בורסת ת"א ננעלה בירידות קלות: "השוק ידשדש עד אחרי הקיץ"

ליאור כרמון, סמנכ"ל קרנות נאמנות במיטב, טוען כי יש להמתין לרצף של נתוני כלכליים טובים בארה"ב כדי להכריז על חזרתה של המגמה העולה ■ המעו"ף ירד ב-0.2% ■ גבעות זינקה ב-8.3%

הבורסה נסחרה היום (ג') בירידות שערים שהלכו והתמתנו עד לסיום על רקע העליות בחוזים העתידיים על מדדי המניות בוול סטריט. אמש ננעל המסחר בארה"ב בירידות בעקבות הורדת דירוג האשראי של יוון לרמה שמסמנת כי המדינה בדרכה לפשיטת רגל, אך היום התמונה שונה. המשקיעים המתינו לפרסום מדד המחירים לצרכן לחודש מאי (18:30), אשר צפוי לעלות בשיעור של 0.1%-0.5%. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.73 מיליארד שקל.

אמש בוול סטריט התנהל יום מסחר תנודתי במיוחד. המדדים המובילים פתחו את היום בעליות נאות של יותר מ-1%, אך בתום יום המסחר התמונה נראתה שונה לגמרי והשוק סגר בירידות של עד 0.2%. הסיבה היא חדשות רעות נוספות שהגיעו מאירופה: סוכנות הדירוג מודי'ס חתכה את דירוג האשראי של יוון ב-4 רמות ל-Ba1 ולמעשה אגרות החוב הממשלתיות של יוון נסחרות בדירוג "אג"ח זבל".

יש לציין כי בשוק מסתובבות מזה זמן מה הערכות כי יוון לא תצליח לעמוד בהחזר חובותיה ובסופו של דבר לא מן הנמנע כי המדינה תפנה להסדר חוב. המהלך של מודי'ס רק החריף את החשש הזה; יש לציין כי הסדר חוב ביוון יגרור מחיקות בבנקים (בעיקר האירופים) ולהידוק תנאי האשראי בשווקים, מה שעלול כמובן לפגוע בכלכלה הריאלית.

הבוקר באסיה המדדים נסחרו בעליות קלות ביום מסחר תנודתי. בארה"ב, החוזים העתידיים על המדדים המובילים עולים בכ-0.6% ומושכים מעלה את אירופה, חרף נתון מאקרו שלילי שפורסמו בגרמניה. במהלך הלילה פורסמו דיווחים בארה"ב על מחקר חדש של ה'פד' המרמז כי ייתכן שהריבית תיוותר ברמה אפסית עד שנת 2012, כחלק מההתמודדות עם המשבר. יש לציין כי זו לא העמדה הרשמית של ה'פד'.

"עד אחרי הקיץ יהיה דשדוש בשוק, תנועה הצידה ללא כיוון ברור; זוהי עונת המלפפונים", אומר ליאור כרמון, סמנכ"ל קרנות נאמנות במיטב בית השקעות. "המבחן הבא של השווקים יהיה לראות אינדיקטורים חיוביים בארה"ב. בזמן האחרון יצאו נתונים לא הכי טובים גם בארה"ב וגם באירופה. המצב באירופה באמת קשה ועד שלא תהיה התבהרות שם לא יהיה כיוון ברור למעלה. צריך להתבונן מהצד עד להתייצבות המערכת. הדיווחים על הותרת ריבית ה'פד' ברמה אפסית עד 2012 הם סימן רע לשוק כי זה מראה שהכלכלה העולמית במצב קשה ושיש חשש למיתון נוסף".

ברוך הבא, עזריאלי

מבין המניות שבלטו היום נציין את מניית עזריאלי , שהשלימה אתמול לאחר הסגירה הנפקה פרטית וגייסה כחצי מיליארד שקל. כך, הצליחה הקבוצה להיכנס למעו"ף בדקה ה-90, שכן היום הוא היום הקובע לקראת עדכון המדדים שיתבצע בסוף החודש. מניית אורמת צפויה לצאת מהמעו"ף ולפנות את מקומה לעזריאלי, כאשר ישראמקו צפויה להיכנס למדד היוקרתי במקומה של הראל .

בסקטור הטכנולוגיה, מניית סרגון עלתה לאחר שאמש בוול סטריט היא זינקה בכ-10%. הסיבה היא העלאות המלצות שזכתה המניה מצד בתי ההשקעות וודבוש מורגן ומרימן, אשר המליצו לקנות את המניה. המלצות אלו הגיעו ביום שבו הודיעה החברה על חוזה המשך בפיליפינים בהיקף של 9 מיליון דולר.

בסקטור הבנקים המשיכה מניית לאומי לרכז עניין לאחר שאתמול נורתה יריית הפתיחה למכירת מניות המדינה בבנק. משרד האוצר ביקש מוועדת הכספים "אור ירוק" למכור 10.5% ממניות לאומי, ששויין היום נאמד בכ-2.3 מיליארד שקל. ההערכות בשוק הן כי המניות יימכרו בשתי חבילות במהלך חצי השנה הקרובה. הן יימכרו לגופים פיננסים בשוק ואז יופצו ללקוחות בישראל ובחו"ל, באותה מתכונת של מכירת מניות דיסקונט .

בסקטור האגרו-כימיה, כי"ל מאבדת גובה בעקבות דו"ח מלאים שלילי שפורסם הלילה בארה"ב. הדו"ח הראה כי מלאי האשלג בצפון אמריקה עלה בחודש מאי בכ-400 אלף טון והגיעו לכ-2.5 מיליון טון, וכידוע עלייה במלאים בתקופה של ביקוש מדשדש אינה מבשרת טובות למניות הדשנים.

ואיך אפשר להעביר יום בלי עדכון מגבעות על מבחני ההפקה ב"מגד 5"? השותפות הודיעה היום על תוצאות ראשוניות של מבחן ההפקה שהתחיל במקטע מספר 5, ודיווחה על 182 חביות של "נוזלי תצורה" שזרמו במשך 10.5 שעות. לא ניתן עדיין לקבוע אם מדובר בחביות נפט או שמא הן מהולות במים, שכן יש צורך בהפקת 230 חביות לכל הפחות כדי לקבוע זאת.

[לאתר המעו"ף][לאתר האג"ח]