המסחר בבורסה הסתיים בירידות חדות: מניות הנפט והגז זינקו

בעקבות הירידות בחו"ל נפל המעו"ף ב-1.9% ■ גבעות נסקה 17% במחזור ענק ■ רון אייכל: "המצב באירופה לא פשוט" ■ זיו סגל: "מהלך מתחת ל-1,090 נק' - סימן דובי" ■ המחזור ברציו וגבעות - 186 מ' ש'

יומו הראשון של שבוע המסחר בבורסה בת"א נסגר בירידות חדות, על רקע ירידות השערים החדות שנרשמו בעולם ביום ו', כאשר רק מניות חיפושי הנפט והגז בלטו בעליות ואיזנו את המגמה השלילית ובמדד המעוף היו החברות מקבוצת דלק היחידות שסיימו בעליות והן גם שהובילו את המחזורים. במקביל, ממשיכה לרחף העננה הגיאו-פוליטית עם הידרדרות יחסי ישראל-טורקיה. הסחר בין ישראל לטורקיה הסתכם בכמיליארד דולר בשנה שעברה ובימים האחרונים איימו בכירים בממשלת טורקיה בניתוק היחסים הכלכליים והדיפלומטיים עם ישראל, בעקבות ההשתלטות על המשט לעזה. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.35 מיליארד שקל.

תשומת הלב העיקרית הופנתה כמובן לנעשה בשוקי חו"ל, על רקע חזרתו של משבר החובות באירופה למוקד העניינים, כאשר ה"כוכבת" הנוכחית בטלנובלה האירופית היא הונגריה. אותה הונגריה, שהייתה המדינה הראשונה באיחוד האירופי לקבל סיוע מבחוץ בתקופת משבר האשראי, שידרה ביום ו' מסר מדאיג: המדינה עשויה לפשוט את הרגל בשל חובות העתק שלה.

את המסר הזה העביר דוברו של ראש הממשלה ההונגרי, מה שהספיק כדי לשלוח את שוקי המניות לירידות חדות (עד 3.6% בנאסד"ק, מתחת ל-10,000 נק' בדאו ג'ונס ושפל של 4 חודשים ב-S&P 500). למדורה הזו נוצק שמן נוסף בדמות נתוני תעסוקה מאכזבים שפורסמו בארה"ב, אשר היו מתחת לתחזיות המוקדמות ונתפסו בשוק כסימן להאטה בהתאוששות הכלכלית שם. אגב, ביום שבת ניסה מזכיר המדינה ההונגרי להרגיע ולומר שהונגריה אינה חדלת פירעון, אך היה זה כבר בבחינת מעט מדי ומאוחר מדי.

משבר החוב באירופה ניכר גם במשק הישראלי, והיום הנמיך משרד האוצר את תחזית הצמיחה לשנה הנוכחית. האוצר צופה צמיחה של 3.6% השנה ו-3.8% בשנה הבאה, כאשר הוא צופה גם האטה בקצב הצמיחה של הייצוא והצריכה הפרטית.

"המצב באירופה לא פשוט"

השאלה העיקרית היא לאן הולכים השווקים מכאן. מדד המעו"ף השלים כבר ירידה של כ-14% מהשיא וה-S&P 500 האמריקני ירד בכ-13% מהשיא האחרון באפריל. הדעות בשוק, כמו תמיד, חלוקות ומגוונות, אך מבט על מכפיל הרווח העתידי עשוי להעיד שהשוק האמריקני הינו זול ברמות הנוכחיות, בהנחה כמובן שהמצב הכלכלי העולמי לא יורע משמעותית והתחזיות יופחתו. לפי נתוני סוכנות בלומברג (המתבססים על יותר מ-2,000 אנליסטים), רווחי החברות ב-S&P 500 אמורים לצמוח ב-17% השנה ולהסתכם ב-81.34 דולר למניה. לפי תחזית זו, השוק נסחר כעת במכפיל 13.1 על הרווח החזוי השנה, לעומת מכפיל ממוצע של 20.8 מאז 1991.

