"הביקושים לנתונים באינטרנט שלנו גדלו פי 7 מתחילת 2009"

פלאפון השיקה היום אפשרות לגלישה סלולרית במהירויות של 21 מגה-ביט בשנייה ■ סמנכ"ל ההנדסה של החברה, דורון קורץ, בראיון ל"גלובס": "אנחנו עדיין לא נערכים לדור רביעי. הטכנולוגיה עוד לא בשלה"

פלאפון השיקה היום (ב'), לראשונה בישראל, אפשרות גלישה באינטרנט הסלולרי במהירויות של 21 מגה-ביט בשנייה במאות אתרים ברחבי הארץ. מבחינת פלאפון, זהו מהלך אסטרטגי, למרות שניתן לפספס את חשיבותו. לשיטתה של החברה, מדובר בתוצר של חשיבה עמוקה, שמטרתה לעלות מדרגה נוספת במסגרת ניצול הרשת שהקימה לפני כשנה וחצי.

פלאפון רוצה לבסס את מעמדה כמי שמספקת את מהירויות הגלישה הגבוהות ביותר באינטרנט הסלולרי בישראל. החברה הייתה הראשונה שהגדירה את תחום ה-Mobile Broadband (פס רחב בסלולר) כיעד, והביצועים בשטח מוכיחים שלמהירויות שאליהן היא מכוונת יש כיסוי. מנכ"ל החברה, גיל שרון, אמר היום במסיבת העיתונאים לרגל ההשקה כי פלאפון מספקת את חוויית הגלישה הטובה בישראל. "הרמת הדגל שלנו בתחום הפס הרחב דומה למה שעשתה בזק בינלאומי כשניכסה לעצמה את הפס הרחב באינטרנט ותפסה מובילות בשוק. אצלנו זה יהיה אותו הדבר", אומר שרון.

סמנכ"ל ההנדסה של פלאפון, דורון קורץ, הסביר היום בראיון ל"גלובס" כי "אנחנו נמצאים בעיצומו של מהלך טכנולוגי, במסגרתו שדרגנו מאות אתרים ברחבי הארץ, ביחד עם חברת אריקסון, בכדי לתמוך במהירות של 21 מגה-ביט לשנייה. למהלך הזה מתלווה השקעה מסיבית ברמת התמסורת לאתרים, שמאפשרת תנועה גבוהה יותר של תעבורת נתונים (Data). בנוסף, שדרגנו את מרכז רשת הנתונים, כך שיוכל לתמוך בקצבים גבוהים יותר של נתונים ובהיקף תנועה כולל גדול יותר. אנחנו משיקים את המהלך ביחד עם מודמים חדשים, שתומכים ב-21 מגה-ביט בהורדה (Download) ו-5.76 מגה ביט בהעלאה (Upload)".

* המודמים זמינים לשיווק?

"יש מגוון רחב של מודמים. אנחנו משיקים שני מודמים של נובוטל וסיירה, אבל יש בשוק כבר עשרות מודמים של וואוי, ZTE ועוד. היציאה לשוק של מודמים מסחריים התחילה בסביבות קיץ 2009. קצת אחרי זה היו גם ההשקות המסחריות הראשונות. אנחנו מצטרפים ל-45 מפעילות נוספות ב-32 מדינות שהשיקו את השירות, אם כי לא כולן בהיקף גדול. חלקן השיקו את השירות רק בעיר הבירה, והן מתקדמות בהדרגה".

* דיברת על כמה מאות אתרים. איך בחרתם היכן לפרוס אותם?

"נבחרו אתרים שבהם תנועת הדאטה הייתה הגדולה ביותר. אלו אתרים שמחזיקים בסביבות ה-50% של תנועת הדאטה ברשת, והם מפוזרים בכל הארץ. לא כיסינו רק את ת"א, אלא גם אתרים במגזר הערבי, באילת, בירושלים וכו', בכל עיר ועיר ביצענו פריסה במקומות שבהם יש ביקוש לשירותי דאטה. גם בהמשך נמשיך ונפתח בהתאם לביקושים".

* מה אתה יכול לומר על הביקושים לדאטה בפלאפון?

"בסך הכל, הביקושים לדאטה גדלו פי 7 מתחילת 2009. היקף התנועה שעוברת היום ברשת היא כ-170 טרה-ביט בחודש. אנחנו מעריכים שהמגמה תימשך, ובשביל זה כל השדרוגים".

* בממוצע, כמה מגה אתה נותן לכל אתר בתמסורת?

"זה מתחיל מסדר גודל של 20 מגה, כמובן - לפי הביקושים וכמות המשתמשים בו-זמנית, ואח"כ זה ממשיך להתרחב".

