לקראת המונדיאל: כמה עולים המסכים הפופולריים בישראל

רגע לפני שריקת הפתיחה של המונדיאל - "גלובס" בודק כמה עולים מסכי הטלוויזיה הפופולריים בישראל, אילו מבצעים מציעות רשתות החשמל, איך אפשר לראות את המשחקים בתלת-מימד וב-HD, ולמי כדאי לרכוש מקרן

מורה נבוכים: איך לבחור מסך?

בכל פעם שמתקיים אירוע ספורט גדול, מחליטים עוד כמה ישראלים להגדיל את מסך הטלוויזיה. "אנו צופים גידול של עד 40% במכירות מסכים לקראת המונדיאל", אומר אופיר סבג, מנהל תחום מסכים ואלקטרוניקה ברשת טרקלין חשמל. "בשבוע האחרון ראינו ברשת גידול משמעותי במכירת מסכים".

גם אמיר ג'רבי, מנהל תחום LCD בראלקו, יבואנית שארפ, טוען לאותו אחוז של עלייה במכירות, כאשר לדבריו הגידול צפוי במכירות של מסכים גדולים, מ-40 אינץ' ומעלה, "כיוון שצפייה במשחק כדורגל במסכים גדולים היא חוויה אחרת לגמרי".

ברשתות החשמל מציעים כמובן מבצעים ללקוחות שעוד לא יודעים אם כדאי להשקיע עוד כמה אלפי שקלים במסך חדש, בנוסף לכל עלויות הפיצה, הבירות והגרעינים שהם יצטרכו להשקיע בחודש יוני.

הנה מספר עצות למתלבטים:

* התמצאות בחנות - הרבה עבודת רגליים והמלצות מחברים: רכישת טלוויזיה היא תהליך מסובך גם לצרכנים שמבינים בתחום. רשתות החשמל תולות את המסכים על קירות גדולים, והצרכנים אמורים להבחין בהבדלים ביניהם. המצב הזה היה יכול להיות יעיל אילו היו מגדירים את המסכים ומחברים אותם באותה איכות. בפועל, גם אם תראו מסך של חברה מסוימת באיכות נמוכה ברשת אחת, רוב הסיכויים שאם תיכנסו לחנות אחרת שיש לה אינטרס למכור אותו, תראו את התמונה באיכות טובה בהרבה, מכיוון שאותה רשת השקיעה בכבלים טובים יותר וגם בהגדרות.

עוד צריך לדעת שאת המסכים שהן אינן רוצות לקדם תולות הרשתות במיקומים לא טובים - בגובה הרגליים או כמה מטרים מעל ראשינו. בדומה לשיטות המכירה בסופרמרקטים. בבדיקות שעשינו בחנויות לא כדאי בהכרח לסמוך על שיטת התצוגה או על המוכרים, ועדיף להיעזר בחבר שמכיר או בביקורות באינטרנט.

מלבד ההתמודדות עם כמות גדולה של מסכים ומותגים, הצרכן צריך לנסות להבין משהו בים המושגים שהמוכרן בחנות מספר לו. הקונה צריך לבדוק מספר נתונים לפני שהוא מחליט על מסך, כאשר ההחלטה הסופית צריכה להתבסס בסופו של דבר על מראה עיניים - צפייה בצג מול מסכים אחרים.

מאחר שסביר להניח שלא תוכלו לקבל תמונה אמיתית בחנות אחת, כדאי ללכת לצפות באותו צג בלפחות בשתי חנויות, כאשר הפיתרון הכי טוב הוא למצוא חבר שקנה מסך כזה.

* גודל ומרחק - למדוד לפני הקנייה: אחת ההחלטות החשובות בתהליך הרכישה היא גודל המסך: רוב הסיכויים שבחנויות יספרו לכם סיפורים על גודל מסך שמתאים למרחק של צפייה על-פי מספר מטרים. מהניסיון שלנו, מדובר בנתון יחסית לא מבוסס. כדי לבחור נכון, עליכם למדוד את המרחק בביתכם בין הקיר שעליו תתלו את המסך ועד הספה. כשתהיו בחנות, בדקו אם המרחק הזה יתאים לגודל מסך בו אתם מעוניינים.

