בורסות אירופה עלו משפל של 8 חודשים: צרפת עלתה ב-2.5%

הפוטסי הבריטי הוסיף 2%, והדאקס הגרמני עלה ב-1.6% ■ הבורסה בפורטוגל בלטה בעליות של 3.5% ■ איטליה הודיעה על תוכנית צנע בהיקף 24 מיליארד אירו ■ העליות בוול סטריט חיזקו את הראלי באירופה

בורסות אירופה נסחרו היום (ד') בעליות שערים, וכך גם ננעלו. המדדים המובילים עלו מהשפל של 8 חודשים שנרשם לאחרונה, כאשר ברקע עולות טענות כי הצניחה בשוקי המניות באירופה הייתה מוגזמת. הבורסות המובילות באירופה עלו בשיעור מירבי של 2.5%, כשהבורסה בפורטוגל בולטת בעלייה של 3.5% בסיום המסחר.

העליות באירופה התחזקו אחר הצהריים בעקבות התחדשות הראלי בוול סטריט. לאחר שהמדדים המובילים בארה"ב מחקו אמש ירידות חדות של כמעט 3%, המסחר היום נפתח בעליות חדות של כמעט 2% בנאסד"ק לאור נתוני מאקרו טובים שפורסמו בארה"ב, המעידים על המשך ההתאוששות הכלכלית העולמית.

"נביא הזעם" שוב יורה

למרות זאת, נוריאל רוביני, פרופ' לכלכלה ממאוניברסיטת ניו יורק אשר חזה את משבר האשראי, ממשיך להזהיר גם היום מפני הידרדרות בהתאוששות הכלכלית נוכח משבר החובות באירופה.

רוביני ציין גם שההתאוששות הכלכלית בשווקים המתעוררים תהיה "איתנה יותר" מאשר בכלכלות המפותחות. "אני מודאג מהתחזיות הכלכליות ביפן ואופטימי לגבי ארה"ב, אך גם שם הצמיחה תהיה מתחת לפוטנציאל", אמר רוביני. "אני מודאג יותר מהמצב בגוש האירו".

הממשלה האיטלקית בראשותו של ברלוסקוני הודיעה היום על אישור תוכנית צנע בהיקף של לפחות 24 מיליארד אירו (כ-30.18 מיליארד דולר) במסגרתה יבוצעו קיצוצים בתקציב במשך שנתיים. במסגרת תוכנית הצנע צפויה הממשלה האיטלקית להודיע על ירידה משמעותית בהוצאות, על קיצוצי שכר ועל העלאת מיסים.

מחירי החוזים על הנפט למסירה בחודש יולי עלו ושלחו לעליות את המניות של ענף האנרגיה. מביניהן נציין המניות של רפסול הספרדית, טוטאל הצרפתית וענקית הנפט הבריטית BHP ביליטון שעלתה גם כן בעקבות גידול בסיס המתכות של החברה.

מניות הבנקים שנמצאות בחזית בתקופות של אי ודאות ופאניקה בשווקים, בלטו בעליות. מביניהן נציין המניות של רויאל בנק אוף סקוטלנד , קבוצת הבנקאות Lloyds , סוסייטה ג'נרל וקרדיט אגריקול .

אסיה ננעלה בעליות

הבורסות המרכזיות של מזרח אסיה ננעלו מוקדם יותר בעליות שערים, לאחר שהמסחר בבורסות של וול סטריט הסתיים אמש במגמה מעורבת. זאת, לאחר שהיום נפתח בירידות חדות, בהמשך לירידות חדות בבורסות מסביב לעולם על רקע המשך חששות מהתפשטות משבר החובות באירופה. הדאו ג'ונס נפל בפתיחה, לראשונה מאז 8 בפברואר, מתחת לרמת 10,000 הנקודות, אולם בסיום סגר מעליה. החוזים על מדדי ניו-יורק מאותתים על עליות קלות בפתיחת המסחר היום.

לאחר הזעזועים של הימים האחרונים, ממשלת דרום קוריאה הודיעה היום (ד') כי תשתף פעולה עם הבנק המרכזי במדינה על מנת לקחת צעדים אגרסיביים לייצוב התנועה במטבע הוון בשוק המט"ח. "אנחנו נעקוב מקרוב אחרי הביקוש למטבע זר ונספק נזילות מספקת, בנוסף לצעדים נוספים בהם ננקוט על מנת לייצב את השווקים. בנוסף, נפעל למזעור הפגיעה בכלכלה כתוצאה מהמשברים באירופה ובמקומות אחרים בעולם", אמר שר האוצר

"המתיחות בין הקוריאות והצרות של אירופה ימשיכו להעיק על השווקים ככל הנראה גם בעתיד הקרוב", אמר לאתר מארקטווטץ' האנליסט ג'יי.ג'יי.פארק. "קניות של מחפשי מציאות יתמכו בשווקים, לאחר שמדד הניקיי נפל בחודש וחצי בכ-16% וכך נוצרו ערכים אטרקטיביים".

מניות ההיי-טק והמתכות מובילות את המדדים. בסיאול רשמה מניית סמסונג עלייה ומניית יונדאי סטיל עלתה גם כן.

בבורסות של סידני והונג קונג מתאוששות מניות המחצבים, בעקבות עליות במחירי המתכות התעשייתיות, כדוגמת מניות ריו טינטו ו-BHP ביליטון .