* אין מצב להיענות מיידית וסקטוריאלית לביקוש?

"לא ברמה הרגעית פר משתמש. כשאנחנו רואים שלאורך זמן כמות המשתמשים בו-זמנית עולה, והמשמעות המעשית היא שהקצב האפקטיבי יורד, מתחילים לטפל בהגדלת הקיבולת של התמסורת".

אם אתם רואים שהביקוש לדאטה כל-כך גבוה, האם יש סיכוי שנראה אתכם רוכשים קיבולת לחו"ל כמו ספקית אינטרנט, ישירות ממד נאוטילוס (שמחבר את תקשורת האינטרנט בישראל לעולם - ג.פ)?

"אני לא חושב שזה רלוונטי. אנחנו נותנים היום שירות על-פי הרישיון שלנו, כשהקישור לאינטרנט העולמי נעשה בעזרת בעלי רישיון לאספקת שירותי אינטרנט (ISP). כרגע, להשקה הזאת, זה בוודאי לא רלוונטי".

* 21 מגה לאתר זה תיאורטי. מה הקצב האפקטיבי האמיתי?

"בכל רשת סלולרית הקצב האפקטיבי שאתה מקבל תלוי מאוד בזמן שאתה מוריד תכנים או גולש או כל דבר אחר, ותלוי מאוד כמובן מה העומס הכללי על הרשת. העומס הכללי זה לא רק עומס תקשורת הנתונים, אלא זה גם עומס הדיבור, כמה משתמשי נתונים יש ומה המרחק שלך מהאתר. כל הפרמטרים האלה משפיעים על הקצב. קצבים אפקטיביים בבדיקות שנעשו הראו 7 ו-8 ו-10 מגה. הבדיקות האלו נעשו בשעות הצהריים בשעות שיש היקף של שיחות דיבור. יכול להיות שתקבל במקום מסוים גם 4 מגה. זו רשת סלולרית".

* הקפיצה הבאה תהיה ל-42 מגה או לדור רביעי LTE?

"LTE זה חלק ממפת הדרכים שלנו, אבל ב-LTE יש כמה תנאים מקדימים שעוד לא קיימים. ראשית, הטכנולוגיה עוד לא מסחרית באמת, למרות שיש רשת בשטוקהולם ובקופנהגן. הרשת המסחרית האמיתית הגדולה תהיה בווריזון בסוף השנה. ייקח קצת זמן עד שהטכנולוגיה תהיה בשלה. תזכור שבכלל עוד לא היה מכרז לתדרים".

* רק ב-2012 תקבל את התדרים, בהנחה שהמכרז יהיה בשנה הבאה. האם אתה כבר נערך לניסוי?

"למה לי להיערך לניסוי כשהטכנולוגיה עוד לא בשלה? ברגע שאתה בניסויים בטכנולוגיה התחלתית, הביצועים הם הרבה פחות טובים. עדיף להמתין שמפעילים אחרים יתגלחו על זה קודם".

* השמועות מספרות שהגדלת משמעותית את השימוש במיקרוגל כאמצעי לחיבור אתרים חלופי לבזק.

"אני לא צרכן גדול של מיקרוגלים".

* אתה לא צרכן גדול בהשוואה לפרטנר או לסלקום, אבל האם התרחבת משמעותית בשנה האחרונה בנושא של המיקרוגל על חשבון בזק?

"התשובה היא לא. אני פורס בכל מקום שבו ישנה תשתית אופטית של בזק. במקום שאני לא יכול להגיע אליו עם תשתית של בזק, כי שמתי אתר בשדה או בשכונה חדשה שעוד אין בה תשתיות, אז אני משתמש בתמסורת באמצעות מיקרוגל".

* למה אתה לא משתמש יותר במיקרוגל? לפרוס מיקרוגל נחשב יעיל וזול יותר מאשר לקחת תמסורת מבזק. אתה לא רואה בזה מגבלה?

"שדרגתי את העורקים הקיימים בכל המקומות שבהם יש תנועת נתונים גדולה. במקום שיש צריכת נתונים, בוודאי שהגדלתי את הקיבולת של המיקרוגל. אני לא חושב שאני נפגע מזה, כי לאורך זמן הסיב האופטי הוא הפתרון הטוב ביותר לתנועת דאטה רחבת פס. אז אם אנחנו מניחים שהצמיחה בשירותי הדאטה תימשך, צריך יהיה לחבר לאתרים קצבים גבוהים יותר ויותר, והסיב האופטי הוא הפתרון".