* LED או LCD? תלוי בתקציב: טלוויזיות בטכנולוגיית LED יתנו לכם ברוב המקרים צבעים חדים יותר וגם שחור עמוק יותר. בשביל לקבל את האיכות הזו תצטרכו להשקיע יותר כסף. ההפרשים, הגבוהים ברוב המקרים, עדיין לא מצדיקים רכישה של מסך שכזה. לכן כדאי לשקול את הנושא במקרה של הגבלה בתקציב.

* חיבורים: כמה שיותר יציאות HDMI: נתונים נוספים שכדאי להסתכל עליהם הם חיבורים. ממירי HD, נגני בלו-ריי ופלייסטיישן 3 מתחברים בחיבור שנקרא HDMI. כמה שיש יותר חיבורים כאלה, זה עדיף. אנחנו לא היינו מתפשרים על פחות משניים. כמובן שצריך לבדוק אם יש כניסות לחיבור של הממיר שלכם מהכבלים או מהלוויין שיכול להגיע גם בשיטות אחרות, כמו סקארט.

* זמן התגובה: באתר kama גם ממליצים לבדוק את זמן התגובה של הטלוויזיה. זמן התגובה הינו הזמן שלוקח לנקודה במסך לשנות את צבעה. זמן זה נמדד באלפיות שנייה. ככל שזמן התגובה קצר יותר, כך יש פחות מריחות בתמונה.

* תדר התצוגה: תכונה נוספת שב-kama מציעים לחפש היא תכונת תדר התצוגה. תדר התצוגה המומלץ לצפיה בשידורי ספורט הוא Hz100, תדר תצוגה זה מכפיל את מספר התמונות לשנייה לקבלת תנועה חדה.

לסיכום, ההחלטה הסופית צריכה להתבסס בשיקול של מחיר ביחס למותג, מספר שנים של אחריות וההנאה שתפיקו מהתמונה.

22
 22

מורה נבוכים 2: מ-HD ועד תלת-מימד

HD ועד תלת-ממד
 HD ועד תלת-ממד

השנה נוכל ליהנות משידורי HD, שיציעו לראשונה איכות צפייה גבוהה וסאונד משופר לעומת הערוצים הרגילים. השדרוג המשמעותי הזה מחייב צרכנים שטרם עשו זאת לרכוש מסך תואם, שיאפשר צפייה באיכות HD.

קרוב ל-300 אלף בתי-אב מחזיקים ממירי HD של חברות הכבלים והלוויין. הבשורה הצרכנית ללקוחות שעדיין לא רכשו ממיר כזה היא שהפעם שידורי המונדיאל באיכות הגבוהה יגיעו ללא עלות באדיבות הערוץ הראשון.

המצב היום הוא שצרכנים שרוצים לצפות במשחקי ספורט ב-HD, צריכים לשלם עוד כמה עשרות שקלים בחודש לספק הטלוויזיה, כאשר בעלי ממיר מג'יק, צריכים להחזיק שני ממירים בסלון.

המונדיאל יהיה אחד האירועים המרכזיים הראשוניים שישודרו בתלת-מימד בעולם. חברת סוני שחתמה עם פיפ"א על הסכם חסות עד שנת 2014, תציב מצלמות ב-5 אצטדיונים בדרום-אפריקה, אשר יאפשרו לה לשדר 25 משחקים בטכנולוגיה החדשה.

מי יוכל ליהנות מכדורגל בתלת-מימד? בעולם רק מספר מצומצם של יצרנים התחיל למכור מסכים בתלת-מימד, כאשר מלבד הצג, המשתמש גם צריך לדאוג שחברת הכבלים או הלוויין תשדר לו את המשחקים בשיטה הזו.

בישראל, מסכי תלת-מימד עדיין לא התחילו להימכר, והחברות HOT ו-yes עדיין לא ערוכות לשדר בשיטה הזו. מה שכן, יורוקום, יבואנית מסכי פנסוניק, החליטה באופן פרטי לרכוש שידורי תלת-מימד באמצעות לוויין ולהציג אותם על מסכים שלה, באירועים פרטיים במהלך חודש יוני.

כדי לחוש את חוויית הצפיית בתלת-מימד, ביקרנו במשרדי יורוקום וצפינו בשידורי ניסיון במסך פנסוניק VT20. הצפייה בתלת-מימד מחייבת משקפיים, אולם בניגוד למשקפיים הלא נוחות והמלוכלכות שמחלקים לנו בבתי-הקולנוע, המשקפיים של פנסוניק איכותיות ומזכירות בעיצוב שלהן משקפי שמש של אוקלי.

