אירופה סגרה בעליות: דברי ההרגעה של טרישה תרמו

כצפוי, הריביות בגוש האירו ובבריטניה נותרו על כנן ■ אסיה ננעלה בעליות שערים; הייצוא הסיני זינק בחודש החולף ב-48.5% ל-131.76 מיליארד דולר; מחירי הנכסים בסין זינקו במאי ב-12.4%

יום המסחר בבורסות אירופה נפתח בירידות אולם בהמשך עברו המדדים המובילים להיסחר בעליות שערים מרשימות, לאחר דברי ההרגעה של נגיד הבנק המאירופי המרכזי, טרישה שלאחר שהותיר את הריבית בגוש על כנה הבטיח להמשיך לספק נזילות לשווקים והעלה את תחזית הצמיחה לשנת 2010 ל-1%. טרישה ציין כי התוכנית לרכישת אג"ח נועדה להבטיח את הנזילות בשווקים - אך סירב לספק פרטים.

העליות באירופה נתמכו גם בנתונים הסחר החזקים שפורסמו היום בסין, בעוד שהחששות ביחס לחובות האירופים נרגעו מעט לאחר הערות חיוביות מכיוונה של קרן הפנסיה הלאומית של סין שהתייחסה לאירו בחיוב ואמרה כי המטבע האירופי יוכל להתגבר על משבר החובות הריבוניים, וכן על רקע הצלחת גיוס החוב של ממשלת ספרד בו גייסה הממשלה כ-3.9 מיליארד אירו בתמורה להנפקת אג"ח ל-3 שנים.

גם הבנק המרכזי של בריטניה הותיר היום את הריבית על כנה והודיע על המשך תוכנית הרכישות בסך 200 מיליארד ליש"ט המיועדת הקלה על על הנזילות.

מניית BP , הנאבקת להשתלט על כתם הנפט המפלצתי במפרץ מקסיקו, המשיכה לרשום ירידות שערים. הסנטימנט השלילי המשיך להעיק על הסקטור - נציין את Total ואת Royal Dutch Shell .

מניותיהן של מפיקות המחצבים הגדולות כגון BHP ביליטון וריו טינטו נסחרו בעליות לאחר שממשלת אוסטרליה הודיעה כי תמתן את העלאת המיסים.

נעילה חיובית באסיה

על אף הנעילה השלילית אמש בוול סטריט, ננעלו הבוקר המדדים המובילים באסיה בעליות שערים. בסין פורסם היום כי עודף המאזן המסחרי לחודש מאי התרחב ל-19.5 מיליארד דולר, זה החודש השני ברציפות. הצפי עמד על התרחבות מצומצמת בהרבה ל-8.2 מיליארד דולר. הייצוא הסיני זינק בחודש החולף ב-48.5% ל-131.76 מיליארד דולר בעוד הייבוא טיפס גם הוא ב-48.3% ל-112.23 מיליארד דולר.

אנליסטים בברקליס קפיטל העריכו בדף מחקר מהבוקר כי "במבט קדימה, חולשת האירו מול הדולר ככל הנראה תפגום בדרישה האירופית למוצרים ולשירותים סיניים, עובדה שתעכיר את תחזיות הייצוא".

ועוד בגזרת סין: החששות מפני המשך התפתחות בועת הנכסים בסין גברו לאחר שמחירי הנכסים בסין זינקו במאי ב-12.4% לאחר זינוק של 12.8% במחירי הנכסים באפריל.

"אני חושב שישנה עדיין המון זהירות וסקפטיות כאשר השווקים עולים לאחרונה ולכן אני מאמין שהם יהיו יחסית מדוכאים בטווח הקרוב", ציין הבוקר פיטר קופלנד (Peter Copeland) מ-BBY בסידני.

מניות הכרייה האוסטרליות, BHP Billiton ו-Rio Tinto , מרכזות עניין רב בעקבות נתוני המאזן המסחרי הסיני. הריבית בניו זילנד הועלתה ל-2.75% - העלאה ראשונה לאחר 3 שנים.

"החדשות מסין ככל הנראה תפסו חלק מהמשקיעים בשורט או עם כמות מניות לא מספקת אבל בשורה התחתונה אין הרבה כסף "במשחק" כרגע בשווקים", העריך ניק בורמסטר (Nick Burmester) מ-MF Global.