כך תשקיעו במניות הביוטכנולוגיה

אנליסט הביוטכנולוגיה הראשי של אופנהיימר, מכניס אותנו אל הקרביים של אחד התחומים הקשים ביותר להשקעה *וגם: בחנו את עצמכם - מה למדתם מאז המפולת הקודמת / זיו סגל

מודל קניון המניות נשען על אנליזה כלכלית לפיה אנחנו בונים את מאגר המניות להשקעה. ישנם תחומים בהם היגיון בריא ומידע פיננסי בסיסי יכולים לבוא במקום מחקר. ישנם תחומים בהם הניתוח הטכני מספיק ואין צורך בשום כלי נוסף. למשל, עבור מניה כמו אינטל שמסוקרות על ידי כל כך הרבה אנליסטים ונבחנת על ידי כל כך הרבה משקיעים, הערך המוסף של ניתוח כלכלי הוא שולי. הגרף מראה את הכיוון וזה מה שצריך ומה שאפשר לקבל.

אבל כשמדובר בביוטכנולוגיה, לאנליזה יש משמעות רבה. מדובר בעולם מורכב מאוד כשבבסיסו סוג של הימור על רעיון שעוד לא הבשיל לכדי תרופה מוכחת. הגרף אומנם מראה את הסנטימנט אבל פעמים רבות התוצאה היא 0 או 1, וטעות של הסנטימנט הקולקטיבי יכולה לגרום להפסד של 100% מההשקעה.

לכן, כשראיתי שלכנס השנתי של אופנהיימר מגיע בריאן אברהמס, אנליסט הביוטכנולוגיה הראשי של בית ההשקעות, כדי להרצות על קבלת החלטות השקעה בביוטכנולוגיה, היה לי ברור שאת ההרצאה הזו לא אחמיץ. אז מה למדתי?

הגודל כן קובע

חברות הביוטכנולוגיה מתחלקות לשתי קטגוריות בשני ממדים: האחד הוא הפיתוח - Biologics או Small molecules - והשני הוא גודל החברה, כאשר מטבע הדברים חברות גדולות עם מוצרים בשוק הן מסוכנות פחות.

פיתוח תרופה נעשה בארבעה שלבים: שלב קדם קליני: במעבדה ועל בעלי חיים; שלב 1: בדיקת בטיחות על אנשים בריאים; שלב 2: הוכחת הקונספט והיעילות, מציאת המינון ההולם; שלב 3: מחקרים רחבים, המחשת יתרונות מול סיכונים.

השלב הקדם קליני נמשך כשלוש שנים וחצי ועולה כ-350 מליון דולר. שלבים 1-3 לוקחים שש עד שמונה שנים ועולים כ-250 מליון דולר. הצלחת חברת ביוטכנולוגיה תלויה בראש ובראשונה בממצאים הקליניים. בנוסף, היא תלויה בגודל אוכלוסיית המטופלים, בסביבה התחרותית וכמובן בהנהלה וביכולתה להוביל לפיתוח התרופה ולנהל את המזומנים במהלך התהליך.

בנוסף, ל-FDA (רשות הפיקוח האמריקנית על מזון ותרופות) ולהלך הרוח בה יש חשיבות רבה. היום מתאפיינת פעילות ה-FDA ביציבות ועקביות שמקורה בהנהלה חדשה. יחד עם זאת, קשה מאוד לנחש את החלטות הרשות הזאת וכאמור מדובר בסיכון בינארי 0 או 1.

גם לסנטימנט המשקיעים ישנה חשיבות. בשוק יורד, משקיעים הופכים להיות דפנסיביים ומחפשים את המניות של החברות הגדולות הפחות מסוכנות. בשוק עולה הם נעים לכיוון המניות של החברות הקטנות.

על כל אלו נוספה גם רפורמת הבריאות בארה"ב שמטילה צל על כל סקטור הבריאות בתקופה האחרונה, אם כי ביחס לחברות הגדולות בשוק כמוAMGN ,GILD ,BIIB ,CELG ו-GENZ כבר ניתן לאמוד את השפעת הרפורמה והיא הופנמה על ידי המשקיעים.

גם לגודל החברה יש משקל בשיקולי ההשקעה. לפי אברהמס, חברות גדולות פחות פופולאריות לאחרונה, והמלצת אופנהיימר לגביהן היא משקל שוק. בבית ההשקעות ממליצים לתת משקל יתר לחברות הבינוניות (1-10 מיליארד דולר) והקטנות (מתחת למיליארד דולר).

החברות הגדולות, מציין אברהמס כבר דומות לחברות תרופות. יש עליהן לחצי מחיר מכל העולם בנוסף לבעיות ספציפיות של רגולציה, פטנטים וסיכונים קליניים. מבין החברות הגדולות ממליץ אברהמס על CELG, GILD ו-AMGN. מבין החברות הבינונית הוא ממליץ על VRTX, UTHR, INCY ו-SGEN, ומבין החברות על PLX, CRME, TRGT ו-RIGL.

