סיום שלילי בת"א: דלק נדל"ן צללה ב-17.1% ואפריקה ב-5.3%

היום התקיים המסחר בזכויות של דלק נדל"ן ■ ירידות במסחר באירופה, פתיחה שלילית בוול סטריט ■ מניות הנפט והגז רשמו ירידות שערים חדות ■ ים של דו"חות כספיים: שטראוס, בז"ן וגזית גלוב הציגו תוצאות

לאחר העליות החדות אתמול, הבורסה בת"א שינתה היום (ב') כיוון ונסחרה במגמה שלילית לאורך כל יום המסחר. ברקע, היו החוזים העתידיים בוול סטריט שירדו מוקדם יותר ב-1.2%, והמסחר עצמו שנפתח מעבר לים בירידות קלות יותר. גם המגמה השלילית באירופה "תרמה" לסנטימנט השלילי באחד-העם. המחזור היה גבוה היום והסתכם בכ-2.68 מיליארד שקל.

בלטו בירידות היום מניות מגזר הנפט והגז, על רקע אומדן גבוה של עלות ההפקה מ"תמר". בין מניות המעו"ף, היחידה שרשמה עלייה בערכה מבין 25 המניות היתה כי"ל, לקראת הדו"חות מחר. מניות הבנקים והנדל"ן, שהובילו אתמול את העליות, עשו היום סיבוב פרסה ומשכו את השוק למטה. מדד הבנקים ירד בסיום ב-1.4% ומדד הנדל"ן ירד ב-1.1%. מדד הביומד בלט בצניחה של 5.1%.

אתמול, כאמור, המשקיעים בבורסה בת"א הסתערו על המניות, בעיקר בחצי השני של היום. לפני פתיחת המסחר היו הערכות שהיום יסתיים במגמה מעורבת עם נטייה לירידות אולם הבורסה פתחה את היום בעליות, שהלכו והתחזקו עד לסיום. המחזור היה גבוה יחסית ליום ראשון, והסתכם בכ-1.9 מיליארד שקל.

היום, לאחר סיום המסחר, יפרסם בנק ישראל את החלטת הריבית במשק לחודש יוני, כשהתחזיות נעות בין העלאה של 0.25% לבין אי-שינוי בשיעור הריבית מרמה של 1.5%. נגיד בנק ישראל סטנלי פישר יצטרך לאזן בין שיקולי האינפלציה והמדד הגבוה לחודש אפריל אשר עלה ב-0.9% מעל התחזיות של האנליסטים בשוק, לבין החששות שמגיעים מחוץ בדמות משברי החוב האירופאים שעלולים להשפיע גם על השוק המקומי. כמעט כל הכלכלנים המסקרים את החלטות בנק ישראל מעריכים כי הריבית תישאר הפעם ללא שינוי.

מתקרבים לשדרוג

ביום רביעי בסיום המסחר ישראל תעבור ממדד השווקים המתעוררים למדד השווקים המפותחים של חברת MSCI, ותשומת הלב סביב הצעד והשלכותיו גדלה. המעבר מרכז סביבו עניין רב בקרב קרנות ותעודות זרות, שיידרשו לשנות החזקות בעקבות המעבר. המדד עוקב אחר מניות בהיקף של כ-1.5 טריליון דולר, ומהווה מדד התייחסות סינתטי המקובל בקרב המשקיעים לשווקים הגלובאליים. לצד מכירות המשקיעים האקטיביים בגלל השדרוג (כגון קרנות גידור), צפוי זרם הון חיובי לתוך השוק, בשל המשקיעים הפאסיביים (תעודות סל, קרנות נאמנות וכיוצא בזה).

לפי ההערכות בשוק, בסך הכל צפוי להיכנס לשוק הון בסך של יותר ממיליארד דולר. לקראת המעבר, שלב הנעילה ביום רביעי יוארך, מפני שצפויות בו פקודות מסחר רבות - מכירה וקנייה - שיגיעו מצד המשקיעים הזרים. שלב הטרום נעילה בבורסה יתקיים כרגיל ב-16:15-16:15 ואז יוארך שלב טרום הנעילה עד 16:53, ואז יתקיים שלב הנעילה עד 16:58, כלומר חצי שעה לאחר מועד הסגירה הרגיל של המסחר.

מבול דו"חות

מניות סקטור הגז נופלות. אתמול דיווחנו כי עלות הפקת הגז מקידוח "תמר" גבוהה במיליארד דולר ויותר מההערכות הרשמיות של השותפות בתגלית, כך קובע מחקר שנערך עבור רשות הגז במשרד התשתיות, שהעתקו הגיע לידי "גלובס". היום, בכל אופן, חזרו השותפות על ההערכה כי העלות תסתכם בכ-2.8 מיליארד דולר בלבד.

היום ובימים הקרובים נכנסת עונת הדו"חות לישורת הסופית. מניות הבנקים לאומי ופועלים רשמו אתמול עליות חדות לקראת פרסום הדו"חות ביום חמישי. גם דיסקונט ידווח באותו יום על תוצאות הרבעון הראשון של 2010. מזרחי טפחות והבנק הבינלאומי ידווחו מחר.

ערב הפרסום, חלוקים האנליסטים בדעתם לגבי התוצאות. שלושה מהם כבר פרסמו את תחזיותיהם - ג'וזף וולף מברקליס, יובל בן זאב מכלל פיננסים ומאיר סלייטר, כיום בדש ובעבר בפריזמה - והשונות בין התחזיות מגיעה לעשרות אחוזים.

חברת בזן דיווחה הבוקר על תוצאותיה לרבעון הראשון של 2010. הכנסות החברה גדלו לכ-1.7 מיליארד דולר ברבעון לעומת כ-984 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. בשורה התחתונה דיווחה החברה כי ההפסד המאוחד הסתכם לכ-3.5 מיליון דולר לעומת רווח של כ-75 מיליון דולר בתקופה מקבילה אשתקד.

גם חברת הנדל"ן המניב גזית גלוב פרסמה את תוצאותיה לרבעון. הכנסות החברה מהשכרת מבנים גדלו ב-14% לרמה של 1.138 מיליארד שקל. בשורה התחתונה דיווחה החברה על רווח נקי של 218 מיליון שקל ברבעון, בהשוואה לרווח נקי של 267 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

ירידות חדות נרשמות במניות אפריקה ומניות דלק נדלן שצונחת על רקע המסחר בזכויות, שמתקיים היום לאחר ההנפקה שביצעה החברה. דלק נדל"ן שואפת לגייס סכום של כ-126 מיליון שקלים בהנפקת הזכויות. יצחק תשובה, בעל השליטה בחברה, התחייב להשתתף בהנפקה בהיקף המקסימלי בהתאם לשיעור האחזקה שלו שעומד על 50.7% מהון מניות החברה. היום האחרון לניצול הזכויות יהיה יום רביעי הקרוב, 26 במאי.

חברת המזון שטראוס דיווחה הבוקר כי המכירות ברבעון הראשון צמחו ב-11.5% והסתכמו בכ-1.7 מיליארד שקל, הצמיחה האורגנית בנטרול השפעת השינוי בשערי החליפין הסתכמה ב-2.9%.

גם חברת כיל תציג את תוצאותיה מחר. לקראת הדו"חות, במחלקת מחקר הסל סייד של מגדל שוקי הון מפרסמים סקירה מעודכנת על המניה וצופים תוצאות טובות לכי"ל, המביאות לידי ביטוי את התאוששות הביקושים במרבית שוקי היעד של החברה, לדבריהם.

[לאתר המעו"ף][לאתר האג"ח]