שיא חדש: היצירה "ראש" של מודיליאני נמכרה בכ-53 מיליון דולר

מחיר השיא לו זכתה היצירה מיוחס לכך שפסליו של מודיליאני כמעט אינם מגיעים לשוק המכירות ■ ידועים רק 27 פסלים של האמן, מתוכם 17 באוספי מוזיאונים חשובים

היצירה "ראש", פסל אבן של האמן המודרניסט אמדיאו מודיליאני, נמכר ביום ב' האחרון ב-43.18 מיליון אירו (52.8 מיליון דולר) במכירה פומבית של כריסטי'ס בפריז. המחיר היה מפתיע במיוחד לאחר הערכה מוקדמת זהירה שנעה בין 4 ל-6 מיליון אירו בלבד. המחיר שהושג, במכירה לקונה אלמוני בטלפון, משקף לדברי כריסטי'ס שיא כפול ואף משולש - שיא מחיר לאמן מודיליאני, שיא לאמנות האיטלקית, וכן המחיר הגבוה ביותר ששולם אי פעם ליצירה בודדת במכירה פומבית בצרפת.

הפסל נוצר בין השנים 1910-1912. הוא מתאר ראש אישה עם עיני שקד מוארכות ושיער שופע, ומזכיר את ציוריו הטיפוסיים של מודיליאני, שהפכו אותו לאחד האמנים המוכרים והאהובים בהיסטוריה של האמנות המודרנית. לפסל נוכחות מרשימה בחלל, בזכות המבט העז והשיער המתנופף לאחור, המשווה לאבן מראה קל ודינאמי, כאילו הראש נמצא בתנועה. מהטיפול המקיף שהעניק האמן לפרטים ובמיוחד לשיער, ניכר שהפסל מיועד להצבה באופן המאפשר לראותו מכל צדדיו.

מודיליאני (1884-1920) התרכז בראשית דרכו האמנותית בפיסול ופנה לציור בגלל בעיות בריאות. בהמשך הפך הציור למדיום דומיננטי יותר ויותר בגוף עבודותיו השלם. לצד פיקאסו ומאטיס, הוא נחשב לאחד המאסטרים היחידים בדורו שהצטיינו בשלושה תחומי האמנות הקלאסית - פיסול, ציור, ורישום.

מחיר השיא שלו זכתה היצירה מיוחס בחלקו לעובדה שפסליו של מודיאליאני נדירים ביותר וכמעט שאינם מגיעים לשוק המכירות. סוכנות הידיעות AP מדווחת, כי כיום ידוע רק על 27 פסלים שמיוחסים לו בוודאות, מתוכם 17 מוחזקים באוספי מוזיאונים חשובים, ביניהם הגוגנהיים בניו-יורק, מרכז פומפידו בפריז וטייט גלרי בלונדון.

לפי אומדן זה, רק 10 פסלים נמצאים באוספים פרטיים ועשויים להחליף ידיים בירושה, במתנה או במכירה פומבית - כמו במקרה של פסל זה. היצירה "ראש" הייתה חלק מאוסף האמנות של איש העסקים הצרפתי-יהודי גסטון לוי, מייסד אימפריית המרכולים הצרפתית "מונופרי", שהלך לעולמו ב-1977. אביו של לוי הכיר את מודיליאני אישית מהתקופה שחי במושבת האמנים במונמרטר, והוא שרכש את היצירה ביוני 1927, במכירה שנערכה במלון Drouot בפריז. היצירה הייתה ברשות המשפחה במשך 83 שנים.