מלחמת העולמות בין ה-iPhone של אפל לאנדרואיד של גוגל

סטיב ג'ובס הציג אתמול את האייפון הרביעי במספר, אבל את עיקר תשומת הלב תפסו ההתבטאויות שלו נגד גוגל ■ התנגשות ביניהן בשוק מכשירי הסלולר, מערכות ההפעלה והפרסום המקוון תשפיע על עתיד הטכנולוגיה

כשסטיב ג'ובס, מנכ"ל אפל, הציג אתמול (ב') בסן פרנסיסקו את הגרסה החדשה של ה-iPhone, הרביעית במספר מאז עלה המכשיר על המדפים ביוני 2007, נדמה היה שמדובר כבר בדבר שבשגרה. הקהל הנלהב שבלע בשקיקה כל מילה שיצאה מפיו של ג'ובס, הלבוש עם הג'ינס והחולצה השחורה הנצחיים שלו, המשפט "ועוד דבר אחד" שהוא זרק בסוף דבריו כדי להציג "הפתעה" נוספת שטומן בחובו המכשיר החדש - אותה נוסחה שהפכה לשיעור שנלמד בכל בית ספר לשיווק.

אך למרות הכל, דבר אחד השתנה. לראשונה מאז הושק האייפון בשנת 2007 יש תחושה של תחרות אמיתית באוויר. ההצלחה של גוגל לחדור לשוק הטלפונים הסלולריים החכמים הייתה לא פחות ממדהימה. בקושי 18 חודשים עברו מאז שהשיקה החברה את מערכת ההפעלה שלה לסלולר, אנדרואיד, וכבר ברור כי ענקית החיפוש המקוון עשויה להיות זו שתציב אתגר משמעותי לדומיננטיות של אפל בתחום.

פרק ב' של הסיפור כבר החל, כשאפל מכרה 2 מיליון יחידות ממכשיר האייפד החדש מתוצרתה בפרק זמן קצר מחודשיים מאז השקתו. גוגל, כמו גם חברות אחרות, אמנם עדיין לא ממהרת להיכנס לשוק מחשבי הלוח, שאותו הגדירה אפל עם השקת האייפד, אך יש לציין כי התוכנות המשמשות מכשירים אלה זהות לאלה המשמשות טלפונים סלולריים חכמים.

מאהבה לשנאה

שתי החברות, המחזיקות בתפיסת עולם טכנולוגית ופילוסופית שונות מאוד זו מזו, מוצאות עצמן בעימות חזיתי, שעשוי לעצב את פני תעשיית הטכנולוגיה בעשור הקרוב ולהשפיע על האופן בו עשרות מיליוני אנשים חווים את העולם המקוון.

גוגל לא חסכה לאחרונה את שבטה מאפל, חברה שהייתה בעבר בת בריתה הקרובה (מנכ"ל גוגל, אריק שמידט, אף ישב בדירקטוריון אפל). ה"רומן" בין שתי החברות החל כשאפל נתנה עדיפות לשירותי האינטרנט שמציעה גוגל, ובראשם מנוע החיפוש, על פני אלה שמציעות מתחרותיה עם יציאתו של האייפון לשווקים ב-2007. אלא שהזמנים השתנו. אתמול כבר הכריז ג'ובס כי באייפון החדש ישולב, לצד גוגל, גם מנוע החיפוש המתחרה של מיקרוסופט - בינג.

כמעין תגובת נגד, תיאר בחודש שעבר ויק גונדוטרה, אחד מהמנהלים הבכירים בחטיבת הסלולר של גוגל, עתיד אכזרי הנשלט בידי אפל. "אנחנו עלולים לעמוד בפני עתיד דרקוני. עתיד בו אדם אחד, חברה אחת ומכשיר אחד יהיו אפשרות הבחירה היחידה שלנו. זה לא העולם שאנו רוצים לחיות בו", אמר גונדוטרה.