הזדמנויות באדום

הימים הללו הם זמן מצוין לבחון האם התקדמתם כמנהלי תיק המניות שלכם. אני לא מתכוון לתשואה, אלא לתפקוד ולהרגשה. אחרי חודשים רבים בהם ניתן היה להרוויח ממניות ללא פחד, חזרו ימי פחד שמזכירים את הזמנים האפלים של 2008-2009. נפילה, עוד נפילה, פריצה כלפי מטה של רמות התמיכה, קריסת אסטרטגיות רכש, והפסדים.

איך התייחסתם לכך? האם השפיעה עליכם התמונה החוזרת במקרים אלו בכל אתרי האינטרנט, של האדם המיואש שמסתכל על שערים? אולי פעם אחת ישימו במקומו תמונה של אדם כמו באפט, מחייך ומנצל הזדמנויות? אם הרגשתם כמו בעבר, מדוכאים, חרדים, מתחרטים על זה שיש לכם בכלל מניות או שלא מכרתם בשיא (שהיה ברור שהוא שיא, לא?), אז לא התקדמתם מהמשבר האחרון. אם אתם חושבים לעצמכם "איך לא שמעתי לרוביני", אם אתם נותנים לכל רואי השחורות לרקוד על קבר המניות שבתיק שלכם - שוב, לא התקדמתם.

אני מקווה שהשווקים יחזרו לעלות ולתת רווחים למשקיעים במניות. למה לא. אבל אם הרגשתם שמבחינה מנטאלית שבתם אל ימים אפלים, אתם חייבים לעשות משהו. נתחיל בשתי מילים שעליכם לשנן: הגנות והזדמנויות. ההגנות, במתכונת המופעלת בתיק הקניון מגינות מקריסה, מטעות בתחזית השוק ומהצורך להתמודד עם 50 מניות שמאבדות כיוון. כשאתה מוגן, ההפסד מוקטן ויש לך זמן להתחיל לחפש הזדמנויות.

מה היא הזדמנות? מניה שעד לפני שבועיים הייתה מעניינת מאוד מהבחינה הכלכלית ופתאום נזרקה כמו זבל, הגיעה אל נקודת תמיכה ומתחילה לעלות. יש כאלו שירדו 30% ויותר כמו MHGC שבקניון. פעמים רבות כדאי למכור מניות "סולידיות" (מה זה בדיוק סולידי?) שלא ירדו הרבה ולקנות מניות מסוכנות - מה היא בדיוק מניה מסוכנת? כזאת שנמכרת בהיסטריה? - שירדו הרבה ושיתנו את הרווח כשהשוק יעלה. כך לפחות אנהג בתיק קניון המניות.

אחרי שחיזקנו את עניין ההגנות וההזדמנויות, עדיין נדרשת עבודה עצמית והעמקת הניתוק בין מה שרואים על המסך לתחושות ותגובות. למשל, אני עובד מול מסך שבו יש תרשימי נרות של מניות הקניון. ביום רע כולם עם נרות אדומים. פעם התחושה הייתה משתקת. התגובה הייתה בהייה במקרה הטוב ופאניקה במקרה הפחות טוב.

היום אני יודע שאין בכך טעם. היו ימים כאלו ויהיו ימים כאלו ואין טעם לחוש את תחושות האבדון. הן לא מקדמות לשום מקום. תמיד יש הגנות שיצילו אותנו מהתרסקות, גם אם פתחנו אותן באיחור מה. תמיד בסופו של דבר תבוא ההזדמנות. אם אתם מוגנים, הנרות האדומים הם מחוללי ההזדמנות הטובים ביותר. ואם אתם לא חשים כך, תחשבו איך אתם גורמים לעצמכם לחוש כך בפעם הבאה שבה הפאניקה תשתלט על השווקים. אין טעם ואין היגיון ואין צורך בשום תחושה אחרת.

זיו סגל -A level 2 Chartered Market Technician (CMT) . יועץ ניתוח טכני לאקסיומה בית השקעות. דירקטורים: אביבית מנה קליל וסרגיי וסצ'ונוק (אופנהיימר), אלון גל (דאטה פרו), דיוויד סלומון ואלי אברמוביץ (PDM). יועצת להשקעות בסין:Jay Yang . לעדכונים בזמן אמת ולגרפים של מניות הקניון: אתר גלובס, מדור ניתוח טכני. הטור נכתב מספר ימים לפני פרסומו. אין לראות בטור המלצה לרכישה/מכירה של ניירות ערך ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם. זיו ו/או לקוחותיו עשויים להחזיק בניירות ערך או נגזרי ניירות ערך המוזכרים כאן