ת"א סגרה במגמה מעורבת: המעו"ף ירד 0.3% ל-1,100 נק'

מניות חיפושי הנפט והגז בלטו בעליות ■ בת"א הגיבו במתינות להורדת הדירוג לספרד, מסרים מאיימים מצפון-קוריאה, וירידות ברוב השווקים ■ רוביני: "וול סטריט תרד 20%, תחתית כפולה באירופה"

יומו הראשון של השבוע בבורסה של ת"א התאפיין בתנודתיות ובסיום המסחר נרשמה מגמה מעורבת במחזורים נמוכים מהממוצע שהסתכמו ב-1.46 מיליארד שקל. מדד המעו"ף סיים בירידה של 0.3% ושערו של המדד נקבע ברמה של 1,100 נקודות. את העליות בשוק הובילו מניות חיפושי הנפט והגז על רקע הודעתה של חברת גבעות על נפט שזורם מקידוח מגד 5 ובהמתנה לתוצאות הסקר הסייסמי במבנה לוויתן שהתקוות לגביהן הביאו לקפיצה במניית רציו.

המסחר היום היה רגוע יחסית לאחר שבשבוע שעבר היה סוער במיוחד וכלל את השדרוג של ישראל במדד ה-MSCI ל"משק מפותח" ביום מסחר היסטורי שהסתכם במחזורי שיא של 16.3 מיליארד שקל, הבורסה המקומית סיימה את השבוע בירידות שערים של עד 1.1%, שחתמו שבוע עם עלייה צנועה של 0.2%, וחודש איום עם ירידות בשיעור דו-ספרתי.

ברקע, המגמה ,המעורבת בשוקי העולם בסוף השבוע ושלל התבטאויות מבשרי רעות של בכירים ואיתותים שליליים מאירופה ומצפון קוריאה. מחזור המסחר מסתכם כעת בכ-980 מיליון שקל. נזכיר כי מחר לא יתקיים מסחר בוול סטריט לרגל יום הזכרון בארה"ב.

בוול סטריט נסגר ביום שישי המסחר בירידות שערים של עד 1.2%; בסיכום שבועי נרשמו ירידות של עד 1.3%, ובסיכום חודש מאי המדדים המובילים בוול סטריט ירדו עד 8.3%. השבוע מעבר לים צפוי להיות בסימן נתוני המאקרו, שבשיאם יפורסמו ביום שישי נתוני התעסוקה לחודש מאי, שצפויים להצביע על תוספת של 500 אלף מועסקים למגזר הלא-חקלאי, לאחר תוספת של 290 אלף בחודש אפריל. שיעור האבטלה צפוי לרדת ל-9.8% מ-9.9% באפריל.

שוקי אירופה, בצל משברי החוב, סיימו ביום שישי במגמה מעורבת שבין עלייה לירידה של 0.3%. את השבוע הבורסות האירופאיות חתמו דווקא בעליות של כ-2.4% ובסיכום חודש מאי צנחו בשיעור של עד 8.6%. כאמור, סאגת משברי החוב במדינות הגוש תמשיך להיות ברקע למסחר בעולם. בסוף השבוע אחת מהמדינות, ספרד, ספגה הורדת דירוג ע"י סוכנות הדירוג הבינלאומית פיץ', שאמרה כי החוב החיצוני של ספרד יצמצם במידה ניכרת את שיעור הצמיחה במדינה. ספרד גם נאלצת להתמודד עם איומי מהומות ושביתה של האיגודים המקצועיים במדינה, שמוחים על תוכניות הצנע ועל כוונת הממשלה לקצץ במשכורות ובפנסיה של העובדים.

איתותים מבשרי רעות

נוריאל רוביני, שזכה לכינוי "נביא הזעם", מצדיק את הכינוי שלו. להערכתו, הסיכונים העומדים בפני השווקים בתקופה הקרובה יובילו לגל של ירידות שערים בוול סטריט עד 20%. לדבריו, תרחיש של תחתית כפולה לא מן הנמנע באירופה "ומכאן הדברים רק יידרדרו". לגבי משברי החוב באירופה, הוא אומר כי המשימה העומדת בפני המדינות שקולה ל"משימה בלתי אפשרית", וכי מיתון עמוק בגוש הוא בהחלט בפתח אם הממשלות לא יצליחו להשתלט על הגירעונות שלהן.

עוד איתותים שלילים מגיעים מצידה של צפון-קוריאה. בשבוע שעבר דיווחים על הכנה לקרב של צפון קוריאה מול מקבילתה הדרומית הובילו לירידות חדות בשווקים, שממילא רגישים לכל סוג של חדשות - רעות וגם טובות. בסוף השבוע פורסם כי שר החוץ הצפון-קוריאני מזהיר את מועצת האו"ם ואת ארה"ב בפרט מפני "האשמות השווא" באשר להטבעת ספינת המלחמה הדרום-קוריאנית. כידוע, ארה"ב ודרום קוריאה מתכננות תרגיל צוללות משותף, ואילו שר החוץ הצפון-קוריאני מצידו אמר כי "ארה"ב טועה בגדול אם היא חושבת שהיא יכולה להיכנס למים הטריטוריאליים שלנו במסווה של שקרים".

