וול סטריט: משבר החוב באירופה יעסיק את השוק גם השבוע

שטף של דו"חות מאקרו יגיע לשיאו ביום ו', עם פרסום המכירות הקמעונאיותומדד הסנטימנט של אוני' מישיגן ■ סטיס ג'ובס יישא את הנאום המרכזי בכנס הפיתוח של חברת אפל, שצפויה להציג את הדור הבא של האייפון

וול סטריט תיכנס לשבוע הקרוב ממקום צנוע יותר, כשהדאו ג'ונס חזר אל מתחת לרף ה-10,000 נק' והאירו, המדד של השוק ליכולתה של אירופה להדוף את משבר החובות, צנח לשפל של 4 שנים.

"לחלק מהמשקיעים קשה לעכל את שטף הכותרות החדשותיות. הם אוספים את הכסף והולכים למקומות אחרים", אמר האוורד ווארד, מנהל פורטפוליו בקרן Gamco Growth, שציין את הדולר והזהב כחלק מהבחירות החלופיות של אלו ה-בורחים מהאירו ומהמניות.

סוף להתפרצות הנוכחית, שהובילה את המניות לנקודה הבלתי יציבה בה הן נמצאות כעת, אינו נראה באופק, כאשר דו"ח התעסוקה מיום ו' רק הוסיף לרשימת החששות. "לא חסר ממה לחשוש. עם בעיה אחת ניתן להתמודד, אך כשהבעיות מתחילות להיערם - זו בעיה בפני עצמה, שמכבידה על אנשים, שתוהים במה להתמקד", אמר אד קרוטי, סמנכ"ל השקעות בכיר ב-Davidson Investment Advisors.

סבב טרי של חששות מחובות באירופה מכביד עוד יותר על האמון, כאשר דוברו של ראש הממשלה החדש אמר כי "כלכלת הונגריה במצב חמור מאוד, בגלל שהממשלה הקודמת עשתה מניפולציות בנתונים ושיקרה ביחס למצב הכלכלי. זו אינה הגזמה לדבר על חדלות פירעון".

ועם כל זאת, קרוטי ו-ווארד מאמינים כי המוקד של שוק המניות יחזור בסופו של דבר לחברות האמריקניות ולכלכלת ארה"ב שהולכת ומשתפרת. "מזווית המאקרו, האסונות הסביבתיים והסוגיות הפוליטיות - יש הרבה 'חומר' לדאגה, אך כשבוחנים את הפוטנציאל הכלכלי של חברות - מאזן ה-סיכון-תגמול נראה טוב למדי", אמר קרוטי. "על-פי רוב, חברות מספקות תחזיות מכירות ורווחים חיוביות מאד, הן לשנה הנוכחית והן לבאה", אמר ווארד, שהוסיף כי בכך נכללות גם חברות טכנולוגיה גדולות בעלות חשיפה לאירופה, שאמרו כי בינתיים, הן לא חוות השלכות מהמשבר, והוא הצביע על מנכ"ל סיסקו, ג'ון צ'יימברס, שהביע אופטימיות רבה, הרבה ביותר מזה שנים.

חוסר הסכמה ב-G20

שרי האוצר ונגידי הבנקים המרכזיים המובילים של מדינות אירופה הסכימו אתמול (שבת), במסגרת כנס ה-G20 שנערך בקוריאה הדרומית, כי יש לשלב ידיים בהתמודדות מול הטלטלה האחרונה בשווקים, וכדי לשמור על התאוששות הכלכלה הגלובלית במסלולה. בהצהרה, שתשמש מאוחר יותר החודש כבסיס לדיונים בקרב מובילי הכלכלה העולמית, המנהיגים הסכימו שיש להמשיך ולעזור למדינות אירופה שנקלעו למשבר חובות, להחזיר צמיחה בהן ע"י עידוד הביקוש המקומי והסחר בין מדינות מתפתחות. עם זאת, המדינות לא הצליחו להגיע להסכמה באשר למס בינלאומי על הבנקים, על מנת שאלה יישאו בעול הכספי של תוכניות החילוץ הממשלתיות שהוענקו בתקופת משבר האשראי.

צפי להמשך הצמיחה במכירות הקמעונאיות

■ מחר (ב') יפורסם האשראי הצרכני לחודש אפריל, אשר צפוי לרדת ב-2 מיליארד דולר, לעומת עלייה של 2 מיליארד דולר במארס.

■ ביום ד' יפורסם דו"ח שעניינו המלאים הסיטונאיים לחודש אפריל. כלכלנים צופים עלייה של 0.5% בהמשך לצמיחה של 0.4% בחודש מארס.

■ לקראת סוף יום המסחר יפורסם ספר הבז', הסוקר את המצב הכלכלי בארה"ב ב-12 המחוזות של הפדרל ריזרב.

■ ביום ה', הדו"ח השבועי בדבר מספר התביעות הראשוניות לדמי אבטלה צפוי להצביע על ירידה ל-450 אלף תביעות חדשות, מ-453 אלף תביעות בשבוע שלפני כן.

■ במקביל יפורסם המאזן המסחרי של ארה"ב לחודש אפריל. הגרעון צפוי להתרחב ל-41.2 מיליארד דולר מ-40 מיליארד במארס.

■ ביום ו' יפורסמו המכירות הקמעונאיות לחודש מאי, כשהן צפויות לגדול ב-0.3%, בהמשך לצמיחה של 0.4% באפריל. להוציא מכוניות, כלכלנים צופים עלייה של 0.1% בחודש זה, לעומת עלייה של 0.4% בחודש לפני כן.

■ בהמשך יפורסם מדד הסנטימנט של אוניברסיטת מישיגן, נתונים מקדימים, לחודש יוני. הצפי הינו לעלייה ל-74.8 נקודות מ-73.6 נקודות במאי.

■ בנוסף, יפורסמו המלאים העסקיים לחודש אפריל, הצפויים לעלות ב-0.5%, בהמשך לגידול של 0.4% בחודש מארס.

ממתינים למוצא פיו של סטיב ג'ונבס

כנס הפיתוח השנתי של אפל יחל מחר, כאשר המנכ"ל, סטיב ג'ובס, יישא את הנאום המרכזי. החברה צפויה להציג בכנס זה את הדור הבא של האייפון. ברקע, נציין, נמצאת עדיין פרשת ההתאבדויות במפעלהסיני המייצר את האייפאד.

הבנקים הגדולים, דוגמת סיטיגרופ וגולדמן זאקס , עשויים לרכז ע ניין על רקע חוסר הסכמה ב-G20.

ביום ג' תפרסם טקסס אינסטרומנטס עדכון פיננסי חצי-רבעוני.

[לארביטראז][לטבלת ישראליות בעולם]