"רביעיית פלורנטין" התפרקה: מארגני הקבוצה רכשו את המגרש בעצמם, מחירי הדירות יעלו ב-11%-37%

המארגנים רכשו את הקרקע ב-130 מיליון שקל ■ מחירי הדירות בפרויקט, במתכונתו היזמית החדשה: דירת 2 חדרים בשטח של 60 מ"ר - מיליון שקל; דירת 3 חדרים בשטח של 84 מ"ר - 1.65 מיליון שקל; דירת 4 חדרים בשטח של 110 מ"ר ומרפסת בשטח של כ-12 מ"ר - 2 מיליון שקל

קבוצת הרכישה להקמת פרויקט המגורים "רביעיית פלורנטין" בתל אביב התפרקה, כפי שנחשף ב"גלובס". מארגני הקבוצה, יוסי תורג'מן, יהודה גורסד והשותף החדש אדי אביטן, רכשו בסוף השבוע בעצמם את המגרש להקמת הפרויקט.

משמעות הדבר היא שבמקום שחברי הקבוצה ירכשו את הקרקע במשותף ויבנו עליה, תוך שהם נהנים מחיסכון במסים, הם ירכשו מהיזמים רק את המוצר הסופי - הדירה. לפני כחודש חשף "גלובס" כי מארגני הקבוצה גייסו לפי הערכות, רק כ-180 מתוך 250 החברים הדרושים.

בסוף השבוע האחרון מימשו היזמים את האופציה לרכישת המגרש, ששטחו כשבעה דונם, ב-130 מיליון שקל מבעלי הקרקע. מדובר בסכום הנמוך ב-6 מיליון שקל מהסכום שלפיו, על-פי הערכות, התנהל המו"מ הראשוני. ההערכות הן כי תורג'מן וגורסד הזרימו הון עצמי על-מנת לרכוש את המגרש, והכניסו שותף חדש, איש העסקים הצרפתי אביטן, ועמו ככל הנראה הון נוסף שנדרש לרכישת הקרקע. עסקיה של משפחת גורסד בצרפת כוללים פורטפוליו נדל"ן בשווי של כחצי מיליארד אירו.

פרויקט "רביעיית פלורנטין" יכלול עם סיומו, ארבעה בניינים של 250 יחידות דיור, וכן מרכז קניות פתוח בשטח של כ-2,000 מ"ר. שווי הפרויקט מוערך ב-430 מיליון שקל. מחירי הדירות בפרויקט במתכונתו היזמית החדשה: דירת 2 חדרים בשטח של 60 מ"ר תעלה מיליון שקל; דירת 3 חדרים בשטח של 84 מ"ר, 1.65 מיליון שקל; דירת 4 חדרים בשטח של 110 מ"ר ומרפסת בשטח של כ-12 מ"ר, 2 מיליון שקל.

תורג'מן מוסר שמדובר בהתייקרות של כ-10%, אך השוואה למחירים שבהם שיווקו המארגנים את הדירות לחברי הקבוצה מעלה שבחלק מהמקרים מדובר בתוספת של יותר מ-10%: דירות שני חדרים שווקו אז ב-900 אלף שקל, וכעת יתייקרו בכ-11%; דירות שלושה חדרים שווקו ב-1.2 מיליון שקל, וכעת מתייקרות בכ-37%; דירות ארבעה חדרים שווקו ב-1.6 מיליון שקל, וכעת יתייקרו בכ-25%.

עם זאת, המחירים החדשים דומים למחירים בפרויקטים יזמיים חדשים באזור.

עידן חדש?

כשלון הגיבוש של קבוצת הרכישה לבניית "רביעיית פלורנטין", למרות גודלה, למרות מיקומה, ולמרות קמפיין השיווק הנרחב שליווה אותה מתחילתה, מסמן אולי עידן חדש.

מארגני קבוצות הרכישה נאלצים להפוך ליזמים בעצמם, הן בשל קשיים להשגת מימון בנקאי, הן משום שבימים אלה נראה כי קשה יותר לגייס חברים לקבוצות, משתי סיבות:

1. המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, הקשיח את תנאי מתן האשראי לקבוצות הרכישה.

2. לאחרונה הונחה על שולחנו של שר האוצר המלצה לפיה תבוטל מדרגת מס ומשקיעי הנדל"ן שרוכשים דירה שנייה יצטרכו לשלם מס רכישה בשיעור של 5%, החל מהשקל הראשון.