אך לא הכל שחור. יו"ר קרן המטבע הבינלאומית, דומיניק שטראוס-קאהן, צופה כי הכלכלה הגלובלית תצמח השנה ובשנה הבאה ב-4.25%, "יותר מתחזית קודמת שפירסמנו השנה", לדבריו. היו"ר מסייג ואומר כי "ההתפתחויות האחרונות באירופה בגזרת משברי החוב, הזכירה לנו שהעננה השחורה טרם עברה מעלינו", וקורא לממשלות בעולם לרסן את הגירעונות התופחים ולסגת בהדרגה מהמדיניות של חילוץ פיסקלי ומוניטרי.

הבנקים: תנודתיות חריפה ועצבנות בבורסה - וסנטימנט חיובי בטווך הארוך

בסקירות סוף השבוע, הבנקים לאומי והפועלים ממשיכים להזהיר מפני "תנודתיות חריפה" בטווח הקצר בבורסה עקב משבר החובות באירופה, אולם במקביל ממשיכים להחזיק בדעה כי השוק יחזור לעליות בטווח הארוך יותר. כלכלני לאומי מעריכים כי "בטווח הקצר יושפע השוק ממשבר האמון בתוכנית האירופית והמסחר יתנהל תוך תנודתיות חריפה; בטווח הארוך ישוב הסנטימנט החיובי לשווקים". גם בבנק הפועלים מזהירים מפני "העצבנות הגבוהה בשוק המניות" ומדגישים ש"רמת הסיכון גבוהה". "שוק המניות המקומי יתקשה להשתחרר מהאווירה הגלובלית, ואם זו תמשיך להיות שלילית - צפויה פגיעה גם בבורסה בת"א", לדבריהם.

ממתינים לתוצאות באתר הגז הטבעי "לויתן"

אפריקה ישראל הגיבה לפרסום הדו"חות של החברה הבת אפי פיתוח, שסגרה את הרבעון הראשון בהפסד של 8.6 מיליון דולר לעומת רווח של 416.8 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד, ללא עלייה בשווי הנכסים ועם תזרים מזומנים שלילי מפעילות שוטפת. מחר (ב') צפויים להתפרסם דו"חותיה של אפריקה ישראל.

קבוצת אידיבי דיווחה היום על תוצאותיה לרבעון הראשון של 2010. מהדו"חות עולה כי IDB פיתוח רשמה ברבעון רווח של 1.13 מיליארד שקל לעומת רווח של 322 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2009. IDB אחזקות רשמה רווח רבעוני של 1.06 מיליארד שקל לעומת רווח של 451 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

טבע מתכוונת להפסיק לייצר את זריקת הפרופופול המשמשת להרדמה בחדרי ניתוח. טבע לא פירטה את הסיבה להחלטה, אולם החברה ניצבת בפני 250 תביעות הקשורות למוצר.

מניות סקטור הגז הטבעי המשיכו בעליות תוך מחזורי ענק. משקיעי רציו , דלק קידוחים ואבנר ממתינות לפרסום תוצאות הסקר הסייסמי התלת-מימדי באתר הגז הטבעי "לויתן". ל"גלובס" נודע כי נובל אנרג'י צפויה לפרסם את התוצאות לקראת סוף השבוע וייתכן אף ב-2 ביוני.

גבעות זינקה במחזור ענק. הבוקר מסרה השותפות כי לאחר שזרמו לפי הבאר הנוזלים שהוחדרו לבור הקידוח על ידי השותפות במהלך המבחן, החל לזרום לפי הבאר נפט אשר מכיל בתוכו גז, ולא נצפה בו מים.

מכתשים אגן נסחרה על רקע אזהרת הרווח של מונסנטו, מובילת שוק הזרעים והמוצרים הכימיים לחקלאות, שחתכה את תחזיותיה לשנת 2010. החברה דיווחה כי היא מצמצמת את פעילותה בתחום קוטלי העשבים באופן דרסטי ומפחיתה את מחירי מוצריה על רקע התחרות הקשה מכיוונן של החברות הגנריות, ביניהן גם מכתשים אגן.

מניות אלרון נסחרו לאחר שהחברה דיווחה הבוקר כי השלימה את מכירת חברת הביומד מדינגו ותרשום רווח הון של כ-59 מיליון דולר ברבעון השני.

מבין המניות הקטנות נציין את כן פייט ביופרמה שזינקה במחזור גבוה. החברה דיווחה היום כי בניסוי קליני, שלב I/II, אותו היא עורכת בחולי סרטן הכבד עם תרופת ה-CF102 נצפתה באחד החולים אשר הינו חולה גם בצהבת מסוג C ירידה חדה ברמת נגיף הצהבת מסוג C הקיים בדם החולה.

[לפורטל הפיננסי][לאתר המעו"ף][לבורסות בעולם]