נתוני מכירות שהתפרסמו לאחרונה על ידי חברת המחקר NPD עוזרים להסביר את רוח הקרב של אנשי גוגל. מכירות המכשירים הסלולריים המתבססים על אנדרואיד ברבעון הראשון של השנה בארה"ב עברו את היקף המכירות של המכשירים מתוצרת אפל. שתי החברות מקרטעות מאחורי הבלקברי של RIM, המוביל את שוק הטלפונים הסלולריים החכמים בארה"ב. אולם, כשמדובר בשוק הבינלאומי, צפוי האנדרואיד להשאיר מאחור הן את אפל והן את RIM בפרק זמן של שלוש שנים. מערכת ההפעלה עתידה להפוך לשנייה במידת הפופולריות שלה בשוק הסלולר אחרי מערכת הסימביאן של נוקיה, כך על פי תחזית של חברת מחקר השווקים IDC. את ג'ובס, אגב, זה לא כל כך עניין אתמול והוא העדיף להיתלות במחקר סותר של חברת נילסן, שדווקא מציג את העליונות של מערכת ההפעלה של האייפון על פני האנדרואיד של גוגל והראה כי נתח השוק של אפל בארה"ב גדול פי שלושה מזה של מערכת ההפעלה מבית גוגל.

כל חברה והפילוסופיה שלה

אלא שהדברים העומדים על הפרק מסתכמים בהרבה יותר מכמה אחוזים של נתח שוק לפה או לשם. היריבות בין שתי החברות והאילוצים הכלכליים תחתיה היא מתקיימת עשויה להשפיע על גולשי האינטרנט באופן שונה מהצפוי.

גוגל שואפת להתבסס על מכשירים הפתוחים לאינטרנט, עובדה לא מפתיעה בהתחשב בכך שהמשימה שהחברה הגדירה לעצמה היא "לארגן את כל המידע שבעולם" - ולא סתם אלא פשוט כדי למכור יותר מודעות פרסום מקוונות. בעשותה כן מקווה גוגל להשתמש בתוכנת הקוד הפתוח החינמית שלה כדי להגיע לכמה שיותר מכשירי סלולר על מנת להגדיל את מספר המשתמשים במנוע החיפוש שלה.

אפל, מנגד, חרטה על דגלה את הפיכת חווית המשתמש במוצריה למהנה יותר ולידידותית יותר. כחלק מהמיתוג שלה, מוצריה משווקים בקופסאות אלומיניום מבריקות או מנשאים עשויים מזכוכית, מה שלא מוזיל את עלותן היקרה ממילא.

היבט נוסף של מיתוג מוצריה של אפל, הוא פיקוח הדוק יותר על הטכנולוגיות המשמשות בהן.

מוצריה של החברה אינם מותאמים בכוונה תחילה לתוכנות הפועלות גם על מוצרי מתחרותיה. כמו כן, נמנעת החברה משימוש בטכנולוגיות שכיחות כמו זו של תוכנת פלאש, המשמשת בעיקר להצגת סרטוני וידיאו ברשת. מדיניות זו של אפל גוררת ביקורת נוקבת מצידם של גורמים רבים בתעשיית הטכנולוגיה, בדומה לזו של גונדוטרה מגוגל.

מיקרוסופט מחוץ לעניינים

עובדה מעניינת נוספת שמתבררת עם התלקחות המאבק בין אפל לגוגל, היא שחברת הטכנולוגיה המובילה בעולם ב-20 השנים האחרונות בכלל מחוץ לזירה. ההגמוניה של מיקרוסופט בשוק התוכנה למחשבים הביתיים אולי איננה ניתנת לערעור, אך ברור כי החברה החמיצה הזדמנות להיכנס לשוק התוכנות לסלולר ותיאלץ לחכות לפעם הבאה. המומנטום נמצא הפעם אצל אפל וגוגל.

כדי לשפר עמדות, יידרשו שתי החברות לגלות גמישות, שמשמעותה היא, בין השאר, שליטה במיומנויות של החברה היריבה. עד עתה שיחקו תנאי הבסיס של שוק הסלולר לידיה של אפל, בייחוד מפני שהמסכים הקטנים של המכשירים אינם נוחים במיוחד לביצוע חיפוש מקוון.

