וול סטריט סגרה בירידה: מניות הזהב נחתכו, טאואר עלתה 5.4%

מניות האנרגיה והמחצבים טיפסו בעקבות הודעת סין כי תאפשר רצועת ניוד של היואן ■ BP הודיעה על עלויות של כ-2 מיליארד דולר לטיפול בדליפה ■ טבע המשיכה לאבד גובה

המדדים המובילים בוול סטריט סגרו את יום המסחר בירידות. בפתיחה עוד נרשמו עליות של 1.1%-1.2%, בהמשך למגמה החיובית באירופה ולנעילה החיובית באסיה אולם ככל שהיום התקדם המדדים הלכו ונחלשו. בין השאר הושפע המסחר מספקות לגבי ההודעה של הבנק המרכזי בסין כי יאפשר רצועת ניוד של היואן ובכך יבטל את הקפאת שערו שהחלה ביולי 2008, וזאת לאור השיפור בכלכלה הסינית.

משמעות הניוד של היואן, היא סימנים לשיפור הצמיחה בכלכלה הסינית, הכלכלה השלישית הגדולה בעולם, ובאופן עקיף גם בקרב כלכלות מובילות אחרות על רקע שיפור שצפוי לבוא מכך בסחר העולמי. "המהלך של סין מסמן טובות לכלכלה הגלובלית וליציבות הליך ההתאוששות העולמית", אמרה לנה קומילבה, העומדת בראש ה-G7 market economics ב-Tullett Prebon. "שער חליפין גמיש יותר יצמצם גם את החששות של המשקיעים מהידוק מוניטרי אגרסיבי, ויתמוך בייצור ובביקושים מקומיים", לדבריה.

בחזרה לוול סטריט. מחקר מעניין שפרסמה "בלומברג" היום הצביע על כך שהמניות שהיו הכי פחות מומלצות על ידי אנליסטים בוול סטריט בסוף 2009 ותחילת 2010 הן אלה שהניבו מתחילת השנה את התשואות הגבוהות ביותר. הסיבה: הערכות שהצמיחה במשק האמריקני תהיה חלשה ולכן כדאי להשקיע בחברות ומניות שאמורות לתפקד היטב גם בתנאים של מיתון או צמיחה חלשה (כמו תעשיות בטחוניות, קמעונאות מוצרי בסיס, תרופות, תעשיות מזון, חברות שירותי תקשורת) ולא במניות שיהנו מצמיחה חזקה.

האנליסטית מרדית' וויטני ממשיכה לשדר פסימיות. בראיון לרשת CNBC היום (ב') אמרה וויטני כי עתיד להתרחש מיתון חוזר בשוק הדיור בארה"ב. "אנשים מטילים ספק באפשרות של מיתון חוזר בשוק הדיור, וזה מדהים בעיני".

ביום שישי, נזכיר, הבורסה בוול סטריט סגרה בנטייה לעליות שערים, שחתמה שבוע חיובי עם תשואה מירבית של כ-3.6%. אנליסטים צופים כי השבוע צפוי להתנהל ברגיעה מסוימת, אך עם מבט לאינדיקטורים טכניים שצפויים להצביע דווקא על עליות בטווח השבוע הקרוב. אתמול, פריץ מאייר, אסטרטג שווקים בכיר ב-Invesco, אמר כי הוא חושב שהתיקון מטה שחוו השווקים בשבועות האחרונים, הסתיים. "אני בהחלט מאמין שעד סוף השנה אנחנו נראה את מחירי המניות גבוהים יותר - רמות של 1,200-1,250 נק' במדד ה-500 S&P בהחלט הגיוניות, מה שאומר עלייה של 8%-9% מרמות השוק הנוכחיות".

זירת המאקרו היום הייתה ריקה מנתונים. השבוע דווקא די עמוס בנתונים שיתחילו לזרום לשוק מחר, שבשיאם החלטה הריבית של הבנק המרכזי ליולי, ותחזית הצמיחה של הבנק המרכזי.

