הרשת החברתית פייסבוק נהנית מקצב צמיחה מהיר יותר של צפיות בסרטוני וידיאו מאשר אתר YouTube, הנמצא בבעלות גוגל. סרטוני וידיאו שהועלו לאתר פייסבוק על-ידי משתמשים נצפו 41 מיליון פעמים בחודש אפריל, יותר מפי שלושה לעומת התקופה המקבילה אשתקד, אז עמד מספר הצפיות על 13 מיליון - עלייה של 215%.
לעומת זאת, מספר הצפיות הייחודיות בסרטוני וידיאו באפריל באתר YouTube גדל מ-108 מיליון צפיות ל-135 מיליון צפיות - עלייה של 25%. כך עולה מנתוני חברת קומסקור.
מבמה ציבורית לבמה אינטימית
התחרות עם גוגל בתחום סרטוני הווידיאו היא חזית משמעותית נוספת במאבקה של פייסבוק, בניהולו של מארק צוקרברג, להפוך לאתר שיתוף התכנים המוביל ברשת. בחודש מארס השנה הפכה פייסבוק לאתר עם מספר כניסות הגולשים הגדול ביותר ברשת, כשהיא עוברת בדירוג את מנוע החיפוש של גוגל.
התחרות מצידה של פייסבוק מציבה אתגר בפני גוגל, שרכשה את YouTube ב-2006 בתמורה ל-1.65 מיליארד דולר ועדיין מנסה למצוא את שביל הזהב לרשום רווחים מהאתר. האנליסט דאג אנמות' מברקליס קפיטל מעריך כי 2010 תהיה השנה הראשונה בה יציג האתר רווח.
"מה שאנשים עושים יותר ויותר כיום הוא להעלות את סרטוני הווידיאו שצילמנו כדי לחלוק אותם עם חברים ומשפחה", אומר קולין דיקסון מחברת מחקרי השוק פרסקו. "YouTube הוא במה ציבורית מאוד, ואילו רשת פייסבוק מציעה זירה אינטימית יותר לכך", הסביר.
אך למרות הנתונים המעודדים מבחינת פייסבוק, טוען ברט ווילסון, מנכ"ל חברת הפצת סרטוני הוידיאו ברשת TubeMogul, כי "שיעורי הצמיחה של פייסבוק בתחום הוידיאו הם מדהימים - אך עדיין רחוקים מלאיים על YouTube".
פייסבוק הוא האתר החמישי במידת הפופולריות שלו ברשת לצפייה בסרטוני וידיאו, כשאתרים בבעלותן של גוגל, יאהו, ניוז קורפ ו-Vevo מקדימים אותו.
נתונים אלה עולים בקנה אחד עם דו"ח שפרסם מרכז Pew לחקר האינטרנט, המגלה כי אתרי רשתות חברתיות הופכים לזירה פופולרית יותר להעלאת ושיתוף קבצי וידיאו מאשר אתרים המיועדים לכך.
על-פי הדו"ח, 52% מהאנשים שמעלים סרטוני וידיאו לרשת מעדיפים לעשות זאת באמצעות פייסבוק או מייספייס. 49% מהמשתתפים בסקר אמרו כי הם מעדיפים לעשות זאת באמצעות אתרים דוגמת YouTube.
דרישה לשליטה
במקביל למגמה הזו, ישנה דרישה גוברת והולכת של חלק מהגולשים לתת להם יותר אמצעי שליטה כדי לקבוע מי יוכל לצפות בסרטונים שהם מעלים, אמרה קריסטן פרסל, אחת מעורכות הדו"ח ומנהלת בכירה במרכז Pew. כך לפי המחקר, 39% מהאנשים שמעלים סרטוני וידיאו לרשת אומרים כי הם אינם מתירים לאיש, פרט למשפחותיהם וחבריהם, לצפות בהם, ואילו 35% מהם ציינו כי הם חשים שעליהם לגלות זהירות רבה יותר באשר לסרטונים שהם מעלים לרשת.
כריס דייל, דובר מטעם גוגל, מסר כי "שיעור הצפייה בסרטוני וידיאו באתר YouTube נמצא בכיוון הנכון", אך סירב להגיד אם לפופולריות של רשתות החברתיות יש השפעה על כך.
קת'לין לאכ'לין, דוברת מטעם פייסבוק, מסרה כי "החברה איננה נוהגת להגיב על נתונים המתפרסמים על-ידי צד שלישי".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.