אפל עצמה השקיעה משאבים רבים בהפיכת השימוש באינטרנט באמצעות הסלולר לנוח יחסית כדי שמכשירה יזכו לפופולריות רחבה. אפל השכילה להשתמש בשני אלמנטים כדי להשיג את המטרה: ממשק המופעל באמצעות מסך מגע וחנות אפליקציות.

גם גוגל, למרות העדפתה הברורה לגישה ישירה לאינטרנט באמצעות הסלולר, נאלצה לאמץ את גישתה של אפל וכיום ישנם 50 אלף אפליקציות הזמינות להורדה עבור מכשירי טלפון המתבססים על מערכת אנדרואיד. מנגד, מספר האפליקציות הזמינות להורדה עבור לקוחות אפל עומד על 200 אלף, וג'ובס מקווה להוכיח כי גישה זו תזכה להצלחה גם אצל משתמשי האייפד.

שוק הטלוויזיות בעלות הגישה לאינטרנט מציב אתגר נוסף בפני שתי החברות. בחודש שעבר הודיעה גוגל כי פיתחה גרסה מיוחדת של האנדרואיד המיועדת לטלוויזיות "מדור חדש, שיוכלו להתחבר לאינטרנט", כהגדרתם. על פי דיווחים שונים, גם אפל צפויה להציג בקרוב מהדורה משופרת של טכנולוגיה המטמיעה שירותי אינטרנט במכשירי הטלוויזיה. אפל כבר נחלה בתחום כישלון בעבר וג'ובס מיהר אז להכריז כי לא מדובר ביותר מ"תחביב" של החברה.

"שוק הטלוויזיה הוא שוק בו לגוגל יש יתרון ברור על פני אפל", אומר קן דילייני, אנליסט בגרטנר. "בעלי זכויות היוצרים על תוכניות טלוויזיה וסרטים שונים יעדיפו ככל הנראה את גישת 'הקוד הפתוח' של גוגל לעומת הגישה הריכוזית של אפל, פשוט מפני שהראשונה תאפשר להם יותר שליטה על הפצת מוצריהם", מסביר דילייני.

פרסום מצד אחד, טלפונים מצד שני

עם הסתגלותה לעולם החדש של מכשירים ניידים וחכמים המחוברים לאינטרנט, צועדת אפל במידה מסוימת בעקבותיה של גוגל. מאוחר יותר השנה עתידה החברה להשיק רשת פרסום מקוון משלה בשם iAd, שנוצרה כדי לאפשר לה להפיק רווחים מפרסומות שיוצגו באמצעות האפליקציות במגוון המוצרים הניידים שלה. אך גם אם תנחל iAd הצלחה, אפל תישאר עדיין רחוקה מהיקף ההצלחה של גוגל בשיווק מודעות פרסום מקוונות, המהוות למעשה את חלק הארי של הכנסותיה.

גם גוגל נאלצת להתמודד עם קשיי הסתגלות לעולם הסלולר המשתנה. החיסרון הגדול שלה הוא היעדר מנגנון שיווק מיומן למוצרי צריכה כמו זה שיש לאפל. בנוסף, היא אינה מייצרת מוצרים כאלה בעצמה ונסמכת על שותפות עסקיות המפיצות את הטכנולוגיה שלה.

כשניסתה גוגל לפרוץ דרך חדשה כדי להגיע אל הצרכנים, היא נחלה כישלון חרוץ. טלפון סלולרי חכם מתוצרתה, נקסוס 1, הושק בתחילת השנה בקול תרועה רמה, בליווי חנות מקוונת באמצעותה היו אמורים להיות משווקים המכשירים, מבלי להסתמך על תיווכן של ספקיות הסלולר, בדומה אולי לקשר הישיר שיש לצרכנים עם מוצרי אפל ברשת החנויות שהיא מפעילה.