ירידות חדות בסקטור הזהב

מניית בריטיש פטרוליום רשמה ירידה חדה, לאחר שהודיעה כי העלויות לטיפול בדליפת הנפט הענקית במפרץ מקסיקו, מה שנחשב כבר לאסון האקולוגי הגדול בהיסטוריה של ארה"ב, מגיעות ל-2 מיליארד דולר - יותר משצפתה החברה. מניית BP צנחה מאז תחילת הדליפה ב-20 באפריל ב-48%. אך יש מי שסבור כי ההתפתחויות האחרונות ב-BP מהוות דווקא הזדמנות להשקעה, בבית ההשקעות ג'י פי מורגן סבורים כי המניה קרובה להגיע למקסימום הירידה שלה וצפויה לדעתם לעלות בכ-26% - האנליסטים ממליצים עליה ב"משקל יתר".

מניות הזהב, כגון באריק , נפלו על רקע החולשה במחיר המתכת הזהובה היום. מנגד, מניות מחצבים כגון BHP רשמו עליות חדות בעקבות התאוששות במחירי המתכות התעשייתיות. אלקואה בלטה.

בבנק אוף אמריקה פרסמו בסוף השבוע סקירה מקיפה על הקופקסון של טבע , ועל התחרות הצפויה לה, בה הם מעלים חששות למניה ולתרופת הדגל של החברה, ואף מדברים על תרחיש של דאונסייד של 5 דולר למניה. מנגד, אם יתממש תרחיש שבו לא תהיה תחרות גנרית עד 2020, יש אפסייד של 11 דולר למניה.

אלביט מערכות חתמה על חוזה חדש לאספקת מערכות קשר ותקשורת, מערכות שליטה ובקרה ומערכות לוחמה אלקטרונית לצבא של מדינה בדרום אמריקה בהיקף כספי של כ-130 מיליון דולר.

שבוע גורלי לפרוטליקס . החברה צפויה לקבל עד יום חמישי הקרוב תשובה מה-FDA עד איזה תאריך תושלם הבדיקה של המנהל בבקשה שלה לאישור מהיר (NDA) לתרופה שלה לטיפול במחלת הגושה, ומתי ויינתן האישור הסופי להתחלת השיווק של התרופה. עפ"י הערכות בשוק, פרוטליקס תקבל תשובה סופית עד ה-26 באוקטובר השנה.

טאואר זינקה בעקבות הפער שנפתח מול ת"א. החברה הודיעה היום כי חברת Canesta בחרה בטכנולוגיית ה-CIS שלה לייצור חיישני תמונה תלת-מימד חדשניים. ההערכות בשוק הן כי ההכנסות שינבעו לטאואר משיתוף הפעולה מול Canesta ינועו בין 200 ל-300 מיליון דולר בשנה.

אלביט הדמיה ריכזה עניין בעקבות ההודעה של חברת גמידה-סל, הנמצאת בפורטפוליו שלה, על קבלת אישור ה-FDA להגיש בקשה ב"מסלול מהיר" לשיווק מוצר הדגל StemEx הנועד לטיפול בלוקמיה ולימפומה.

נס טכנולוגיות זכתה בחוזה מיקור חוץ לארבע שנים עבור שירותי בריאות כללית לאספקת שירותי תמיכת מחשוב (help desk) במתכונת של 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע. החוזה הינו בהיקף של 16 מיליון שקל והוא כולל אופציה להארכה לעוד ארבע שנים נוספות.

חברת ראדא הודיעה על קבלת חוזה המשך לשדרוג מטוסי חיל האוויר של אחת ממדינות אמריקה הלטינית בהיקף של 6.5 מיליון דולר. מדובר בחוזה המשך של ראדא עם אותו לקוח, לאחר שלקראת תום שנת 2009 חתמה החברה על החוזה הראשון בהיקף של כ-7 מיליון דולר.

[לארביטראז] [לטבלת ישראליות בניו-יורק]