יום חסר תקדים בבורסה עם השדרוג ב-MSCI: מחזור שיא של 16.4 מיליארד שקל - מהם 7.6 מיליארד ש' בטבע

גלובס tv (עדכונים שוטפים) - המסחר הוארך בשעה וחצי בשל השדרוג ב-MSCI בשעה 18:00 ■ טבע איבדה 1.8% אך מניות רבות זינקו: אפריקה עלתה ב-10%, בזק קפצה 6% וסלקום הוסיפה 6.7% ■ המעו"ף עלה ב-1.7% בלבד לעומת עלייה של 2.6% מוקדם יותר היום

יום דרמטי בבורסה בת"א: הבורסה סגרה בעליות שערים וריכזה מחזור שיא של 16.4 מיליארד שקל, כאשר מניית טבע לבדה ריכזה 7.6 מיליארד שקל - כמחצית מהמחזוק היומי. האירוע המרכזי של היום היה כמובן הסיווג מחדש של ישראל במדדי ה-MSCI כ"משק מפותח". יום המסחר הוארך מספר פעמים בשל השדרוג ב-MSCI ובלוק של פקודות מכירה וקנייה התנקז ממש להיום. השדרוג עצמו נעשה לאחר הסגירה בשעה 18:00.

"D-Day". כך כינה אחד הברוקרים הזרים בשוק את יום הסיווג מחדש של ישראל ב-MSCI, החל היום. D-Day, למי שלא מכיר, היה שם הקוד של בעלות הברית ליום הפלישה לנורמנדי במלחמת העולם השנייה, הפלישה הגדולה והדרמטית בהיסטוריה שכוונה נגד גרמניה הנאצית. מאז, הפך קוד זה לכינוי השגור בפי האמריקנים בבואם לתאר אירוע דרמטי; אכן, בקרב המשקיעים הזרים כאן בארץ, מדובר ביום היסטורי, דרמטי וכמובן עמוס למדי, בייחוד אם לוקחים בחשבון שמחר בבוקר תתקיים פקיעת אופציות המעו"ף לחודש מאי.

מחזורי המסחר היום היו כאמור חריגים ושברו שיא. כבר אתמול נרשם בבורסה מחזור ענק של 4.1 מיליארד שקל, בשל ההיערכות של הקרנות העוקבות אחר השווקים המפותחים והמתפתחים לקראת השדרוג של ישראל, כאשר הקרנות יזרימו פקודות מכירה וקנייה שרבות מהן יתנקזו ממש לסוף יום המסחר.

לאור פקודות המסחר הרבות ועומס הפעילות מצד הזרים, הודיעה בצהריים הנהלת הבורסה כי המסחר יוארך אף מעבר לצפוי ויינעל בשעה 17:28, ולא ב-16:58 כפי שנקבע לפני כשבועיים. עם זאת, דקות ספורות לפני הנעילה המתוכננת, הודיעה הנהלת הבורסה פעם נוספת כי היא מאריכה את סגירת המסחר לשעה 17:58.

"יש בלוק של פקודות מכירה וקנייה בהיקפים אדירים של יותר ממיליארד דולר, הממתינים לשלב הסגירה", אמר לנו בצהריים סוחר זר בכיר בשוק. "חלק מהזרים מנצלים את הנזילות הגבוהה כדי לצאת ממניות כמו בזק וטבע. בבזק היה לחת מכירות כבד בימים האחרונים. כמו כן, פעילים היום משקיעים זרים שלא ראיתי אף פעם ואחרים שכנראה לא אראה יותר לעולם".

עליות מסביב לעולם

התנאים בשווקים היום היו נוחים לשינוי הסטאטוס של ישראל ב-MSCI. לאחר הירידות החדות אתמול בעולם, מדדי המניות בוול סטריט מחקו את הירידות לאורך יום המסחר והשיגו קאמבק מרשים. הבוקר באסיה הגיבו המשקיעים בחיוב והמדדים עלו בכ-1%. באירופה נרשמו עליות של כ-3% ובוול סטריט עליות של כמעט 2% לאור נתוני מאקרו טובים שפורסמו בארה"ב.

בינתיים בבורסה, הדו"חות הכספיים ממשיכים לזרום לשוק. אתמול היו אלה כי"ל , פרטנר ומזרחי טפחות שפרסמו את הדו"חות והיום דיווחו אל על , מגדל והבנק הבינלאומי . מחר יפרסמו 3 הבנקים הגדולים - לאומי , הפועלים ודיסקונט .

מניית טבע כאמור ריכזה עניין רב על רקע השדרוג ב-MSCI, שכן היא המרוויחה העיקרית מהשדרוג וכבר התחילו לזרום אליה מאות מיליוני דולרים בתקופה האחרונה. משקלה של טבע במדד MSCI ישראל יעלה לאחר השדרוג ל-63% מ-59%, על חשבון צ'ק פוינט שתצא מהמדד.

בקרב מניות הביומד, די מדיקל זינקה לאחר שהודיעה על כוונתה לגייס 20-25 מיליון דולר בנאסד"ק. גם מניית חיפושי הנפט גבעות קפצה לאחר שהודיעה כי החלה במבחן ההפקה הראשון באתר "מגד 5".

[לאתר המעו"ף][לאתר האג"ח]