סין בגלל החופש

רבים מקוראי המדור שואלים אותי מה אני מחפש במניות סיניות *למה ככל שישאלו יותר כך תגדל אטרקטיביות ההשקעה, ואיך האמונה בחופש דווקא מחזקת את ההשקעה בסין

אני שמח מאוד על כך שקיימת אינטראקציה רב ממדית סביב טור קניון המניות. כך אני יודע שהטור חי, נוגע ומשמעותי עבורכם. אתם מגיבים באתר "גלובס", במיילים, ברחוב, בסמינרים והרצאות ובקבוצת ההשקעות. התגובות מאלצות אותי לחשוב על דברים שלא חשבתי, מציפות רעיונות חדשים, דורשות בהירות היכן שלא הייתי בהיר, והבהרות היכן שלא הייתי עקבי. תמשיכו!

שני נושאים עלו השבוע: למה אני קונה מניות סיניות, ולמה תשואת תיק הקניון לא משקפת את העמלות של ביצוע הפעולות. אענה בשמחה.

למה סין?

לפני שאענה לשאלה למה סין, שימו לב שככל שהמניות הסיניות חבוטות יותר, מספר השאלות בעניינן עולה. כאשר המניות היו פופולריות, אף אחד לא שאל שאלות וכולם חיפשו את BIDU ומניות אחרות, שיכפילו וישלשו את הכסף. לכן, לפני שאני עונה למה אני משקיע בסין, תענו לעצמכם למה אתם שואלים את השאלה הזו - מה אתם לומדים מזה על דפוסי החשיבה של המוח שלכם, וכמה מקורית השאלה הזו.

הסיבה שאני משקיע בסין היא שלא צריך להיות גאון גדול בשביל להבין שסין היא הדבר הבא בכלכלה העולמית. לפיכך, לא ניתן להתעלם ממנה. כל מי שקרא בספרים, איך מי שהשקיע במניות אמריקניות לפני כך וכך שנים, ולא מכר, נהיה מולטי מיליונר, וחלם על ההזדמנות הזו - סין היא ההזדמנות.

נכון, יש בעיות. אומרים לי שרמת הדיווח החשבונאי בסין נמוכה והדיווח לא אמין. סביר שיש צדק בטיעון הזה. אבל האם לא נתגלו אי אלו בעיות עם הדיווח החשבונאי בארה"ב (אני שואל בעדינות), ביוון ובמקומות אחרים בעולם? לצערי, זהו חלק מעולמו של המשקיע, וצריך להיעזר באנליסטים חדי הבנה שינסו לוודא שמה שרואים הוא אכן מה שיש.

אחרים מדברים איתי על השלטון ומגבלות החופש בסין. נכון, המצב שם לא מושלם בלשון המעטה. אבל האם הכול היה מושלם בארה"ב לפני 100 שנה? תזכירו לי איפה היו עבדים? היכן הופלו שחורים? האם הכול מושלם בגרמניה, מושיעת אירופה הקורסת (סליחה על הבוטות שבשאלה)? והיפנים? האם הם רק שוחרי טוב ומתרגלי זן? ואנחנו? דווקא מי שמאמין ברוח האדם החופשי צריך לרוץ אחרי השקעות סיניות, משום שבזכותה ידחפו מיליארד וחצי סינים את עצמם ואת כלכלתם אל החופש, או לפחות אל מה שנדמה לנו כחופש.

ברור שבסופו של דבר צריך לבחון כל חברה וכל סקטור לגופם, להסתכל על הגרפים, לשלב מידע, ולבחור מניות שיש סיכוי טוב להרוויח עליהן. עבודת השקעות שגרתית. אבל נראה לי שפסילה גורפת של השקעה בסין היא גישה שמחייבת מחשבה שנייה. בהקשר זה אני שב ומציין את אוסטרליה, שממשיכה להיות אטרקטיבית גם בשל התפתחותה כמדינה מערבית נאורה במיוחד, וגם בשל הזיקה שלה לכלכלה הסינית. כיניתי אותה בעבר ארה"ב של המזרח, ונראה שהכינוי הזה עדיין רלוונטי.

איפה העמלות?

לפני שאתייחס לסוגיית העמלות, בקשה מכותבי המיילים: לפני שאתם שולחים מיילים ציניים, כועסים, ובאותיות אדומות, קחו אוויר ותזכרו שמדובר בטור בעיתון שאפשר לקבל ואפשר לא לקבל, אבל הוא נועד להיטיב עם המשקיעים. אז אם אתם לא נהנים סתם מאווירה עכורה, ציניות וכדומה, ומעוניינים לכבד את הצד השני ולקבל תגובה עניינית וראויה - תחשבו לפני שאתם יורים.

