רק ליזמים אין ייצוג

ללא נציגות כלכלית-עסקית מתחום הבנייה, המועצה הארצית לתכנון ובנייה תהפוך למועצה לתכנון בלבד ‏

בימים אלו דנים בהרכבה של המועצה הארצית לתכנון ובנייה עד כה היא כוללת 13 נציגי ממשלה, 12 נציגי שלטון מקומי, 3 נציגים של הירוקים , 3 נציגים של האקדמיה ונציג המהנדסים והאדריכלים אולם אין בה ולו נציג אחד בעל ראייה כלכלית- יזם או קבלן שיחבר את התוכניות "לשטח".

בימים האחרונים ועדות התכנון עלו שוב לכותרות כאשר שר האוצר הכריז כי בכוונתו לחייבן לאשר יותר תוכניות לבנייה למגורים כחלק ממלחמתו במחירי הדירות העולים כתוצאה מהמחסור בדירות חדשות. שוב עלתה סוגיית הבירוקרטיה בועדות התכנון והקושי שלהן לאשר תוכניות בנייה בקצב סביר.

נשאלת השאלה מהם הגורמים המעכבים את אישור התוכניות?

אחד הגורמים ללא ספק הוא הרכבן של הועדות שכולל נציגי ממשלה, נציגי רשויות, נציגי אקדמיה ונציגי הארגונים הירוקים אך אינו כולל נציגים כלכליים או נציגי היזמים והקבלנים שהם הכוח המבצע של התוכניות.

מוסדות תכנון החסרים פרספקטיבה כלכלית- יזמית צפויים להיכשל במשימתם, כי למעשה לא נוצר הגשר הנחוץ בין התכנון התאורטי לבנייה בת קיימא בפועל.

ניקח לדוגמא את תמ"א 38 - מוסדות התכנון עבדו שנים על מנת לאשר תוכנית להתגוננות מפני רעידות אדמה, אשר נכשלת כישלון חרוץ בשטח בשל חוסר היתכנות כלכלית. זוהי רק דוגמא קטנה למחיר העצום אותו משלמת מדינת ישראל בגין היעדרה של נציגות כלכלית במוסדות התכנון.

בימים אלה נידונה בכנסת הצעת החוק בנושא הרפורמה בתחום התכנון והבניה. אחת הסוגיות המרכזיות הנידונה בהצעה הנה הרכבה של המועצה הארצית לתכנון ולבניה אשר עומדת בראש מוסדות התכנון בישראל ..

ניתן לראות כי הצעת החוק איננה חוסכת בנציגים ממשלתיים בוועדה ומגדילה את מספרם מ-11 נציגים כיום ל- 13 נציגים. בנוסף לנציגי משרדי הממשלה, יכהנו במועצה הארצית לא פחות מ-12 נציגי השלטון המקומי, 3 נציגים של ארגונים ירוקים (וזאת מלבד נציג משרד איכות הסביבה) לכל אלה יש להוסיף עוד שלושה נציגים שונים של האקדמיה ונציג של אדריכלים ומהנדסים.

יוצא אם כן, כי על פי ההצעה צפויים לכהן במועצה הארצית סה"כ 36 חברים אך למעשה במועצה לא יהיה ולו נציג אחד שייצג את "השטח" ויהווה את הגורם המקשר בין התאוריה ובין הפרקטיקה.

תכנון שמוביל לתוצאות שאינן כלכליות, לא יצליח להיתרגם לבניה בפועל. זו הסיבה שהחוק כולו נקרא - חוק התכנון והבניה משום שהתכנון צפוי להתגשם בסופו של יום בדמות בנייה בפועל. מדוע אם כן אין במועצה כל נציגות לאינטרס כלכלי-יזמי?

מיד יהיו שיעירו, שנציג היזמים או הקבלנים הוא בעל נגיעה אישית ולכן אינו יכול לבחון תוכניות מועמדות לאישור מן הזווית הכלכלית. אולם לדעתי יש להדוף כל טענה פופוליסטית בדבר נגיעה אישית של הנציגים הכלכליים - נגיעה אישית היא פסולה, אך היא יכולה להתקיים גם בקרב נציגים "ירוקים" - תפקידו של היועץ המשפטי של הוועדה למנוע אותה.

על כן יש לפעול באומץ ולבצע את ההחלטה הנכונה לטובת איכות התכנון בישראל וטובת פיתוחה של המדינה ולצרף נציגות של אותם גופים כלכליים, אשר בסופו של יום אמורים ליישם את הוראות התכנון ולהופכם למציאות.

הכותב הינו סמנכ"ל פיתוח ויזמות בהתאחדות הקבלנים