לאחר חודש מאי הקשה: האם וול סטריט תיפתח ברגל ימין?

היום לא יתקיים מסחר לרגל יום הזיכרון בארה"ב ■ ביום ו' יפורסם דו"ח התעסוקה למאי - צפי להוספה של 500 אלף משרות ■ רוביני העריך כי הסיכונים העומדים בפני השווקים בתקופה הקרובה יובילו לגל של ירידות שערים בוול סטריט

לאחר שסגרה את החודש הגרוע ביותר שלה מזה למעלה משנה, וול סטריט נכנסת השבוע לחודש יוני, כשמצפה לה עבודה רבה. התנודתיות והחששות מסוגיות גלובליות, אשר הטילו צל על וול סטריט מזה שבועות, אינן צפויים להתפוגג.

נציין כי היום לא יתקיים מסחר, לרגל יום הזכרון בארה"ב.

המשקיעים יתמקדו בשבוע הקרוב גם בחדשות מבית, ובמיוחד גל נתוני המאקרו, שיגיע לשיאו ביום ו', עם פרסום נתוני התעסוקה לחודש מאי.

"המדינות החלשות יותר בדרום אירופה מייצגות מעט פחות מ-45 מהתמ"ג העולמי. אולם, אם המשבר יתפשט ואי הוודאות הגלובלית תגדל אף יותר, ההשלכות על הצמיחה ועל רווחי החברות תגדלנה", אמר מייקל שלדון, אסטרטג שווקים ב-RDM פייננשל. בעוד שמוקדם מדי לקבוע אם משבר החוב באירופה ירוסן, שלדון טוען שאל למשקיעים להיות מופתעים מהמימושים שנרשמו לאחרונה, וזאת בהינתן שהשוק זינק 80% מאז השפל של מארס 2009 ועד לשיא באפריל, לפני תחילת התיקון.

נשיא שלוחת הפדרל ריזרב בשיקגו, צ'ארלס אוונס, אמר היום בכינוס בקוריאה כי משבר החוב באירופה עשוי להניע את הבנק המרכזי של ארה"ב לעכב את העלאת הריבית, אם כי הוא המעיט בערכן של השלכות המשבר עד כה. באותו אירוע, ראש הממשלה של סין, וון ג'יאבאו, הזהיר כי הצמיחה הכלכלית הגלובלית נותרה חשופה לסיכונים שמציבים החובות הריבוניים שמעלים חשש להאטה לשנייה, זאת כאשר הוא הדגיש כי המדינה שלו עדיין נמצאת על מסלול צמיחה. "הכלכלה העולמית יציבה ומתחילה להתאושש, אך עדיין היא ההתאוששות איטית וישנם הרבה גורמים של חוסר וודאות וחוסר יציבות", אמר וון בפגישה עם בכירי עולם העסקים ביפן.

לצאת מהשוק?

רון אייכל, אנליסט ראשית במיטב, פרסם סקירה, בה התייחס לפתגם הידוע בוול סטריט, הגורס כי "במאי מוכרים את המניות ומתרחקים". "לפי טכניקה זו יש להיות מחוץ לשוק המניות גם בחודש הבא, יוני. אף שהיא טכנית, באופן בסיסי אנו מאמינים באסטרטגיה זו. ואולם, השנה ישנה סבירות גבוהה כי ירידות השערים החדות של חודש מאי יביאו לכך שחודש יוני דווקא יתאפיין בתשואה גבוהה מאשר הממוצע ההיסטורי. על כן, בהתחשב בסימנים לרגיעה שצצו בשווקים בשבוע האחרון, לא היינו מצמצמים את החשיפה לשוק המניות בשלב זה", כתה אייכל ללקוחותיו.

לעומתו, פרופסור נוריאל רוביני אינו אופטימי לגבי סיכויי ההתאוששות של הכלכלה הגלובלית, ופסימי לגבי שוקי המניות. רוביני העריך בראיון ב-CNBC כי הסיכונים העומדים בפני השווקים בתקופה הקרובה יובילו לגל של ירידות שערים בוול סטריט, שבשיאו יגיע ל-20% במדדים המובילים. לדבריו, תרחיש של תחתית כפולה לא מן הנמנע בחלקים מסוימים בכלכלה הגלובלית, ובמיוחד בגוש האירו. דבר נוסף שרוביני בחר להדגיש בראיון, "מכאן הדברים רק יידרדרו".