כרגע מצליחה יורוקום לקלוט 6 ערוצים מאירופה, שהציעו בעיקר שידורי ניסיון של סרטוני פרסומת וקליפים קצרים. השידור הכי קרוב לכדורגל שקיבלנו היה תצוגה של משחק כדורסל.

אפקט התלת-מימד הורגש בעיקר כשהצילום היה מקרוב על השחקנים, וכמעט שלא הורגש כשהצילום היה מרחוק.

בשורה התחתונה, הצפייה בשידור תלת-מימד בהחלט מוסיפה נפח לתמונה. אם ישכילו הצלמים של חברת סוני, שתצלם את המונדיאל בתלת-מימד, לבחור זוויות צילום טובות - תהיה חוויית הצפייה במשחקים שונה לגמרי ממה שראינו עד היום.

מצד שני, השידורים שאנחנו ראינו סבלו ממריחה מעצבנת כשהיו תנועות מהירות של הכדור. ביורוקום הסבירו שמדובר בקטע שלא צולם במקור בתלת-ממד, ושבעת צילום במצלמות מתאימות, הדבר ייפתר.

כל מה שרציתם לדעת על מקרנים

מקרנים
 מקרנים

מול רכישה של טלוויזיית ענק, עומדת האפשרות של קניית מקרן. היתרון: אפשר לקבל תמונה גדולה בהרבה מזו של מסך טלוויזיה ממוצע. החיסרון: כדי ליהנות מהחוויה של משחק כדורגל על מסך ענק תצטרכו לדאוג להמון דברים בדרך.

גם בתחום המקרנים אפשר למצוא מבצעי מונדיאל. למשל, חברת אפסון מציעה מסך הקרנה נייד או נגן בלו-ריי במתנה בעת רכישה של דגמים מסוימים.

הנה מספר עובדות שחשוב לדעת:

1. מקרן מיועד להציג תמונה בחדר חשוך. גם אם המוכר אומר לכם שהוא יכול לעבוד גם בחדר מואר, תמונה טובה תקבלו בחדר מוחשך.

2. מחיר המקרן יכול לעבור בקלות את ה-10,000 שקל, כאשר רוצים אותו בטכנולוגיית Full HD.

3. תצטרכו להוציא כסף נוסף על מסך הקרנה. כאן מדובר במחירים שנעים בין מאות שקלים לאלפי שקלים בודדים.

4. מקרן ביתי לא מתאים לכל בית. באתר kama ממליצים שמרחק הישיבה המינימלי יהיה 3.5 מטרים מהמקרן. אז מה צריך לדעת?

5. יש צורך לפנות קיר שלם לצורך הקרנה או לפחות לקנות מסך הקרנה מתאים.

6. תכונה חשובה נוספת היא עוצמת ההארה. ככל שהחדר מואר יותר, דרוש מקרן עם עוצמת הארה גבוהה יותר. תכונת עוצמת ההארה נמדדת ב-Ansi Lumens.

7. תוחלת החיים של נורת המקרן: הנורה היא רכיב רגיש ביותר וגם קצת יקר. תוחלת החיים הממוצעת שלה היא 2,000 שעות.

המסכים הפופולריים: LCD 42 אינץ'

LCD 42 אינץ'
 LCD 42 אינץ'

כדי להבין באילו מסכים הישראלים מתעניינים, פנינו לאתרי השוואות המחירים kama (www.kama.co.il) וזאפ (www.zap.co.il). התוצאות היו יחסית דומות, כאשר שני המסכים המבוקשים ביותר, של פיליפס ושל LG, מגיעים בגודל 42 אינץ'. עוד נתון מעניין הוא שסמסונג מצליחה לתפוס מקום מכובד ברשימת המסכים המבוקשים עם מסך בטכנולוגיית LED, היחסית חדישה בארץ וגם בעולם.

פיליפס, דגם 8404

* גודל: 42 אינץ', LCD.

