יום תנודתי באירופה הסתיים בעליות: ספרד קפצה ב-3.8%

יו"ר הבנק הספרדי סנטנדר אמר כי הוא "אופטימי" באשר לתחזית הבנק - והמניה זינקה והקפיצה את הבורסה המקומית ■ ה-Stoxx 600 הניב השבוע תשואה של 2% ■ BP קפצה ב-8% משפל של 13 שנים

יום תנודתי בבורסות אירופה הסתיים בעליות. המדדים המובילים נסחרו בעליות עד הצהריים, אך לאחר פרסום נתון המכירות הקמעונאיות בארה"ב הם מחקו את העליות בשל האכזבה מהנתון. זמן קצר לאחר הפתיחה בוול סטריט פורסם נתון חיובי של מדד אמון הצרכנים לחודש יוני, מה שהרים את מדדי וול סטריט וחיזק גם את אירופה. מוקדם יותר היום ננעלו בורסות אסיה בעליות, לאור הראלי שנרשם אמש בוול סטריט.

עד הצהריים נראה היה כי דבריהם של נשיא קרן המטבע הבינלאומית, דומיניק שטראוס קאהן ונשיא האיחוד האירופי, הרמן ואן רומפוי, המשיכו להשפיע לטובה על השווקים. שטראוס קאהן הרגיע כי "משבר החוב באירופה כבר נמצא תחת שליטה". בנוסף הוא ציין כי הקרן עדיין צופה שהצמיחה הגלובלית ב-2010 תסתכם בכ-4.2%. ואן רומפוי אמר בהתחייבות חסרת תקדים כי במידת הצורך היקף קרן הייצוב של 750 מיליארד אירו (905 מיליארד דולר) יורחב.

מלבד הירידה הפתאומית בצהריים במקביל לפרסום המכירות הקמעונאיות בארה"ב, היה זה יום חיובי באירופה. בורסת ספרד קפצה ב-3.8% בהובלת מניית בנק סנטנדר , וזאת לאחר שיו"ר הבנק אמר שהוא "אופטימי" באשר לתחזיות שסיפק הבנק. מניית חברת הנפט החבוטה BP זינקה לאחר שנפלה בכמעט 50% בשבועות האחרונים, על רקע דליפת הנפט הענקית במפרץ מקסיקו. המניה שוהה בשפל של 13 שנים.

מדד ה-Stoxx 600 האירופי עלה ב-0.4% היום ורשם תשואה שבועית של כ-2%. הסיבה לעליות השבוע נבעה מדברים אופטימיים שנשא יו"ר הפדרל ריזרב בן ברננקי (אשר הבטיח גם להמשיך לתמוך בשווקים במידת הצורך) וכן לאור נתונים כלכליים חיוביים שפורסמו בסין, יפן ואוסטרליה, מה שמעיד על עוצמת ההתאוששות הכלכלית הגלובלית חרף משבר החוב האירופי.

אסיה קידמה בברכה את הראלי בוול סטריט

כאמור, בורסות אסיה נעלו את השבוע במגמה חיובית כשסיפור היום באסיה, כמו אתמול, היה סיפור סיני לאחר שמשרד הסטטיסטיקה הסיני פרסם כי מדד המחירים לצרכן זינק במאי ב-3.1% כשמדד המחירים ליצרן זינק ב-7.1% בחודש החולף. הנתונים הנוכחיים מדאיגים מאוד ומציינים בבירור קיומה של אינפלציה סינית, שכן הציפיות היום לעלייה של 3% במדד המחירים לצרכן ולעלייה של 6.9% במדד המחירים ליצרן.

ועוד בגזרה הסינית: הבנקים הסינים המשיכו לתת בחודש החולף הלוואות חדשות בסכומי שיא של 639.4 מיליארד יואן (או 93.6 מיליארד דולר), אך המספרים הנוכחיים נמוכים מהסכום שנרשם באפריל - הלוואות חדשות בסך כולל של 774 מיליארד יואן.

"התיאבון לסיכון בהחלט חזר היום", ציין ג'סטין גלאגר (Justin Gallagher) מ-RBS בסידני. "אני בהחלט מצפה מהשוק להחזיק כרגע מעמק", הוסיף גלאגר.

מניות הכרייה האוסטרליות, Rio Tinto ו-BHP Billiton , רשמו עליות נאות בשעריהן לאחר שראש הממשלה, קווין רוד (Kevin Rudd), התבטא בראיון טלוויזיוני כי הממשל וחברות הכרייה נמצאות בשיחות על מנת להוריד את המס השנוי במחלוקת של 40% במקרה של "רווחי שיא".

חולשת היין תרמה להתחזקות היצואניות היפניות - נציין את סוני , שארפ וקאנון .