דינוזאור במצוקה

בחסות המהומה שהתחוללה באירופה החודש, נשכחו הקשיים שאליהם נקלע שוק הנדל"ן הסיני

בעת שסיפקנו לעולם הסחת דעת ממשבר החובות האירופי, דינוזאור אמיתי התחיל לגלות סימני מצוקה - שוק הנדל"ן הסיני. אם הבהמה הזו תקרוס בבת אחת מהגבהים שלה, הזעזוע יורגש בקנה מידה עולמי. הכלכלה השלישית בגודלה בעולם ומנוע הצמיחה העיקרי שלו תתחיל לדמם, ולא רק.

לי דאוקווי, פרופסור צעיר לכלכלה וחבר הוועדה המוניטארית של הבנק המרכזי הסיני, התראיין השבוע בגילוי לב ל"פייננשל טיימס". המסר שלו היה: הבעיות בשוקי הדיור בארה"ב ובבריטניה, שגרמו למשבר ולמיתון העולמי של 2007-2009, הן כאין וכאפס לעומת הבעיה בשוק הדיור הסיני.

לא מדובר רק על חשש לפקיעת בועת מחירים. מדובר גם על חשש מתסיסה חברתית. תהליכים חיוניים כמו אורבניזציה ייעצרו אם לא ייעשה משהו לריסון דהירת מחירי הדיור, שמרחיקה אותם מהישג ידם של צעירים רבים. בארה"ב ובאירופה עליית מחירים היא שמחה ותחושת עושר. בסין המצב הפוך.

כעת הסינים מבולבלים ואינם יודעים ממה לחשוש קודם - מהמשך השתוללות המחירים או מצניחה פתאומית שלהם בגלל המהלך האחרון שהממשלה מתכננת, מס נדל"ן שנתי. הממשלה שחררה את האשראי במשק ב-2008 בתגובה למשבר העולמי, ושמרה על ריבית ריאלית שלילית במשק, ובכך יצרה בועה נדל"נית.

בינתיים היא כבר הגבילה מאד מכירות של קבלנים "על הנייר" והלוואות לרכישת בתים שלישיים, והעלתה את דרישת המקדמה לתשלום על בתים שניים. מכירות דירות חדשות בערים הגדולות (בייג'ין, שנגחאי ושנזן) צנחו במאי בעשרות אחוזים כי הקבלנים ממתינים להתבהרות המצב לפני שיתמחרו את הדירות שלהם. כדאי לכולנו לאחל לשוק הסיני נחיתה רכה.