כחלון מפרק ריכוזיות: חברות הסלולר יחויבו להחזיר תדרים

חוק ההסדרים: המדינה תעביר את התדרים למפעילים חדשים ■ החברות יידרשו לפרט באתר האינטרנט של המשרד תעריפי מסלולים ומחירים

המאבק של משרדי התקשורת והאוצר בחברות הסלולר ובדרישה לחולל תחרות בענף עולה שלב. ל"גלובס" נודע כי שני המשרדים גבשו שורה של מהלכים חדשים שייכנסו לחוק ההסדרים. מהלכים אלה מתפרסמים כאן לראשונה ואמורים להביא לרפורמות מבניות מרחיקות לכת.

כידוע, שני המשרדים פועלים להכנסת מפעיל סלולר חדש באמצעות מכרז תדרים חדש שאמור להתפרסם בזמן הקרוב. הרפורמה החדשה, שאותה מתכוונים המשרדים לקדם, עוסקת בתדרים וקובעת כי חברות הסלולר (בעיקר פלאפון וסלקום) ייאלצו להחזיר תדרים שניתנו להם אם לא נעשה בהם שימוש. המטרה היא לבצע רה-ארגון וחלוקה מחדש, כך שאם יימצא שישנם תדרים שאינם בשימוש הם יחולקו למפעיל החדש. ככל הנראה מדובר על תדרים בתחום ה-850 מגה הרץ, שנחשבים לתדרים איכותיים. הם יעברו בדיקה המוודאת כי אכן לא נעשה בהן שימוש ושניתן להקצותם מחדש.

לצאת מהפורטל

נושא נוסף שיעלה בחוק ההסדרים הוא שורה של צעדים שנופלים תחת כותרת הגג נייטרליות הרשת. הכוונה היא למנוע מחברות הסלולר לתעדף תנועה בצורה כלשהי. משמע להפסיק את לחייב הלקוחות בתשלום על גלישה בפורטלי הסלולר, כפי שנעשה היום, ולבטל את ההבדל הקיים בין גלישה בפורטל של חברת הסלולר שלו לגלישה חופשית ברשת. מדובר בכשל חמור בשוק האינטרנט שאותו מנסים לפתור כבר זמן מה בעולם. הרעיון הכללי הוא שכל מי שגולש באינטרנט יוכל לבחור את ספק האינטרנט שלו, ולמנוע את המצב כיום, בו הלקוח מחויב לגלוש רק באמצעות חברת הסלולר שבה הוא מנוי.

באותו נושא, מתכוונים המשרדים לאסור על חברות הסלולר לחסום שירותים שונים כמו שירותי סקייפ, בין שבאמצעות תעדוף תנועה או בין שבאמצעות מודלים תעריפיים כאלה ואחרים שימנעו שימוש בשירותי VoIP (שירותי טלפון על גבי האינטרנט).

רפורמה נוספת שתוכנס לחוק ההסדרים קשורה ברצון המשרדים לגבש כלי שבאמצעותו ניתן יהיה להציג את רמת התחרות בשוק הסלולר ולהגביר את השקיפות בו. הכוונה היא לפרסום דו"ח תקופתי-השוואתי שיציג תמונת מצב לגבי רמות השירות, פירוט מסלולים והשוואות מחירים בין החברות. הדו"ח יפורסם באתר משרד התקשורת וייכללו בו גם תלונות הציבור.

בלי היתרי בנייה

כמו כן מתגבשת רפורמה הנוגעת לשירותי הנדידה הפנים ארצית, שאמורה לסייע למפעיל חדש. הכוונה היא לאלץ את חברות הסלולר לפתוח מיידית את הרשתות שלהן לשימוש של מפעיל חדש, כך שיוכל להשתמש בתשתיותיהן על מנת להעניק שירות ללקוחותיו. כלומר מפעיל חדש לא יצטרך לחכות להקמת הרשת שלו במלואה ולגייס לקוחות על סמך מיקום הפריסה שלו, אלא לקוחותיו יוכלו להשתמש באתרים של המפעילים הקיימים. המשרדים רוצים שהמפעיל החדש יוכל לקבל זכות שימוש מיידית ברשתות הקיימות ולא ייאלץ לחכות לסיום המו"מ המסחרי ביניהם.

רפורמה נוספת שכבר נידונה ושתעלה בחוק ההסדרים היא טיפול בכל הקשור לאנטנות. המשרדים רוצים לאפשר למפעיל חדש יכולת להקים מתקני גישה אלחוטיים (אנטנות קטנות) ללא היתר בנייה (ראו ידיעה נפרדת), והמפעילים הקיימים לא יוכלו להקים אתרים חדשים באותו מסלול.

עוד בעניין הקמת אתרים חדשים ושיתוף אתרים, מתכוונים המשרדים להביא לכך שהקמת אנטנות סלולר חדשות על ידי המפעילים הקיימים (מפעיל חדש יוחרג) תהיה אפשרית רק באמצעות חברה חיצונית. כלומר אם סלקום, פרטנר או פלאפון ירצו להקים אתר סלולר חדש, הן יחויבו לפנות לגורם שלישי כדי שיעשה זאת עבורם. המטרה היא לצמצם את כמות האנטנות ולחייב מפעילים לשתף יותר ויותר אתרים, כך שיפעלו מאותו מיקום. בנוסף, הקמת האתרים על ידי חברות חיצוניות, כפי שנעשה בעולם, יביא לכך שהמפעילים הקיימים לא יוכלו לחסום מתחרה חדש או לעכב אותו אם ירצה להשתמש באותו מיקום כדי להקים אנטנה משלו.

עיקרי הרפורמה

1 שמירה על ניטרליות הרשת

2 הגברת השקיפות ברמת התחרותיות בענף

3 חלוקה מחדש של תדרים שלא בשימוש

4 סיוע למפעיל חדש באמצעות שימוש ברשתות חברות הסלולר

5 סיוע בהקמת אנטנות

6 המפעילים הקיימים יקימו אנטנות חדשות רק באמצעות גורם שלישי