יום לפני השדרוג ב-MSCI ת"א נפלה במחזור שיא של 4.1 מיליארד ש'

המעו"ף איבד 2.1% ■ הנדל"ן נפל ב-4.7% ■ כי"ל, פרטנר ומזרחי פירסמו דו"חות ■ טבע עלתה 3.5% בניגוד למגמה במחזור אדיר של 826 מיליון שקל ■ אפריקה צללה בעוד 12.3%

הבורסה בת"א נסגרה היום (ג') בירידות חדות ובמחזורים גדולים, על רקע ירידות השערים החדות שנרשמו בבורסות אסיה היום, הירידות בבורסות אירופה והמגמה השלילית עליה מאותתים החוזים העתידיים בוול סטריט, שיורדים בכ-2.6%. דיווחים בצפון-קוריאה על הכנה לקרב, מטלטלות את השווקים. המשקיעים בת"א הגיבו היום לראשונה גם להחלטת בנק ישראל מאתמול להותיר את הריבית ליוני על כנה בשיעור 1.5%, וכן לשלל תוצאות רבעוניות שזורמות לשוק כשעונת הדו"חות לרבעון הראשון נמצאת בישורת האחרונה. המסחר שבר שיא והסתכם ב-4.1 מיליארד שקל.

הירידות החדות בבורסה בת"א והיקפי המסחר ניזונו מפעילות היתר של המשקיעים לקראת שדרוגה של ישראל מחר בסיום המסחר לשווקים המפותחים במדדי ה-MSCI, מה שלחץ מטה את מרבית מניות המעו"ף, טבע הדואלית והמניה המובילה את שווי השוק בבורסה בלטה בעליות חדות בניגוד למגמה מאחר וההערכות הן כי המשקיעים בשווקים המפותחים יתמקדו בהשקעה בה, זאת בנוסף על הודעות חשובות שפרסמה החברה. השחקנים בשוק מתכוננים גם לפקיעת האופציות על המעו"ף בבוקר יום ה', לפיכך סביר להניח כי מחר ישברו מחזורי המסחר שיאים חדשים.

בוול סטריט מאותתים החוזים על ירידות חדות בפתיחה לאחר שגם אמש ננעל המסחר בירידות שערים של עד 1.5%, לאחר שהמדדים המובילים נכנעו ללחץ המוכרים וסיימו מסחר מעורב בירידות לרמות הנמוכות של היום. היום פורסמו בארה"ב נתונים משוק הנדל"ן - מדד קייס שילר, אשר איכזב כאשר מחירי הבתים בערים המובילות בארה"ב עלו פחות מהצפי.מאוחר יותר יפורסם מדד מחירי הדיור של איגוד סוכני הנדל"ן. בנוסף, השוק יקבל לראשונה תמונה על התחושות של המשקיעים לגבי מצב השווקים בצל המשברים באירופה, כשמדד ביטחון הצרכנים לחודש מאי יפורסם.

באסיה נרשמו היום ירידות שערים חדות בשיעור מירבי של כ-3.5%, הרמה הנמוכה מזה 10 חודשים על רקע דיווחים בצפון קוריאה כי הנשיא הצפון-קוריאני מכין את צבאו לקראת קרב, וכן על רקע היחלשות האירו מול הדולר. באירופה נרשמות ירידות שערים חדות כאשר ספרד בולטת בירידה של 4.5% לאחר שארבעה בנקים בספרד הגישו בקשה לבנק המרכזי של ספרד להתמזג. בקשה זו ממחישה את חולשת המערכת הבנקאית בספרד, בייחוד לאחר שהבנק המרכזי נאלץ לחלץ בסוף השבוע מוסד פיננסי גדול.

בנק ישראל הותיר את הריבית על כנה; מרסן את שוק הדיור

ובחזרה לשוק המקומי. נגיד בנק ישראל סטנלי פישר הותיר אתמול את הריבית לחודש יוני על כנה בשיעור 1.5%, בהתאם לרוב התחזיות בשוק ההון. החלטתו של הנגיד באה למרות המדד הגבוה לחודש אפריל, ועל רקע התפשטות משבר החובות באירופה שעלול לפגוע בפעילות המשק הישראלי. בהודעת הבנק נאמר כי "המשק הישראלי נמצא במגמת עלייה בפעילות הכלכלית, אם כי ישנם סימנים להתמתנות בקצב הגידול בפעילות". ואכן, נתוני הצמיחה שפורסמו לאחרונה העידו על האטה בצמיחה בשל ירידה חדה בייצוא. לפי נתוני הלמ"ס, המשק הישראלי צמח ב-3.3% ברבעון הראשון, לעומת 4.8% ברבעון האחרון של 2009. ההאטה נגרמה בעיקר בגלל ירידה של 7.3% בייצוא, שמהווה כמעט מחצית מהתמ"ג.