"המצב באירופה לא פשוט", כותב רון אייכל, כלכלן ואסטרטג ראשי במיטב, בסקירה השבועית ללקוחות בית ההשקעות. "באופן כללי, נראה כי האינדיקטורים האחרונים לפעילות בארה"ב מצביעים על כך שלא חל שינוי משמעותי לרעה במחזור הכלכלי, אך במבט קדימה, ברור כי החשש בשווקים נותר גדול למדי. השוק ימתין לדיווחים הכלכליים שיפורסמו ביום ו', שיהיו המשוכות המרכזיות הבאות. באותו יום יפורסמו המכירות הקמעוניות לחודש מאי ומדד אמון הצרכנים של מישיגן לחודש יוני. שני דיווחים אלו צפויים לקבוע את הכיוון הכללי בשוק המניות במחצית השנייה של יוני".

"שוק המניות ימשיך להיות תנודתי בתקופה הקרובה, אך כל עוד המשבר אינו זולג למערכת הבנקאית נראה כי אנו קרובים למיצוי", כתבו כלכלני אקסלנס נשואה בסקירתם השבועית.

מבחינה טכנית, זיו סגל, המנתח הטכני של "גלובס", מסמן את 2 הרמות החשובות של מדד המעו"ף בתקופה הקרובה - 1,100 נקודות מלמעלה ו-1,090 מלמטה.

"מדד המעו"ף עלה אמנם ביום חמישי אבל לא מעל הגבול התחתון של אזור ההתנגדות ששוכן בין 1,100 נקודות ל-1,130 נק'", אמר סגל. "מהלך מעל 1,100 נק' יחשב סימן שורי בעוד שמהלך מתחת ל-1,090 נק' יחשב סימן דובי שיאשר המשך מגמת ירידה. לאור ירידות השערים בחו"ל, קשה לראות עלייה מקומית כך שהמבחן המיידי יהיה ב-1,090 נק'. היעדים הקרובים לירידה מתחת ל-1,090 נק' הם 1,040 נק' ו-1,010 נק'".

סקטור הגז המשיך לרכז עניין, הבנקים בחזית האש

כמו בכל יום של פאניקה בשווקים, מניות הבנקים ניצבו בחזית וסופגות את האש. ביום חמישי עלו מניות הבנקים - בהובלת הפועלים , מזרחי טפחות ולאומי - לאור ההוראה החדשה של בנק ישראל, הכורכת העלאת יחס הלימות ההון הראשוני במתן אור ירוק לחלוקת דיבידנדים. עם זאת, הירידות החדות בשווקים ביום ו' הביאו, כצפוי, לירידות חדות במניות הבנקים, מה שהכביד גם על הבנקים בישראל.

גם כי"ל נלחצה מטה בשל הירידות בשווקים, שלוו גם בירידות במחירי הסחורות. מחיר הנפט, למשל, צנח ב-4% ביום ו' ל-71 דולר לחבית ומחיר התירס ירד ב-2.7%. בתגובה, ירדו מניות האגרו-כימיה המובילות בוול סטריט בכ-3%.

מניית כור ירדה גם כן בעקבות נפילה של כ-4% במניית קרדיט סוויס ביום ו'. קרדיט סוויס מהווה כ-55% מה-NAV (שווי נכסי נקי) של כור והיא ההשקעה הכי גדולה של כור. מניית קרדיט סוויס ננעלה ביום ו' בשער של 42.9 פרנק - שפל שלא נראה מאז אפריל 2009. המניה נפלה בכ-24% מאז השיא האחרון שנרשם באפריל.

לאחר הזינוקים במניות הגז ביום חמישי לאור הנתונים הראשוניים על הסקר הסייסמי באתר "לוויתן", מניות רציו , דלק קידוחים , אבנר וקבוצת דלק , המשיכו להגיב להתפתחות החיובית. רציו קיימה ביום ה' שיחת ועידה לאחר סגירת המסחר, והמנכ"ל יגאל לנדאו אמר כי עלות הקידוח ב"לוויתן" צפויה להסתכם ב-100 מיליון דולר - נמוכה מזו של "תמר".

גם יחידת ההשתתפות של גבעות המשיכה לרכז עניין רב (מחזור של כ-86 מיליון שקל), כאשר ברקע נמשכים מבחני ההפקה באתר "מגד 5".

מניה נוספת שעלתה היום בניגוד למגמה היא כן פייט , לאחר שהודיעה היום כי מינהל התרופות והמזון האמריקני (FDA) אישר לחברה לבצע ניסוי קליני בשלבים II/III לטיפול בחולי פסוריאזיס בתרופת ה-CF101 שלה.

מחר (ב'), אגב, תחל להיסחר מניית קבוצת הקניונים עזריאלי, לאחר שבשבוע שעבר היא השלימה את השלב הציבורי בהנפקה שלה.