אירופה קטעה 4 ימי עלייה בירידות חדות; האירו נמוך מ-1.2 ד'

אתונה נפלה ב-5% ומדריד ב-3.8% ■ האירו נופל ב-1.3% לשפל בו לא היה מאז 2006 ■ "הונגריה במצב כלכלי חמור מאד" ■ שמועות על בעיות בתחום הנגזרים בסוסייטה ג'נרל מפילות את מגזר הבנקים

אירופה קטעה ארבעה ימי עלייה בירידות חדות: יום המסחר בבורסות של אירופה נפתח בעליות שערים, שהלכו והתחזקו לקראת הצהריים, אך זמן לא רב לאחר מכן התהפכה המגמה והשווקים המובילים עברו לירידות על רקע דבריו של דובר ר"מ הונגריה כי "המצב הכלכלי בהונגריה חמור מאד", מה שמוביל לנפילת המטבע המקומי ולירידת האירו בכ-1.3% ל-1.2 דולר - שפל של 4 שנים. המגמה החריפה לאחר שבארה"ב פורסם דו"ח התעסוקה החודשי והצביע על עלייה מתונה בהרבה מהציפיות במספר המועסקים במאי, כאשר מרבית המועסקים החדשים הינם עובדים זמניים שנשכרו לצורך ביצוע מפקד האוכלוסין.

"כלכלת הונגריה במצב חמור מאד, בגלל שהממשלה הקודמת עשתה מניפולציות בנתונים ושיקרה ביחס למצב הכלכלי" אמר היום במסיבת עיתונאים פיטר סז'ארטו, דובר ראש הממשלה ההונגרי ויקטור אורבן והוסיף "זו אינה הגזמה לדבר על חדלות פירעון". שערו של הפורינט (המטבע ההונגרי) נופל ב-1.8% ל-286 פורינט לאירו. אתמול נפל המטבע המקומי ב-2.5%, לאחר שסגן יו"ר המפלגה השלטת אמר כי להונגריה יש סיכוי נמוך להצליח להימנע ממצב הדומה למצב בו נמצאת יוון".

חוזי ההחלף מסוג CDS על האג"ח ההונגרי, חוזים המהווים ביטוח כנגד הפסדים על החוב ההונגרי זינקו ב-8.35% ל-39.15%, כך לפני נתוני CMA דאטה ויז'ן. חוזים דומים על אגרות החוב דשל צרפת, אוסטריה, בלגיה וגרמניה גם הם עולים היום ושולחים את מדד markit iTraxx Sovx western europe, הכולל את שיקלול חוזי החלף האלו ב-15 מדינות, עולה ב-1% ל-16.3% והוא קרוב לשיא של כל הזמנים שנקבע בו ב-6 במאי.

בנוסף הושפע המסחר במגזר הבנקאות האירופי מהשמועות בשוק לגבי בעיות (הפסדים) בפעילות בתחום הנגזרים בבנק סוסייטה ג'נרל הצרפתי.

נציין כי ביוון נפלה הבורסה ביותר מ-5% ובספרד איבד המדד המוביל 3.8%.

בינתיים, שרי האוצר והנגידים המרכזיים של מדינות ה-G20 , הנפגשים היום בדרום קוריאה על מנת לדון במשבר הכלכלי שעדיין לא רואים את סופו, חלוקים בעניין העלאת ההון העצמי של הבנקים.

"העניין העיקרי בחצי השני של השנה הוא לעקוב כיצד מצליחה הכלכלה האמריקנית להתנתק מהתמריצים הממשלתיים וממשיכה לצמוח בכוחות עצמה", כתב אנדרו טילטון, כלכלן בגולדמן זאקס, בדו"ח שנשלח ללקוחות החברה.

בארצות הברית, בה החברות מסתמכות יותר על שוקי הון, מעוניינים לחייב את הבנקים להעלות את ההון העצמי על מנת להבטיח את יציבותם. באירופה, לעומת זאת, חוששים כי מהלך זה יפגע בצמיחה ויקשה על חברות לקבל אשראי, הערוץ שמהווה את מקור ההון העיקרי.

באסיה התאפיין המסחר במגמה מעורבת. זאת, לאחר שהמסחר בוול סטריט נסגר בעליות, בסיומו של יום תנודתי. כעת ממתינים המשקיעים באסיה ובכל העולם לפרסום נתוני שוק העבודה בארה"ב, היום לפני פתיחת המסחר.

אתמול בארה"ב דווח כי גידול של כ-55 אלף משרות נרשם בסקטור הפרטי בחודש מאי. כך על פי נתוני סקר ה-ADP . זהו חודש רביעי ברציפות של עלייה במספר המועסקים בסקטור הפרטי בארה"ב. עם זאת מדובר בנתון נמוך במקצת מהצפי שעמד על תוספת של כ-66 אלף משרות.

הדו"ח של ADP התפרסם יום אחד לפנטי הנתונים הרשמיים על שוק העבודה האמריקני, כשהצפי הוא לעלייה של כ-515 אלף משרות בחודש שעבר, מתוכם כ-400 אלף משרות זמניות.

בחזרה לאסיה. בדרום קוריאה דווח היום כי הכלכלה במדינה צמחה בקצב שנתי של 2.1% ברבעון הראשון. הנתון היה גבוה מהאומדן הראשוני לצמיחה של 1.8% .

בטוקיו רשמ מניית פוג'י תעשיות כבדות עלייה חדה בטוקיו על רקע דיווח כי החברה צפויה להציג השנה זינוק של 40% ברווח התפעולי ל-45 מיליארד ין.