אלא שהמכירות של נקסוס 1 היו מאכזבות וגוגל החליטה לסגור את החנות המקוונת ארבעה חודשים בלבד לאחר שנפתחה, בצעד לא אופייני עבור חברה הרפתקנית שמאפשרת את המשך תפעולם של פרויקטים גם כשאינם נוחלים הצלחה בשלב הראשון.

גוגל שואפת להציב אלטרנטיבה לעולם האפליקציות שיצרה אפל, כזו שתתאים יותר להתנהלותה ותציע מכשירים שיאפשרו גישה ישירה יותר אל האינטרנט. אחת התוצאות של השאיפות הללו היא מערכת הפעלה נוספת מתוצרת גוגל - Chrome OS - שתוצג במהלך השנה הנוכחית.

חלק ממבקרי גוגל טוענים כי היא המאמצים שהיא משקיעה בתחום הסלולר עלולים לפגוע במעמדה בשוק המחשבים האישיים. "למה ליצור שתי מערכות הפעלה?" שאל מנכ"ל מיקרוסופט, סטיב באלמר, בשבוע שעבר. "למה לא להתרכז באחת? שתי מערכות הפעלה עלולות לגרום לבלבול מיותר", אמר באלמר.

בסופו של דבר, הביקורת על שתי החברות לא תאט את התחרות בין שתי החברות, תחרות שעשויה להשפיע על כל אחד ואחד מגולשי האינטרנט בעשור הקרוב.

ג'ובס: "אני לא מרוצה ממה שקורה כאן"

מנכ"ל אפל, סטיב ג'ובס, תמיד שומר על קוליות במסיבות העיתונאים שלו, אבל אתמול (ב') הוא קצת איבד את עצמו. במהלך הצגת האייפון החדש, נאלץ ג'ובס להתמודד עם כמה דקות של מבוכה, לאחר שהניסיון שלו להדגים את ביצועי המכשיר נכשל שלוש פעמים ברציפות בשל עומס על רשת ה-WiFi האלחוטית באולם.

ג'ובס ניסה להדגים לקהל את התצוגה המשופרת של דפי אינטרנט על גבי מסך האייפון החדש, תוך השוואה לתצוגה בדגם הקודם של המכשיר. אולם, כשניסה ג'ובס להתחבר לאתר של "הניו יורק טיימס", השיב המכשיר את פניו ריקם.

ג'ובס החליף את האייפון בו השתמש, ולאחר שלושה ניסיונות כושלים בשלוש מכשירים שונים סינן לקהל: "אני ממש לא מרוצה ממה שקורה כאן". כשהבין שהבעיה היא לא במכשיר אלא בחיבור לרשת האלחוטית, ביקש ג'ובס מהיושבים בקהל לנתק את המחשבים שלהם מהרשת. בהתחשב בעובדה שרבים מהם היו בלוגרים ועיתונאים שהשתמשו ברשת במסגרת משימת הסיקור החי של האירוע, הצחוק המתגלגל בו נתקל ג'ובס, לא היה מפתיע.

גם לגוגל זה קרה

"אני חושב שלבלוגרים יש את הזכות לכתוב את הבלוגים שלהם", אמר ג'ובס לאחר הצחוק מהקהל. "אבל אני מבקש מכם להתנתק מהרשת אם ברצונכם לצפות בהדגמה". הפעם נראה היה שמספר אנשים בכל זאת שיתף פעולה עם ג'ובס חסר האונים וההדגמה עבדה.

תקלות כאלה הן תופעה שכיחה באירועי השקה של מוצרים טכנולוגיים, אלא שמדובר במקרים נדירים באירועים המתוכננים עד לפרטי פרטים של אפל. בחודש שעבר, בעת שהציגה גוגל את פלטפורמת הטלוויזיה שלה, Google TV, לא צלחה ההדגמה בשל אותה הסיבה שהביכה את ג'ובס. גם אז ביקשו נציגי החברה מהנוכחים במקום להפסיק את השימוש ברשת האלחוטית. בעבר היותר רחוק, זכור מסך שגיאה כחול שקפץ למייסד מיקרוסופט, ביל גייטס, כשהציג גרסה חדשה למערכת חלונות.

11
 11

11
 11