בורסות אירופה סגרו יום נוסף של נפילות; הקאק צנח 2.9%

חרחורי מלחמה בחצי האי הקוריאני, בשילוב עם משבר החובות האירופי, היכו בבורסות בעולם ■ דיווח: גרמניה שוקלת לאסור לחלוטין שורט על מניות ■ בוול סטריט: מתמתנות ירידות השערים בעקבות נתוני מאקרו מעודדים

סבב נוסף של ירידות שערים חדות בבורסות ברחבי העולם נרשם היום, הן בשל משבר החובות האירופי אך גם בגלל מתיחות גיאו-פוליטית שיוצקת עוד שמן למדורת החששות בשווקים. בורסות אסיה נסחרו בירידות חדות, במקביל לחולשה בניו-יורק . בורסת ספרד, העומדת בחזית משבר החובות, צנחה במהלך היום בכ-5% אולם סגרה לבסוף בירידה של 3% "בלבד".

קים ג'ונג-איל, מנהיגה של קוריאה הצפונית, הורה בשבוע שעבר לצבא במדינה להתכונן למלחמה נגד דרום קוריאה. זאת, לאחר שדרום קוריאה האשימה את הצפון בהטבעת ספינת מלחמה דרום קוריאנית, בה נספו 46 אנשים. ארה"ב ודרום קוריאה מתכננות תרגיל צוללות משותף, מה שמגביר את המתיחות בחצי האי הקוריאני.

אם לא די במשבר הגיאו-פוליטי, משבר החובות באירופה ממשיך להעיק על השווקים, לאחר שארבעה בנקים בספרד הגישו בקשה לבנק המרכזי של ספרד להתמזג לבנק החמישי בגודלו שיחלוש על נכסים בשווי של 166 מיליארד דולר. בקשה זו ממחישה את חולשת המערכת הבנקאית בספרד, בייחוד לאחר שהבנק המרכזי נאלץ לחלץ בסוף השבוע מוסד פיננסי גדול. גם קרן המטבע הבינלאומית אמרה כי מערכת הבנקאות בספרד "נמצאת תחת לחץ".

המשקיעים, כידוע, חוששים כי הקיצוצים התקציביים באירופה יגררו את גוש האירו למיתון נוסף, מה שיאט את ההתאוששות הכלכלית הגלובלית. אחרי יוון, ספרד ופורטוגל, גרמניה הודיעה גם היא אתמול על קיצוצים בתקציב, והיום הודיעו גם בריטניה ואיטליה על קיצוצים. בינתיים, נתוני שפורסמו היום בבריטניה הצביעו על צמיחה של 0.3% ברבעון הראשון, יותר מהקריאה הקודמת שהראתה על צמיחה של 0.2%. עם זאת, השווקים כידוע מסתכלים תמיד קדימה וישנו חשש מפני הבאות.

גרמניה מהדקת את הרגולציה

מניות הבנקים הן אלו שמובילות את הירידות היום, שכן הן נמצאות בחזית בתקופות של אי ודאות ופאניקה בשווקים. מבין המניות הבולטות נזכיר את ברקליס , דויטשה בנק , סוסייטה ז'נרל וקרדיט סוויס . השלכה נוספת של החששות ממשבר החובות היא כמובן היחלשות האירו, שנסחר בשפל של 4 שנים מול הדולר - 1.222 דולרים לאירו.

בשיאו של המשבר הנוכחי בשווקים, ממשלת גרמניה שוקלת להדק את הרגולציה ולהרחיב את האיסור שהטילה על "שורט עירום" (ביצוע מכירה בחסר של נכס מבלי הצורך ללוות את הנכס בפועל). כזכור, גרמניה הטילה בשבוע שעבר איסור על ביצוע "שורט עירום" ב-CDS ובאג"ח, והיום אחר הצהריים דיווחה סוכנות בלומברג כי משרד האוצר הגרמני שוקל להרחיב את האיסור גם למניות הנסחרות בבורסה בפרנקפורט.

"המשבר הפיננסי ערער את הביטחון בשווקים הפיננסיים והדגיש את הצורך בשיפור מהותי של הרגולציה", נכתב בטיוטת האוצר הגרמני. "בעבר הקרוב, המשבר הגיע למימדים שמערערים את יציבותן של מדינות החברות באיחוד האירופי ואת האירו".

ירידות חדות באסיה

גם בבורסות אסיה נצבעו המסכים באדום, בעיקר בגלל המתיחות בקוריאה. מדד ה-MSCI אסיה צנח ב-3.1% לרמת שפל של כ-10 חודשים. בשוק המט"ח מתרסק הוואן הקוריאני מול הדולר אשר מזנק מולו בכ-3% ל-1,251 וואן לדולר בודד, ואילו הין היפני מתחזק מול המטבע האמריקני שנופל כנגדו בכ-1% ל-89.337 ין.

בוול סטריט ננעל אמש המסחר בירידות שערים של עד 1.5%, כשהמדדים המובילים נכנעו ללחץ המוכרים וסיימו מסחר מעורב בירידות לרמות הנמוכות של היום. על הסנטימנט בוול סטריט העיבו גם הבורסות האירופאיות על רקע חששות המשקיעים מהתרחבות משברי החוב, חדשות רעות מספרד וצניחת שערו של המטבע האירו מול הדולר.