ולעניין עדכון העמלות בתיק הקניון. כפי שציינתי פעמים מספר, תיק הקניון הוא תיק וירטואלי. עסקאות מתבצעות ומתעדכנות בזמן אמת (בהגדרה הרלוונטית לתיק, עוברות כמה דקות בין ביצוע העסקה למועד בו אני מתפנה לעדכן אותה באתר "גלובס"), אבל אין תחשיב של עמלות ומיסים, בעיקר משום שהפלטפורמה עליה מתנהל התיק אינה תומכת בכך. להערכתי, סוגיית המיסים אינה אקוטית, משום שאני נוהג לממש הפסדים לא פחות, בלשון המעטה, ממימוש רווחים. יתרה מכך, גם רוב קרנות הנאמנות לא משלמות מס. מי שמשלם הוא המוכר במכירה.

לגבי העמלות, מהן אי אפשר להימלט, ולכן חישוב עמלות היה פוגע בתשואה. כל אחד יכול לאמוד את העמלות לפי העמלות שהוא משלם. בחישוב גס, אם נניח עמלה של סנט למניה, שער ממוצע של 20 דולר, וגלגול של התיק פעמיים בשנה - אזי לשווי קניון ממוצע של 2 מיליון דולר בשלוש שנים, היינו משלמים משהו כמו 12,000 דולר, סכום זניח.

כל אחד יכול לשחק עם המספרים ולהגיע לתוצאות המתאימות לתובנות שלו. הכי חשוב לזכור שמטרת הטור היא להציג קונספט, הליך אמיתי ונגיש של ניהול תיק, רעיונות השקעה ותשואה העומדת ביעדים. הטור הוא שקוף, מוגדר וירטואלי, והמודל מפורט באתר "גלובס". על פי הפרמטרים האלו ניתן לבחון אותו וליהנות ממנו.

נכון, התשואה המרשימה מזמינה, בצדק מסוים, חשדנות, וניסיונות להראות מה פה לא אמיתי. זה לגיטימי ובוודאי מותר, אבל אם עיקר זמנכם מוקדש לזה - חבל עליו. בראש ובראשונה עדיף לראות מה יש לתיק להציע, ומתוך הזווית הזאת לראות מה הם הפערים בינם לבין המציאות, איך מפחיתים אותם ואיך אפילו מגיעים לתיק טוב יותר. מכל מקום, בהמשך למייל שקבלתי, אני מבהיר שוב ומדגיש: תשואת תיק קניון המניות אינה לוקחת בחשבון עמלות ומיסים. מן הסתם עוד אחזור על כך בעתיד.

שלומי כהן מחזק את הפוזיציה במארוול

מארוול נמצאת בקניון זמן מה, והאמת היא שהייתי בדרך לוותר עליה. הפוטנציאל הטכני התממש באיטיות, ומכיוון שאני לא מומחה גדול לענף, לא הייתה לי סיבה יוצאת מהכלל, מעבר להמלצה המקורית שקבלתי, להשאיר את המניה. אבל שלומי כהן, שמניות הטכנולוגיה הן המומחיות שלו, התייחס לא מזמן למניה, ואמר: "מארוול נסחרת במכפיל רווח של סביב 10 לפי רווחי שנת הכספים הבאה, וזה אבסורד לאור הצמיחה החזקה שלה". הוא פירט יותר במדורו "קונים מוכרים", ושימר את המוטיבציה שלי להחזיק במניה ולא להחליף ישן בחדש. יתרה מכך, הגדלתי את הפוזיציה.

פרוטליקס: עוד חיזוק

אמנם מאותו המקור, אופנהיימר, אבל קבלנו עוד עדכון חיובי ביחס לפרוטליקס. האנליסט של אופנהיימר, בריאן אברהמס, טרח לבקר באתר החברה בכרמיאל, וחזר מחוזק ביחס להשקעה בה, וביחס לפוטנציאל העתידי של פלטפורמת תאי הצמח של החברה כבסיס למוצרים נוספים.

נמשיך לחכות בסבלנות, כאשר מחצית השנה השנייה של 2010 אמורה להניב תוצאות. לבית המרקחת של הקניון הכנסנו גם את BAX, תוך ניצול הירידה החדה שלה והגעתה לרמת תמיכה. BAX נחשבת לחברה המנוהלת ניהול איכותי, כך שהירידה של המניה, המחיר הנוח יחסית (מכפיל 15, תשואת דיבידנד 2.7%) וריבוי ההמלצות ביחס למניה - כל אלו נותנים ערך מוסף להשקעה בה ומפחיתים את הסיכון.

הגנה על תיק הקניון: נפתחה 1054, נסגרה 1072. 42,600 דולר נגרעו מהתיק. ממוקמת מתחת ל-1065.

זיו סגל -A level 2 Chartered Market Technician(CMT) . יועץ ניתוח טכני לאקסיומה בית השקעות. דירקטורים: אביבית מנה קליל וסרגיי וסצ'ונוק (אופנהיימר), אלון גל (דאטה פרו), דיוויד סלומון ואלי אברמוביץ (PDM). יועצת להשקעות בסין:Jay Yang . לעדכונים בזמן אמת ולגרפים של מניות הקניון: אתר גלובס, מדור ניתוח טכני. הטור נכתב מספר ימים לפני פרסומו. אין לראות בטור המלצה לרכישה/מכירה של ניירות ערך ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם. זיו ו/או לקוחותיו עשויים להחזיק בניירות ערך או נגזרי ניירות ערך המוזכרים כאן.