בנוסף, המשקיעים בת"א מגיבים גם להחלטה הדרמטית של בנק ישראל מאתמול להקשיח את התנאים למתן משכנתאות ע"י הבנקים. בניסיון לקרר את שוק הדיור, בנק ישראל פירסם הנחיה לבנקים להחמיר בהלוואות משכנתא החדשות - יידרשו להפרשה מיוחדת על משכנתאות גבוהות מ-60% מערך הדירה, כשבממוצע נלקחות משכנתאות בשיעור מימון של 70%. הבנקים נדרשים לבחון מחדש את ניהול הסיכונים באשראי לדיור, לבחון מחדש את הסיכונים בתיק האשראי הקיים וכן את המדיניות בתחום המשכנתאות, על מנת לוודא שאינה מביאה לנטילת סיכונים מעבר לרצוי. משמעות המהלך היא כי הבנקים, שהלוואות המשכנתא הן חלק חשוב בתיק שלהם, עלולים להיפגע מהקטנת השוק ומהחמרת התנאים ולספוג קיטון בהכנסות וברווחים העתידיים.

כי"ל, פרטנר ומזרחי טפחות דווחו

מניות בנק מזרחי טפחות , כמו גם לאומי פועלים ודיסקונט , הגיבו להחלטת בנק ישראל להקשיח את מתן הלוואות המשכנתא. בתוך כך, מזרחי טפחות הרוויח ברבעון הראשון 172 מיליון שקל, קרי גידול של 56% לעומת הרבעון הראשון ב-2009. התשואה על ההון עלתה ל-10.8% מ-7.5%, יחס הלימות ההון ירד ל-14.14% ברבעון הראשון מ-14.25% בסוף 2009.

כי"ל הרוויחה ברבעון הראשון של השנה 240 מיליון דולר, זינוק של 51% בהשוואה לרווחי הרבעון המקביל אשתקד. ההכנסות ברבעון הראשון צמחו ב-54% ל-1.38 מיליארד דולר. החברה מחלקת דיבידנד ענק בהיקף 668 מיליון דולר.

פרטנר רשמה עלייה של 12.4% בהכנסות הרבעון ל-1.587 מיליון שקל, ורווח נקי של 337 מיליון שקל, עלייה של 13.9% לעומת הרבעון הראשון ב-2010. ה-EBITDA עלה ב-12.1% והסתכם ברבעון ב-619 מיליון שקל.

טבע בוחנת השקה של גירסה גנרית לתרופה של חברת רוש השוויצרית, Rituxan, שמיועדת לטיפול במגוון מחלות החל מדלקת פרקים ועד סרטן, ושמכירותיה ב-2009 הסתכמו ב-5.24 מיליארד דולר. טבע היא גם המניה היחידה מבין מניות המעו"ף שרושמת עלייה בערכה. ניתן לייחס זאת לשדרוג של המשק הישראלי מחר ב-MSCI, וכי טבע היא המניה הנסחרת והמוכרת בקרב המשקיעים הזרים שקונים לפני השדרוג.

מניות סקטור הגז דוגמת רציו ומודיעין המשיכו ליפול לאחר שגם אתמול נפלו בשיעורים חדים על רקע מחקר בריטי שקבע כי עלות הפקת הגז מקידוח "תמר" גבוהה במיליארד דולר ויותר מההערכות הרשמיות של השותפות בתגלית, ולמרות שהשותפות עצמן חזרו על ההערכה כי אומדן העלות שלהן נותר ללא שינוי. הירידות אתמול חילחלו גם לשותפות תמר ישראמקו אבנר ודלק קידוחים .

אפריקה נכסים מקבוצת אפריקה ישראל רשמה ירידה של 20% בהכנסות מהשכרת והפעלת נכסים, לכ-80 מיליון שקל ברבעון הראשון. הרווח המיוחס למחזיקי ההון של החברה הסתכם בכ-14.6 מיליון שקל, לעומת רווח של כ-82.9 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. יצוין כי הרווח ברבעון הראשון של 2009 נבע בעיקר מיישום לראשונה של תקן ה-IFRS בדבר שערוך נדל"ן להשקעה בהקמה.

[לאתר המעו"ף][לפורטל הפיננסי]