך הצליח להישאר מעל 1,100 נק'. זיו סגל מעריך כי מהלך מתחת ל-1,095 נק' במעו"ף יילמד על סיכוי להמשך מגמת הירידה ל-1,010 נק', עם תחנת עצירה אפשרית ב-1,040 נק'. לדבריו, "נכון לסיום שבוע המסחר ביום חמישי, ירידה היא התרחיש הסביר. מהלך מעל אזור ה-1,135-1,152 נק' יחשב סימן חיובי".

השבוע בת"א עונת הדו"חות תצבור תאוצה כששלושת הבנקים הגדולים ידווחו על תוצאות הרבעון הראשון של 2010. עד כה, החברות המובילות באחד-העם הצליחו לרשום תוצאות טובות לרבעון, והרבה מהן אף עקפו את התחזיות המוקדמות בשוק.

לצד הדו"חות, המשקיעים בת"א ימתינו לפרסום הריבית במשק לחודש יוני שצפוי ביום שני, כשהתחזיות נעות בין העלאה של 0.25% לבין אי-שינוי בשיעור הריבית מרמה של 1.5%. נגיד בנק ישראל סטנלי פישר יצטרך לאזן בין שיקולי האינפלציה והמדד הגבוה לחודש אפריל אשר עלה ב-0.9% מעל התחזיות של האנליסטים בשוק, לבין החששות שמגיעים מחוץ בדמות משברי החוב האירופאים שעלולים להשפיע גם על השוק המקומי.

ממתינים לשדרוג ב-MSCI

ביום רביעי בסיום המסחר ישראל תעבור ממדד השווקים המתעוררים למדד השווקים המפותחים של חברת MSCI, ותשומת הלב סביב הצעד והשלכותיו גדלה. המעבר מרכז סביבו עניין רב בקרב קרנות ותעודות זרות, שיידרשו לשנות החזקות בעקבות המעבר. המדד עוקב אחר מניות בהיקף של כ-1.5 טריליון דולר, ומהווה מדד התייחסות סינתטי המקובל בקרב המשקיעים לשווקים הגלובאליים. לצד מכירות המשקיעים האקטיביים בגלל השדרוג (כגון קרנות גידור), צפוי זרם הון חיובי לתוך השוק, בשל המשקיעים הפאסיביים (תעודות סל, קרנות נאמנות וכיוצא בזה). לפי ההערכות בשוק, בסך הכל צפוי להיכנס לשוק הון בסך של יותר ממיליארד דולר.

לקראת המעבר, שלב הנעילה ביום רביעי יוארך, מפני שצפויות בו פקודות מסחר רבות - מכירה וקנייה - שיגיעו מצד המשקיעים הזרים. שלב הטרום נעילה בבורסה יתקיים כרגיל ב-16:15-16:15 ואז יוארך שלב טרום הנעילה עד 16:53, ואז יתקיים שלב הנעילה עד 16:58, כלומר חצי שעה לאחר מועד הסגירה הרגיל של המסחר.

קדחת חיפושי הנפט והגז בעיצומה

הבנקים לאומי , פועלים ודיסקונט ידווח כולם ביום חמישי על תוצאות הרבעון הראשון של 2010. מזרחי טפחות והבנק הבינלאומי , ידווחו ביום שלישי ה-25 במאי, וביום רביעי שאחריו, בהתאמה. בנק אגוד יפרסם אחרון, ביום שני ה-31 במאי. בינתיים, רשמו היום מניות הבנקים עליות חדות.

חברת כיל תציג את תוצאותיה ביום שלישי. לקראת הדו"חות, במחלקת מחקר הסל סייד של מגדל שוקי הון מפרסמים סקירה מעודכנת על המניה וצופים תוצאות טובות לכי"ל, המביאות לידי ביטוי את התאוששות הביקושים במרבית שוקי היעד של החברה, לדבריהם.

מניית טאואר בלטה בעלייה חדה עקב פער ארביטראז' חיובי מול ניו יורק. טבע, מנגד, ירדה עקב פער שלילי.

זירת חיפושי הנפט והגז הטבעי ממשיכה לגעוש. רציו דיווחה הבוקר (א') לבורסה כי ביום חמישי האחרון היא הגישה, ביחד עם חברת איזי אנרגיה, הזדמנות ישראלית - מקורות אנרגיה - שותפות מוגבלת, ישעיהו לנדאו אחזקות (חברת בשליטת ישעיהו לנדאו, מבעלי השליטה בשותף הכללי), והגיאולוג של רציו איתן איזנברג, בהתאם למסמך הבנות שנחתם בין הצדדים, בקשה לממונה על ענייני הנפט במשרד התשתיות הלאומיות למתן רישיון לחיפושי נפט וגז בים התיכון בשם "דולפין".

ל"גלובס" נודע, כי ישראמקו עדיין מתמודדת על היתר החיפושים "בנימין" מול חופי חדרה. עד כה הוגשו קרוב לעשר בקשות מהן בולטות שלוש קבוצות: קבוצת שגיא-לוקסמבורג, ישראמקו וקבוצת נמרודי-סולטן.

בעקבות ההתפתחויות נרשמו עליות חדות בסקטור הנפט והגז הטבעי, בהובלת רציו, לפידות חלץ , מודיעין , גבעות וזרח.

אפריקה ישראל המשיכה לרכז עניין ורשמה עלייה חדה, לאחר שצנחה ביום חמישי ב-15.6%, על רקע הורדת תחזית ע"י גולדמן זאקס לחברה הבת אפי פיתוח.

חברת הנדל"ן המניב אלוני חץ , הנמצאת בשליטה ובניהול של נתן חץ, הציגה הבוקר (א') תוצאות חזקות לרבעון הראשון של השנה. הכנסות אלוני חץ ברבעון הסתכמו בכ- 160 מיליון שקל, לעומת כ-128 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הכנסות הקבוצה מדמי שכירות וניהול נדל"ן להשקעה אשר הסתכמו בכ- 102 מיליון שקל, גידול של כ- 25% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד.

מניית כן פייט רשמהעלייה חדה. החברה הודיעה הבוקר (א') כי תחל בגיוס החולים לניסוי קליני שלב 2 לטיפול במחלת הגלאוקומה לאחר שקיבלה אישור ממשרד הבריאות.

רשת האופנה פוקס דיווחה ביום חמישי בערב על עלייה של 28.5% במכירות לכ-168 מיליון שקל. הרווח התפעולי הסתכם בכ-14.6 מיליון שקל, לעומת הפסד תפעולי של כ-11.2 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. בשורה התחתונה רשמה רווח נקי של כ-9.1 מיליון שקל, פי 3.6% יותר מבתקופה המקבילה אשתקד.

[לאתר המעו"ף][לפורטל הפיננסי]