מניות אירופאיות זה מסוכן?

כמה סיכון באמת טמון בהשקעה במניות בימים הללו, ואילו מניות משפרות את תחושת הביטחון *וגם: איך באמת צריך להתייחס לפרופ' נוריאל רוביני / זיו סגל

רבים שואלים אותי על הרלוונטיות של השקעה במניות, בימים הללו. "זה לא מסוכן?", אני נשאל. ובכן, אם הכוונה היא לאפשרות להפסיד כסף אז ברור שהשקעה במניות יכולה לגרום להפסד. אבל זה נכון תמיד ולכל השקעה.

גם בהשקעה בפיקדון שקלי יש סיכון. בוודאות מפסידים בה ריבית אלטרנטיבית גבוהה יותר, נחשפים לסיכוני אינפלציה ומטבע (כן, השקעה בפיקדון שקלי היא השקעת מטבע לכל דבר, ואתם חשופים להחלשות השקל), ולסיכוי שבדיעבד אפשרויות השקעה אחרות יהיו רווחיות יותר. גם השקעה בדירה היא מסוכנת וכך גם השקעה בעסק, בסטארט אפ, וכן הלאה.

לכן, השאלה ביחס למניות היא מה משקל המניות הרצוי למשקיע - רכיב זה יכול להשתנות על פי גיל, צרכים או מצבו הטכני של שוק המניות - ומה המניות המתאימות ביותר לתקופה הנוכחית. סיכונים אפשר לנהל על ידי הגנות במודל הדומה למודל קניון המניות. בכל דבר שאנחנו עושים יש סיכון, אבל אנחנו מתגברים עליו משיקולים שונים. אז כן, גם בהשקעה במניות יש סיכון, אבל יש לה יתרונות שמצדיקים אותו.

מדריך אירופה

עכשיו נקשה עוד יותר. האם מניות אירופאיות הן מסוכנות? לדעתי, וגם על פי תיאוריית השוק היעיל, הן מסוכנות היום בדיוק כפי שהיו מסוכנות תמיד, שכן כל המידע הקיים ידוע ומגולם במחירן, ומה שלא ידוע מהווה סיכון בכל עת באותה מידה.

אולי אפילו ניתן לומר שכשכולם חושבים שמשהו בטוח הוא בעצם הכי מסוכן, וכשכולם חושבים שמשהו מסוכן הוא הכי בטוח. לפיכך, מניות אירופאיות של חברות עם פעילות בינלאומית מגוונת מטבע, בסקטורים חזקים, שיורדות בגלל פאניקה, יכולות להיות מעניינות להשקעה.

בארונ'ס הציע לא מזמן רשימה של "מניות אירופאיות" אותן הגדיר מצוינות. אף אחת מהן לא נמצאת כרגע בקניון - את הרשימה ניתן לקרוא כאן: http://bit.ly/cOcpvI - אבל VE שבקניון, היא גם אירופאית וגם קשורה לסקטור המים אליו יש לי העדפה להשקעה, הוזכרה בתוך רשימת מניות הדיבידנד המומלצות של האתר Investor Place.

כאן אני מתחבר גם לשאלת הפתיחה של הטור והיא באילו מניות להשקיע. מניות של חברות גדולות, מפוזרות, מסקטורים חזקים שמשלמות דיבידנד נותנות למשקיע גם פוטנציאל, גם ביטחון לטווח הארוך (טווח השקעה ארוך מפחית סיכון שכן הוא מנטרל תזמון כפוי של מכירה בעיתוי לא נוח משיקולי נזילות), וגם תזרים מזומנים שוטף שמייצב את התיק ומפחית את התלות במחיר המניה.

מתוך הרשימה של Investor Place הייתי מציין גם את AZN מתחום התרופות. כעקרון, מניות של חברות תרופות, תקשורות ותשתיות ציבוריות מככבות ברשימה, שכן אלו הם ענפים הנהנים מתזרים מזומנים שוטף שמאפשר דיבידנד שוטף. אבל אנחנו מחפשים גם מניות עם פוטנציאל ייחודי, ולכן AZN ו-VE מתאימות.

דרך אגב, תשואת הדיבידנד של המניות ברשימה נעה בין 4.4% ל-11.2% (STD) כך שבממוצע אפשר לדבר על משהו כמו 8%, בהחלט תזרים נאה. AZN נותנת 8.2%, VA נותנת 6.5% ובהחלט מדובר במספרים אטרקטיביים.

