מפולת או תיקון? הבורסות בעולם מתקרבות ל"שוק דובי"

תמיכת הממשלות בשווקים ומדיניות מוניטארית מרחיבה הביאו לסיום המפולת של 2008 ■ היום, הנוף הכלכלי משתנה: בנקים מרכזיים כבר החלו בפעולות הידוק מוניטארי וממשלות מצמצמות את תמיכתן בשווקים ■ סין כבר נכנסה לשוק דובי עם נפילה של 26% מהשיא

גל הירידות הנוכחי בשוקי המניות, שהחל לפני כחודש, הכניס בורסות רבות בעולם לקטגוריה רשמית של "תיקון" (ירידה של 10-20% מהשיא), אך שווקים רבים כבר נכנסו לקטגוריה של "שוק דובי" (ירידה של יותר מ-20% מהשיא).

התנאים שתמכו בתחילתו של הראלי הגדול בשווקים לפני כשנה מתהפכים כעת ולוחצים על השווקים מטה. אז, המדיניות המוניטארית המרחיבה של הבנקים המרכזיים, בשילוב עם תוכניות תמרוץ פיסקאליות, תמכו בשוקי המניות והחל גל העליות הגדול. היום, לעומת זאת, הממשלות נסוגות מתמיכתן בשווקים ובנקים מרכזיים החלו להדק את המדיניות המוניטארית.

בסין, למשל, הממשל העלה מספר פעמים בחודשים האחרונים את שיעור רזרבות המזומנים שהבנקים המסחריים צריכים לרתק כנגד הקצאת אשראי. מדובר בצעד מקדים להעלאת הריבית במשק, והוא נועד לרסן את חגיגת האשראי במדינה, אשר ניפחה בין היתר את בועת הנדל"ן שם. הבנק המרכזי של אוסטרליה כבר את העלה את הריבית מרמה של 3% ל-4.5%, וגם מדינות כמו ברזיל והודו נקטו בצעדי הידוק מוניטארי.

צעדים אלה יקררו עם הזמן את הצמיחה הכלכלית, והשווקים כבר מגיבים לכך. מדד בווספה הברזילאי ירד ב-16% מהשיא והוא מתקרב לשוק דובי. מדד שנחאי נפל כבר ב-26% מהשיא ונכנס לשוק דובי. בורסת ספרד ירדה ב-18% מהשיא באפריל והיא קרובה מאוד לשוק דובי, וכך גם בורסת פורטוגל. מדד הקאק הצרפתי ירד ב-15%. ארה"ב, לעומת זאת, עדיין רחוקה כיוון שה-S&P 500 ירד ב-11% "בלבד" מהשיא האחרון.

התרחיש הסביר: המשך ההתאוששות הגלובלית

באירופה, חלק מהממשלות החלו להשיק "תוכניות צנע" הכוללות קיצוצים מהותיים בתקציביהן, על מנת לצמצם את הגירעונות שלהן ולצלוח את משבר החובות. מדובר, כמובן, בצעדים הפוכים לגמרי מההתערבויות הממשלתיות המאסיביות שננקטו כדי לעצור את מפולת 2008 ולהניע מחדש את גלגלי הצמיחה.

כלכלנים רבים וידועים בעולם, כגון "נביא המשבר" פרופ' נוריאל רוביני, תהו בחודשים האחרונים כיצד תתפתח ההתאוששות הכלכלית העולמית עם נסיגתן של הממשלות מתמיכתן בשווקים. קשה אמנם לומר בוודאות, אך יש מי שכבר מכין את הקרקע להאטה בהתאוששות הכלכלית, כמו למשל חבר ה'פד' וויליאם דדלי, שהזהיר אתמול מפני האטה בצמיחה בארה"ב.

אז ממה להיזהר ומה כדאי לעשות עד יעבור זעם? ובכן, ברנרד בומל, מנהל בחברת החיזוי The Economic Outlook Group שבאוניברסיטת פרינסטון היוקרתית בארה"ב, אמר לאתר מרקטוואץ' כי חברות הייצוא האירופיות הינן אטרקטיביות להשקעה בשל נפילה האירו. בין המניות הקשורות לכך ניתן למנות את סימנס , הרמס ו-BMW (סימול בבורסת פרנקפורט: BMW).

אהרון גורביץ, אסטרטג ההשקעות הראשי ב-Barclays Wealth, טוען כי הדפלציה היא איום מיידי יותר אך הוא מרגיע ומעריך שהתרחיש הסביר ביותר הוא המשך ההתאוששות הכלכלית הגלובלית. לדבריו, המשקיעים צריכים לפזר את תיקי ההשקעות שלהם ולהחזיק גם במניות ובנכסים מסוכנים יותר כמו סחורות.