אירופה סגרה בעליות קלות; ספרד איבדה 0.6% על רקע הסיוע

הפוטסי והקאק עלו ב-0.4% כל-אחד; הדאקס הוסיף 0.3% ■ עיתון ספרדי מדווח כי האיחוד האירופי, ה-IMF ולראשונה גם משרד האוצר של ארה"ב מגבשים את חבילת החילוץ לספרד ב-250 מיליארד אירו

בורסות אירופה סגרו בעליות קלות ברקע הדיווח של העיתון הספרדי EI economista על גיבוש חבילת סיוע לספרד עמוסת החובות, וזאת על אף ההכחשות הנמרצות על ידי שרת האוצר הספרדית בסוף השבוע. הבורסה בספרד איבדה 0.6%, בריטניה וצרפת הוסיפו 0.4% וגרמניה עלתה ב-0.3%.

לפי הדיווח, האיחוד האירופי, קרן המטבע הבינלאומית (IMF) ומשרד האוצר של ארה"ב מגבשים חבילת אשראי לספרד בהיקף של של 250 מיליארד אירו (335 מיליארד דולר), אשר תשמש אותה במקרה שלא תצליח לגייס הון בשווקים בריביות סבירות, ממש כמו במקרה של יוון. העיתון מתבסס על מקור המקורב לנושא, אשר נכח בדיונים עם קרן המטבע הבינלאומית. מחרתיים ייפגש יו"ר קרן המטבע דומיניק שטראוס-קהאן עם ראש ממשלת ספרד לואיס זפאטרו במדריד על מנת לדון במצב הכלכלי.

בזירת המאקרו, בבריטניה פורסמו נתוני האבטלה שהיו טובים במקצת מהציפיות (שיעור של 7.9% לעומת צפי ל-8%) . בגוש האירו התפרסמו נתוני מדד המחירים לצרכן בחודש מאי ובכ-12 החודשים האחרונים, שהיו בהתאם לצפי - עלייה של 1.6%.

נעילה חיובית באסיה

המסחר בבורסות אסיה התנהל היום כצפוי בעליות שערים לאחר נעילה חיובית אמש בניו יורק, במסגרתה זינקו המדדים המובילים בשיעור מקסימאלי של 2.8% במדד הנאסד"ק. הסיבה העיקרית לראלי המרשים נעוצה בפרסומים חיוביים מכלכלות יוון ופורטוגל, 2 מה"סוסים השחורים" של משבר החובות האחרון באירופה, אשר לוחץ את השווקים בתקופה האחרונה: כלכלת פורטוגל צמחה ברבעון הראשון של השנה ב-1.1% בהשוואה לרבעון הקודם על רקע עלייה בצריכה הפרטית במדינה וביצוא וכלכלת יוון בדרך לעמוד ביעדי הגירעון ל-2010. עוד נציין כי השווקים בסין ובהונג-קונג סגורים היום לרגל חופשת חג.

"אנחנו חווים יום של עליות שערים נאות לאחר וול סטריט", ציין הבוקר כריס בלייר (Chris Blair) מ-Patersons בסידני. "מדד ה-S&P 500 העפיל אתמול מעל הממוצע הנע ל-200 יום וזה סימן חיובי. עם זאת, בעוד אירופה מנסה לפתור את בעיותיה, אני חושב שהעניין של תנודתיות גבוהה עדיין משחק תפקיד. קשה לי לראות אנשים הופכים ליותר מדי נרגשים מהראלי האחרון ולכן אולי צריך לנקוט זהירות ומימוש הרווחים האחרונים", הוסיף בלייר.

לאור חוזקת הנאסד"ק אמש בניו יורק, אין זה מפתיע כי סקטור הטכנולוגיה באסיה הפגין עוצמה והוביל עליות - נציין את Tokyo Electron וסמסונג . עוד מגזר שבלט באסיה הוא האנרגיה, לאחר שהחוזים על הנפט הגולמי העפילו אתמול בניו יורק לרמתם הגבוהה ביותר מזה כחודש.

"רווח לנו שמדד הניקיי סוף-סוף טיפס מעל רמת ה-10,000 נקודות, אך התנודתיות צפויה להישאר לפחות עד שנראה עוד נתונים כלכליים מבטיחים", אמר הבוקר נאוקי פוגיווארה (Naoki Fujiwara), מנהל קרן ב-Shinkin Asset Management.