3 נקודות יציאה מהשוק

להישאר בשוק או למכור? תקופות תנודתיות הן הזמן המתאים לבחון כמה אתם חיות בורסה

בכל פעם שכותרות העיתונים צועקות משהו בסגנון "בורסות העולם קורסות והחרדה גוברת", תיבת המייל שלי מתמלאת בפניות של משקיעים בשאלה "האם למכור עכשיו?".

זה לא מפתיע. התקופות הללו הן בדיוק הזמן שבו אפשר להבין בקלות אם השקעה במניות באמת מתאימה לכם או שמוטב שתשקיעו את כספכם באפיקים אחרים. אולי אני לא מחדש לרבים מכם דבר, אבל אני לא בטוח שמתישהו בעבר, לפני או אחרי שהתחלתם להשקיע במניות, עמדתם מול המראה ושאלתם את עצמכם בכנות את השאלות הבאות, שקובעות אם מניות הן המקום המיטבי עבורכם:

  1. האם תזדקקו לכספי ההשקעה שלכם בחמש (והייתי אומר אפילו בעשר) השנים הקרובות? אם כן, התרחקו ממניות.

    שוק ההון עשוי להימצא בירידה לאורך תקופה ממושכת, אפילו של שנים מספר. כשהשוק יורד, הוא בדרך כלל גורר אחריו למטה את מרבית המניות. מובן שאם משמעותית בטווח הארוך בפעילות החברה או בנתונים הפיננסיים שלה, אינכם צריכים להתרגש מהתנודה הזמנית הזו מטה. יחד עם זאת, ה"זמניות" הזו יכולה להימשך גם כמה שנים. בשביל להצליח, עליכם לצלוח אותה מבלי למכור את המניות שאתם מחזיקים.

  2. האם אתם מסוגלים לסבול את המחשבה של המניות שרכשתם מאבדות חלק ניכר מערכן? אם התשובה היא שלילית, תתקשו להרוויח מהשקעה במניות. גם אם רכשתם מניות של החברה האיכותית ביותר ובהנחה מספיק גדולה מתחת למחיר האמיתי שלהן, עדיין המחיר יכול להמשיך לרדת.

    בשביל להרוויח מהשקעה במניות עליכם להיות מסוגלים לסבול את התנודתיות הזו, ולהמתין בסבלנות למועד שבו המשקיעים יבינו כי שגו, ויובילו את המניה שלכם למחיר הנכון שלה. אם אינכם יכולים לישון בשקט בלילה בגלל ההפסד הזמני הזה על הנייר, מניות אינן עבורכם.

  3. האם יש לכם היכולת המנטלית להשקיע כשאחרים מוכרים? אם לא, שקלו לא להשקיע במניות בודדות. בשביל להשיג תשואות גבוהות מתשואת שוק המניות הממוצעת, צריך להשקיע במקומות שאחרים עדיין לא הגיעו אליהם, ובזמנים שבהם אחרים מפחדים להיכנס אל המקומות האלה.

    אז מה הבעיה לקנות? גם אם יש לכם פנס, זה עדיין מפחיד להיכנס ראשון למערה חשוכה, ובמיוחד אם יש שמועות שהיא עלולה לקרוס כשתהיו בפנים. אבל אם יש לכם פנס מספיק חזק, ווידאתם כי היסודות של המערה יציבים, אין היגיון לפחד. הנמשל: קשה מאוד לקנות כשאירופה במשבר עמוק, כשבארצות הברית נמשך המיתון, וכשבועת הנדל"ן בסין בעוד רגע מפילה את הבורסות במזרח. אבל זה הכרחי.

    אם אין לכם היכולת המנטלית לנתק את עצמכם מהפחדים הקולקטיביים, תיק מניות בודדות, ובעיקר מניות של חברות קטנות או צעירות יותר, אינו בשבילכם.

אם עניתם בחיוב על כל השאלות, כבר הבנתם כי היסטריה אינה סיבה למכור את המניות שלכם. מנגד, אם עניתם בשלילה אפילו על אחת מהשאלות, נראה שהשקעה במניות בודדות אינה בשבילכם. זה לא אומר שעליכם להתרחק משוק ההון, אבל עליכם להתרכז ברכיבים פסיביים, כגון תעודות סל, או ברכיבים פחות תנודתיים, כגון אג"ח של חברות גדולות ואג"ח ממשלתיות.

  1. הכותב אינו מחזיק באף אחד מניירות הערך המוזכרים במדור. אין לראות במדור המלצה לרכישה/למכירה של ניירות ערך ו/או תחליף לייעוץ.
  2. yinon@bursa4u.com