וול סטריט נפלה בעקבות נתוני דו"ח התעסוקה והמשבר באירופה

הדאו ג'ונס וה-S&P 500 איבדו השבוע 2% ■אכזבה מדו"ח התעסוקה: מס' המשרות החדשות עלה במאי ב-431 אלף לעומת צפי ל-536 אלף ■ אירופה סגרה בירידות חדות ■ האירו נפל ב-1.6% ל-1.196 דולר ■ S&P הורידה את הדירוג של BP ל"-AA" ■ הנפט צנח 4.1%

יום המסחר האחרון של השבוע בוול סטריט נסגר בירידות שערים חדות, כאשר מדד הדאו ג'ונס נפל 3.1% לאחר שאיבד כ-320 נקודות ושבר את רמת 10,000 הנקודות, מדד ה-S&P 500 נפל לרמתו הנמוכה ביותר זה 4 חודשים, ומדד הנאסד"ק בלט בצניחה של כ-3.6%. הירידות היום היו במקום השלישי מבחינת עוצמת הירידה שנרשמה במהלך השנה האחרונה. זאת לאחר שאל השוק זרמו היום נתונים קשים ממספר חזיתות - שוק העבודה, אירופה ושוק המט"ח. בשבוע האחרון איבדו הדאו ג'ונס וה-S&P 500 2% והנאסד"ק איבד מערכו 1.7%.

הנתון החודשי ביחס למספר המועסקים במגזר הלא חקלאי עלה הרבה פחות מהציפיות, כאשר 411 אלף משרות מסך 431 אלף המשרות שהתווספו לשוק היו של עובדים זמניים המשתתפים במפקד האוכלוסין השנתי שעורך הממשל. בנוסף המשיכה אירופה שסגרה בירידות חדות להשפיע על השוק, היום היתה זו הממשלה החדשה בהונגריה שדיווחה כי מצבה הכלכלי חמור מאד והיא עלולה להגיע למצב של חדלות פירעון לאחר שהממשלה הקודמת עשתה מניפולציה בנתונים שפירסמה ושיקרה לגבי המצב הכלכלי. עם פרסום הידיעה עברו השווקים באירופה לירידות והאירו צנח ב-1.6% ל-1.197 דולר - שפל חדש בו לא ביקר האירו מאז 2006. על רקע הירידות החדות זינק הערב מדד ה-VIX בכ-21.7% וסגר מעל ל-35%.

הנתונים החלשים משוק העבודה האמריקני לחודש מאי, מעידים על כך שהחברות השונות אינן מרגישות בטוחות מספיק במצב הכלכלי על מנת לאייש משרות חדשות. בשוק ציפו כי יתווספו 536 אלף משרות כאשר בפועל התווספו רק 431 אלף משרות חדשות, כך שהגידול, אשר פרט ל-20 אלף מישרות, מיוחס לעובדים שמעסיק הממשל באופן זמני לשם ביצוע מפקד האוכלוסים השנתי. עוד פורסם במסגרת נתוני התעסוקה כי שיעור האבטלה ירד יותר מהתחזיות והסתכם ב-9.7% זאת לעומת 9.9% באפריל ולעומת הצפי שהיה לירידה מתונה יותר ל-9.8%.

"העניין העיקרי בחצי השני של השנה הוא לעקוב כיצד מצליחה הכלכלה האמריקנית להתנתק מהתמריצים הממשלתיים וממשיכה לצמוח בכוחות עצמה", כתב אנדרו טילטון, כלכלן בגולדמן זאקס, בדו"ח שנשלח ללקוחות החברה.

לאחר פרסום נתוני התעסוקה החלשים ועל רקע התחזקות הדולר כנגד האירו חלה עלייה במחירי אגרות החוב הממשלתיות של ארה"ב כאשר התשואה על האג"ח ל-10 שנים ירדה בסיום המסחר ל-3.2% לעומת רמה של 3.34% בפתיחה. בנוסף גם השפיעה התחזקות הדולר על מחירו של הנפט שצלל ב-4.1% לרמה של 71.5 דולר לחבית, הירידה החדה ביותר מאז פברואר.

בריטיש פטרוליום הצליחה סוף סוף?

מניית BP המשיכה לעורר עניין. "נדע בתוך 12-24 שעות אם הנסיון האחרון שלנו לעצירת הדליפה במפרץ מקסיקו הצליח", אמר מנכ"ל החברה, טוני הייווארד לאחר שהחברה השלימה אתמול את חיתוך הצינור והיום הורידה למעמקים את הפקק האמור לסתום את הדליפה שממשיכה לזהם את ממי המפרץ ונחשבת לאסון האקולוגי החמור ביותר שהתרחש בארה"ב מעולם, חברת BP שכבר הוציאה יותר ממיליארד דולר בניסיונות לעצור את הדליפה חזרה היום על הצהרתה כי היא מתכוונת לעמוד במחויבותה. בינתיים הערב בוחרת סוכנות הדירוג S&P לחתוך את דירוג האשראי של החברה ל"-AA".

גם סקטור הבנקאות המשיך לרכז כותרות על רקע הירידות החדות שפקדו את הבנקים באירופה. שרי האוצר והנגידים המרכזיים של מדינות ה-G20 , הנפגשים היום בדרום קוריאה על מנת לדון במשבר הכלכלי שעדיין לא רואים את סופו, חלוקים בעניין העלאת ההון העצמי של הבנקים. בארצות הברית, בה החברות מסתמכות יותר על שוקי הון, מעוניינים לחייב את הבנקים להעלות את ההון העצמי על מנת להבטיח את יציבותם. באירופה, לעומת זאת, חוששים כי מהלך זה יפגע בצמיחה ויקשה על חברות לקבל אשראי, הערוץ שמהווה את מקור ההון העיקרי.

ענקית המזון המהיר, חברת מקדונלד'ס , הודיעה כי תסלק מסניפיה כ-12 מיליון כוסות פלסטיק עם דמויות מהסרט "שרק 4" לאחר שנתגלה כי הן צבועות בצבע המכיל קדמיום, יסוד כימי שחשיפה אליו מסוכנת לבני אדם.