* מידע כללי: המסך מגיע עם טכנולוגיית האמבילייט, אותה החברה מנסה לקדם כבר מספר שנים. הטכנולוגיה הזו מאפשרת ללקוחות ליהנות מתאורה מיוחדת המתוקנת על המסך. בצדי המסך יש נורות המקרינות על הקיר את הצבעים המופיעים על הצג. כך שאם בחלק העליון מופיעים שמיים כחולים ובחלק התחתון דשא ירוק, באותם מקומות על הקיר תופיע אותה תאורה. כך נדמה שהתמונה גדולה קצת יותר ממה שהיא באמת. כשצופים בטלוויזיה בחדר חשוך, מתקבלת הרגשה נעימה יותר בעין, בדומה לאפקט שנוצר כשמדליקים מנורה קטנה בחדר כאשר החלל לא מואר לחלוטין. למסך יש חיבור לאינטרנט להפעלה של אתרים איתם יש לפיליפס שיתוף-פעולה, אך היא לא מגיעה עם חיבור לרשתות אלחוטיות והיא מחייבת חיבור באמצעות כבל.

* מחיר רשמי: 7,000 שקל.

* המחיר הנמוך באתר kama: כ-5,500 שקל.

LG, דגם LH70YR

* גודל: 42 אינץ' LCD.

* מידע כללי: שייך לסדרת סקארלט המעוצבת של החברה, המתאפיינת בכפתור הפעלה גדול שקוף בחלק התחתון של המסגרת. הדגם הזה מציע עובי דק שעומד רק על 4 ס"מ, תקשורת בלוטות' לחיבור אלחוטי של אוזניות או העברת קבצי תמונות מהסלולרי וגם כניסת USB לצורך צפייה בקבצי DIVX, תמונות והאזנה לשירים. מלבד זה, מדובר במסך הכולל מצב הפעלה ירוק החוסך ב-40% מצריכת החשמל ותקן Full HD לצפייה בתכנים מתאימים.

* מחיר רשמי: 6,600 שקל.

* המחיר הנמוך באתר kama: כ-4,720 שקל.

סמסונג, דגם B530

* גודל: 37 אינץ, LCD.

* מידע כללי: מציע תמיכה ברזולוציית Full HD וממשק בשפה העברית. כמו כן, יש כאן 3 חיבורי HDMI ובסיס המאפשר לסבוב את הצג לצדדים, לצפייה בזוויות שונות. מלבד זה, תוכלו למצוא כאן מסך במראה מעוצב בצבע שחור עם מסגרת תחתונה שקופה עם פס אדום.

* מחיר רשמי: 3,900 שקל.

* המחיר הנמוך באתר Kama: כ-3,170 שקל.

סמסונג, דגם B7000

* גודל: 55 אינץ'. LED.

* מידע כללי: המסך בטכנולוגיית LED מספק איכות תמונה גבוהה עם צבעים חדים יותר לעומת LCD. גם כאן יש ממשק בעברית, כאשר העיצוב כולל מסגרת שחורה מבריקה המשלבת גימור שקוף ועובי של 2.99 ס"מ, שהוא קצת פחות מטלפון סלולרי היום. העובי הדקיק מאפשר לתלות את הטלוויזיה בסלון, כאילו היתה תמונה. מלבד זה, הטלוויזיה כוללת אפשרות לצפות בתמונות, קבצי וידיאו ולהאזין לשירים. המסך כולל שתי כניסות USB, המאפשרות לחבר כונן קשיח ולצפות במספר רב של סוגי תכנים, כך שסרטונים בפורמט DIVX שהורדו מהאינטרנט, יתנגנו כאן ללא בעיה.

* מחיר רשמי: 15,000 שקל.

* המחיר הנמוך באתר kama: כ-13,300 שקל.

טושיבה, דגם AV600T

* גודל: 32 אינץ', LCD.

* מידע כללי: כאן מדובר בצג שפועל רק ברזולוציית HD Ready, מה שיכול להפריע לחלק מהמשתמשים שרוצים לראות תוכן באיכות גבוהה יותר מנגני בלו-ריי. הדגם הזה כולל גם 2 כניסות HDMI ועיצוב הכולל מסגרת שחורה מבריקה. בסופו של דבר, המסך שזוכה לפופולריות בעיקר בגלל המחיר שלו.

* מחיר רשמי: אין.

* המחיר הנמוך באתר kama: כ-1,900 שקל.