כשמוסיפים לשיקולים הללו גם שיקולי ניתוח טכני וקונים מניות שירדו ירידה משמעותית, מצאו תמיכה ומראות סימנים של עלייה, אז נראה שניתן להגדיר את הסיכון הכרוך בהשקעה כסיכון מחושב שהסיכוי מצדיק אותו. בלי סיכון אין סיכוי. בעולם בו יש אג"ח מדינה הנמכרות כאג"ח זבל, ההתייחסות לשאלה מה מסוכן ומה לא מחייבת ראייה מפוכחת, יצירתית, מעודכנת ורלוונטית.

רוביני לא תמיד זועם

התייחסתי רבות בחודשים האחרונים למה שמכונה "נבואות הזעם" של פרופ' נוריאל רוביני. האם הוא טועה? האם הוא צודק, ובכל זאת שוק המניות יכול לעלות בגלל תמחור והעדר אלטרנטיבות? האם הוא צודק שוב וצריך למכור הכל?

שלא יהיה ספק, אני מניח שבנושאים שרוביני מדבר עליהם הוא בוודאי צודק יותר ממני. מה שמפריע לי כמשקיע זה המיחזור שהוא עושה להרצאותיו (ומבחינתנו זה בסדר, האדם עושה לביתו) שיוצר הד לכל אמירה. אבל לאחרונה שמתי לב שהתקשורת יוצרת חלק מהבעיה. גם כשרוביני שוטח משנה סדורה ועובדתית של בעיות העולם - לרבות מוצא חיובי ומוצא שלילי - מצמידים לו את שם התואר "נביא הזעם" ומקדמים את הדברים בימים של ירידות שערים.

בכך נוצרת תמונה מעוותת שגם מקשה לקרוא ולהפנים את דברי רוביני כלשונם, וגם גורמת לשחיקת ההתייחסות אליהם. לפיכך, בקשה לי לתקשורת: אין צורך להשתמש עוד במילים נביא הזעם. הוא גם לא נביא וגם לא זועם. רוביני מציג חלק משמעותי וחשוב של המציאות הפיננסית העולמית והפרשנות שלו היא שהמשבר ימשך. נוכל לתת לדבריו את ההתייחסות הרצינית והראויה אם תעזרו לנו בכך שתגישו אותם בצורה כזו.

ולכם הקוראים אומר: קראו כל טקסט לגופו, חשבו עליו ותנסו להבין מה המשמעות שלו. לרוביני יש חברת מחקר רצינית שמעבדת נתונים מכל העולם ומזהה מגמות על פי מודלים ולא על פי הלך רוח. זה חשוב, וסביר להניח שהוא עושה זאת טוב יותר ממה שנוכל אנחנו לעשות.

תתעלמו מכותרות, תתעלמו ממשפטים של רוביני שנועדו אולי לשמר את העניין בהופעותיו, ותשתמשו במידע שיש לו לתת. בסך הכל הוא הוכיח את עצמו ועדיין מסוכן שם בחוץ. את השאלות ביחס לתחתית כפולה וכדומה פשוט תשאירו לניתוח הטכני. מרוביני תיקחו תובנות לשאלת הרכב תיק ההשקעות על אפיקיו השונים.

עדכון מאופנהיימר

צוות האסטרטגיה של בית ההשקעות אופנהיימר העביר לנו את העדכון הבא. שוק מומלץ: השוק האמריקני; סקטורים מומלצים: טכנולוגיה, תעשייה, צרכנות פרטית; מחיר יעד ל-S&P 500 לסוף שנה: 1300; קריטריונים לבחירת מניות: מכפיל רווח עתידי נמוך מהממוצע במדד הרלוונטי, אחוז המזומן מסך הנכסים גבוה מהממוצע במדד, שעור צמיחה חזוי ברווח הנקי ב-2010 גבוה מהממוצע במדד ה-S&P 500; מניות מומלצות העונות לקריטריונים הללו: NVDA (נכנסה לתיק), BA, DV, ISIL, SWKS.

הגנה על תיק הקניון: נפתחה 1054, נסגרה 1072, נפתחה שוב מתחת ל-1065. 42,600 דולר נגרעו מהתיק.

זיו סגל -A level 2 Chartered Market Technician- CMT . יועץ ניתוח טכני לאקסיומה בית השקעות. דירקטורים: אביבית מנה קליל וסרגיי וסצ'ונוק (אופנהיימר), אלון גל (דאטה פרו), דיוויד סלומון ואלי אברמוביץ (PDM). יועצת להשקעות בסין:Jay Yang . לעדכונים בזמן אמת ולגרפים של מניות הקניון: אתר גלובס, מדור ניתוח טכני. הטור נכתב מספר ימים לפני פרסומו.

אין לראות בטור המלצה לרכישה/מכירה של ניירות ערך ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם. זיו ו/או לקוחותיו עשויים להחזיק בניירות ערך או נגזרי ניירות ערך המוזכרים כאן.