חגיגה בוול סטריט: המדדים המובילים זינקו ביותר מ-2%

טבע גייסה 2.5 מיליארד דולר בהנפקת אג"ח ■ בריטיש סקיי דחתה הצעת רכש בהיקף 11.5 מיליארד ד', המגעים ממשיכים ■ ממשל אובמה דורש מ-BP פיצוי של 20 מיליארד דולר

חגיגה נרשמה היום בבורסות ניו יורק. המסחר בוול סטריט נפתח בעליות, שהלכו והתחזקו לאורך כל יום המסחר. מדד הדאו ג'ונס שב וטיפס במהלך היום מעל הממוצע הנע ל-200 יום כך שהוא חזר להגדרה של מגמה עולה לטווח ארוך. פרסום נתוני מאקרו ופרסומים חיוביים בנוגע לכלכלות של פורטוגל ויוון היום תרמו לאוויר החיובית, כמו גם זירת המיזוגים והרכישות שריכזה עניין.

הורדת הדירוג ליוון הורידה את שוקי אירופה בפתיחה היום, אך המגמה התחלפה בעליות למרות שסקר הסנטימנט הכלכלי בגרמניה החטיא בגדול את תחזיות האנליסטים. "לאחר הורדת הדירוג השוק נוטה למכור קודם, ולשאול שאלות אחר-כך", אמר גארי ג'נקינס, מנהל מחקר ב-Evolution Securities בלונדון. "אומנם זה לא מפתיע, אבל זה מחזיר לשווקים את הפחד ממשברי החוב האירופאים וכל ניצוץ קטן מדליק את כל השדה", לדבריו.

עוד באירופה, כלכלת פורטוגל צמחה ברבעון הראשון של השנה בהשוואה לרבעון הקודם, וכלכלת יוון בדרך לעמוד ביעדי הגירעון ל-2010. כלכלת פורטוגל התרחבה ברבעון הראשון ב-1.1% בהשוואה לרבעון הקודם על רקע עלייה בצריכה הפרטית במדינה וביצוא, כך דיווחה המועצה הלאומית לסטטיסטיקה בפורטוגל. למרות מצבה הרעוע כיום, הכלכלה בפורטוגל התרחבה ב-3 מתוך 4 הרבעונים האחרונים. "יוון תעמוד ביעדים שהצבנו לעצמנו עוד השנה" לפי הדיווח בוול סטריט ג'ורנל, שר האוצר היווני אמר כי נתונים שיפורסמו בימים הקרובים יראו כי הגירעון התקציבי ביוון התכווץ בכ-40% בחמישה החודשים הראשונים של השנה. הכנסות המדינה ממסים בתקופה הזו עלו ב-8% וההוצאה הממשלתית ירדה ב-10%, לדבריו.

דף מחקר חדש של שלוחת סן פרנסיסקו של ה'פדרל ריזרב' רומז כי בהינתן תנאי אבטלה גבוהה ואינפלציה נמוכה, הריבית בארה"ב צפויה להישאר על כנה, ברמות שפל היסטוריות, לפחות עד 2012. עם זאת, דף מחקר זה אינו מייצג את העמדה הרשמית של ה'פד', אשר חבריו מסרבים בכל תוקף לציין מתי בדיוק יתחילו להעלות שוב את שיעור הריבית. קונצנזוס השוק, אגב, מעריך כי עוד הרבה לפני שנת 2012 ה'פד' יחל בהעלאה מחודשת של שיעור הריבית, בין היתר בשל לחצי מחירים.

נתוני מאקרו: ירידה במחירי היבוא

ב-15:30 פורסמו מחירי הייבוא והייצוא לחודש מאי. מחירי היבוא ירדו ב-0.6% לעומת צפי לירידה של 1.3% , לאחר עלייה של 0.9% בחודש אפריל. באותה שעה פורסם סקר הייצור של האמפייר סטייט לחודש יוני, שירד ל-19.6 נקודות לעומת צפי ל-19.95 נקודות, לאחר 19.11 נקודות בחודש מאי.

ב-17:00 פורסם סקר הנדל"ן של הלשכה הלאומית למחקר כלכלי לחודש יוני, שירד ב-5 נקודות ל-17 נקודות לעומת צפי ל-22 נקודות.

טבע גייסה 2.5 מיליארד דולר באג"ח

מניות סקטור האנרגיה הובילו את העליות על רקע המשך ההתאוששות במחירי הנפט. מחיר החוזה ליולי זינק היום ב-2.4% ל-76.94 דולר לחבית. גם מניות המחצבים וההיי-טק רשמו עליות חדות. מיקרוסופט בלטה בעלייה חדה.

חברת התקשורת בריטיש סקיי ריכזה עניין על רקע דחיית הצעת רכש של רופרט מרדוק, בעל השליטה בניוזקרופ המחזיק גם במניות החברה הבריטית, בהיקף 7.8 מיליארד ליש"ט (11.5 מיליארד דולר). המגעים בין הצדדים עדיין ממשיכים.

אפל רשמה עלייה לאחר שהשיקה גירסה עדכנית וידידותית לסביבה של המחשב מיני מק. עוד מגזרת האלקטרוניקה, יצרנית הבלקברי RIM מתכננת השקה של טלפון מגע חדש עם מקלדת.

סאגת BP לא יורדת מהכותרות. אתמול לאחר סיום המסחר נשיא ארה"ב ברק אובמה נאם בנושא, ואילו סנאטורים דמוקרטיים בארה"ב קראו לחברה הרב-לאומית להעביר מיד 20 מיליארד דולר לקרן ייעודית לניקוי מפרץ מקסיקו מדליפת הנפט מן הבאר שלה. המניה גם ספגה היום הורדת דירוג ע"י סוכנות פיץ' לרמה של BBB מרמה של AA. עם תחזית שלילית.

רשת בסט ביי פרסמה לפני הפתיחה דו"חות. ענקית הקמעונאות האמריקנית אכזבה את המשקיעים. הרשת הגדולה בארה"ב למכירת מוצרי אלקטרוניקה דיווחה על רווח של 155 מיליון דולר ברבעון, לעומת רווח של 153 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. הרווח למניה עמד על 36 סנט למניה ברבעון האחרון, בדומה לרבעון המקביל אשתקד. זאת לעומת צפי אנליסטים ל-50 סנט.

עם זאת, החברה הותירה את התחזית לשנה כולה על רווח של 3.45-3.60 דולר למניה. בשורה העליונה הציגה החברה ברבעון שהסתיים ב-29 במאי הכנסות של 10.8 מיליארד דולר לעומת 10.1 מיליארד דולר ברבעון המקביל אשתקד.

בקרב המניות הישראליות טבע סגרה יום הפכפך בעלייה. החברה ביצעה היום הנפקת אג"ח ענקית בהיקף של כ-2.5 מיליארד דולר. בהנפקה התקבלו ביקושים בהיקף של כ-6 מיליארד דולר.