נטייה לעליות בסיום בוול סטריט: הזהב זינק, אפל עלתה לשיא

אובמה במכתב לראשי ה-G20: ההתאוששות שברירית ויש "חולשה משמעותית" בקרב כלכלות חשובות ■ ביל גרוס מגדיל חשיפה לאג"ח ממשלתיות ■ הבנק העולמי: "כלכלת סין מראה סימני חולשה" ■ הזהב טיפס ב-0.8% ל-1,258 דולר לאונקיה

יום מסחר רגוע יחסית עבר על וול סטריט, כשהמדדים המובילים נעים סביב קו האפס במשך מרבית שעות המסחר (ו'). ביום נטול נתוני מאקרו, ניסו המשקיעים לתהות על קנקנו של הראלי שנרשם אמש בדקות הסיום, אשר הוביל לנעילה חיובית במדדים המובילים לאחר שרוב רובו של יום המסחר התנהל במגמה שלילית. אסיה ננעלה הבוקר במגמה מעורבת ובאירופה נרשמה מגמה מעורבת.

לקראת פסגת ראשי ה-G20 בטורונטו, שתתקיים בסוף השבוע הבא, שיגר נשיא ארה"ב, ברק אובמה, מכתב לנציגי המדינות בו הוא מציין כי ההתאוששות שברירית ויש "חולשה משמעותית" בקרב כלכלות חשובות בעולם המפותח. "חשוב מאוד שנעבוד בשיתוף פעולה על מנת שהצמיחה תהיה ברת קיימא ושהכלכלות שלנו יצליחו לייצר מקומות עבודה טובים, שעמינו כל כך זקוקים להם", אומר אובמה במכתב, שחלקים ממנו פורסמו היום (ו') על ידי הבית הלבן. המאמצים שלנו צריכים להיות בכיוון של ייצוב החובות הציבוריים, ובה בעת להזהר לא למשוך ולהפסיק את חבילות התמרוץ מוקדם מידי, אומר אובמה.

חששות המשקיעים מפני המצב העדין קיבלו אמש משנה תוקף כאשר ביל גרוס (Bill Gross), מנהל קרן האג"ח הגדולה בעולם PIMCO, הגדיל את אחזקות הקרן בחובות הקשורים לממשל לרמה הגבוהה ביותר מאז נובמבר 2009. השקעת פימקו בחוב ממשלתי (חוב סוכנויות ממשלתיות, אג"ח ממשלתיות, נגזרי ריבית, חוזי אוצר וכו') עומדת, נכון לסוף מאי, על 227.9 מיליארד דולר או 51% מסך נכסי הקרן. לשם השוואה, באפריל עמדה חשיפת הקרן לחוב ממשלתי על 36% בלבד.

הבנק העולמי קבע היום בעדכון הרבעוני האחרון שהוציא כי "כלכלת סין מראה סימני חולשה לאחר ההתאוששות המרשימה של השנה החולפת, המלווה בתמריצי ממשלה". בהקשר הגלובאלי צוין במסמך כי הצמיחה העולמית צפויה לעמוד על 3.2% השנה ו-3.3% ב-2011 אך צוינה אזהרה כי לתחזית זו סיכונים רבים בצל "הרי החובות" איתם מתמודדות חלק מהמדינות.

"פעילות השוק אתמול בארה"ב מעודדת בשל העובדה שהנתונים הכלכליים לא היו מרשימים לאחרונה. גרוע מכך, חברות מתחילות לנפק תחזיות מהוססות ואזהרות רווח", ציינו הבוקר בקרדיט סוויס במכתב למשקיעים.

עוד במוקד המסחר היום היה הזהב, שממשיך לשבור שיאים. החוזה על אונקיית הזהב למסירה באוגוסט רשם עלייה של כ-0.8% לרמה של 1,258.3 דולר במקביל להחלשות קלה של הדולר מול האירו. המשקיעים בזהב נראים מעודדים מהצלחת ההנפקות של ספרד אתמול, שתאפשר ככל הנראה לקרן המטבע והבנק המרכזי של גוש האירו לבטל מכירות מתוכננות של זהב או להפחית אותן לכל הפחות. ברקע ממשיכים להתפרסם ידיעות בנוגע למבחני לחץ לבנקים אירופאים, שבעקבותיהם עלולים חלק מהבנקים לצאת בגיוסי ענק של עשרות מיליארדי דולרים.

אפל עלתה לשיא, טבע ירדה

מניית BP הוסיפה לרכז עניין רב לאחר שאמש התייצב מנכ"ל החברה, טוני הייוארד, מול הקונגרס האמריקני ואמר כי החברה תשלם עבור כל נזקי הדליפה הקשה במפרץ מקסיקו.

התחזקות הזהב הובילה לעליות חדות במניות הסקטור. באריק , יצרנית הזהב הגדולה בעולם, בלטה. גם מניות אחרות בסקטור, כמו ניומונט וגולדקורפ רשמו עליות חדות והובילו את השוק.

בסקטור ההיי-טק, מניית אפל המשיכה קדימה לשיא חדש על רקע ההשקה המוצלחת על האייפון הרביעי.שווי השוק של החברה הגיע לכ-250 מיליארד דולר. עוד בלטו בעליות מניות סיסקו ובאיידו. בקרב המניות הישראליות רשמה טבע ירידה חדה.