צפי: המשק האמריקני ייצר 500 אלף משרות במאי

■ מחר (ג') יפורסם דו"ח בנוגע להוצאות בנייה בחודש אפריל. כלכלנים צופים עלייה של 0.1%, בהמשך לגידול של 0.2% בחודש מארס.

■ במקביל יפורסם מדד מנהלי הרכש למגזר היצרני לחודש אפריל. כלכלנים מעריכים שחל קיטון במדד ל-58.9 נקודות מ-60.4 נקודות במארס. נזכיר כי כל קריאה מעל 50 נק' מסמנת התרחבות במגזר.

■ ביום ד' יפורסמו נתונים אודות מס' מכירות הבתים הנמצאות בתהליך לחודש אפריל, כשהצפי הוא לגידול של 3.5%, לאחר עלייה חדה במארס, בשיעור 5.3%.

■ לקראת תום יום המסחר יפורסמו נתונים בדבר מכירת מכוניות בחודש אפריל.

■ביום ה' יפורסם מדד ADP למספר המועסקים במגזר הפרטי בחודש מאי. הצפי הוא שהמגזר הוסיף 56 אלף משרות, בהמשך לתוספת של 32 אלף משרות באפריל.

■ בהמשך יפורסמו נתונים מתוקנים בדבר פריון העבודה ברבעון הראשון, הצפויים להראות גידול של 3.4%, לעומת 3.6% בקריאה הראשונה.

■ הדו"ח השבועי בדבר מספר התביעות הראשוניות לדמי אבטלה, המתפרסם מדי יום ה', צפוי להראות ירידה ל-455 אלף תביעות מ-460 אלף בשבוע שלפני כן.

■ בהמשך יפורסם נתון ההזמנות ממפעלים לחודש אפריל, כשכלכלנים צופים עלייה של 1.7%, לעומת עלייה של 1.3% במארס.

■ בנוסף, יפורסם מדד מנהלי הרכש למגזר נותני השירותים לחודש אפריל, הצפוי לעלות ל-56.1 נקודות מ-55.4 נקודות בחודש מארס.

■ כאמור, ביום ו' יפרסם הממשל את דו"ח התעסוקה לחודש מאי. להערכת כלכלנים, המשק האמריקני הוסיף בחודש זה 500 אלף משרות (לא חקלאיות), בהמשך ליצירת 290 אלף משרות בחודש אפריל. שיעור האבטלה צפוי לרדת ל-9.8% מ-9.9% באפריל.

■ שכר העבודה הממוצע לחודש מאי צפוי להראות גידול של 0.1%, לעומת קפאון באפריל. שבוע העבודה הממוצע בארה"ב צפוי להיוותר על 34.1 שעות.

ועדת התגמולים של מורגן סטנלי אישרה שכר בסיס של 2 מיליון דולר ליו"ר, ג'ון מאק, החל מה-1 ביוני. כך לפי מסמכים שהוגשו ל-SEC ביום ו' האחרון.

משרד האוצר והפדרל ריזרב אישרו ל-AIG להוריד את המחיר המבוקש לחטיבתה האסיאתית AIA. חברת הביטוח הבריטית, פרודנשל, אמרה כי היא דנה מחדש עם AIG בהצעת הרכש שלה, בהיקף 35.5 מיליארד דולר.

טבע מתכוונת להפסיק לייצר את זריקת הפרופופול המשמשת להרדמה בחדרי ניתוח. טבע לא פירטה את הסיבה להחלטה, אולם החברה ניצבת בפני 250 תביעות הקשורות למוצר.

אלרון דיווחה אתמול כי השלימה את מכירת חברת הביומד מדינגו ותרשום רווח הון של כ-59 מיליון דולר ברבעון השני.

אלביט הדמיה של מוטי זיסר הציגה הבוקר את תוצאותיה לרבעון הראשון של השנה. הכנסות אלביט הדמיה הסתכמו בכ-162 מיליון שקל לעומת כ-216 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. עיקר הקיטון בהכנסות נובע מרישום הכנסה חד פעמית ברבעון הראשון של שנת 2009 בסך של כ-78 מיליון שקל בגין שינוי בשיעור החזקה בחברת פלאזה סנטרס ובאינסטייק ובקיזוז גידול בהכנסות.

[לארביטראז][לטבלת ישראליות בעולם]