בית ספר להישרדות

מוסד לימודים ארגנטינאי, שבדומה למוסדות מקומיים אחרים נאלץ להתמודד עם המשבר הפיננסי במדינה, גיבש תוכנית מרחיקת לכת שתסייע לחברות להתמודד ביתר הצלחה עם שינויים

אל חומר הלימוד של סטודנטים למינהל עסקים ברחבי העולם יתווספו בשנים הקרובות דוגמאות ממשיות שיציגו בפניהם כיצד השפיעו התנאים הכלכליים ההפכפכים בארגנטינה על העסקים הפועלים בה. אולם עבור הסטודנטים הלומדים בבית ספר ארגנטינאי לניהול, מהווים אירועי ששת החודשים האחרונים הרבה יותר מאשר סתם תרגיל אקדמי גרידא.

בדומה לעסקים רבים אחרים, נאלץ גם בית הספר למנהל עסקים IAE בבואנוס איירס, לשרוד את המשבר שפקד את המדינה. ומשום שהוא מסתמך על תשלום שכר לימוד לקיומו - 80% מהכנסותיו מגיעות משכר לימוד - נדרש בית הספר להתמודד עם כל אותן הבעיות המקשות על קהילת העסקים המקומית, והנובעות מפיחות הפזו, לאחר עשור של הצמדה לדולר האמריקני ביחס של אחד לאחד, ולחפש דרכים יצירתיות כדי לשרוד . "אנחנו נמצאים בזמנים מיוחדים", אומר פרננדו פראגיארו, דיקן בית הספר. "אינני יכול לזכור תקופה דומה".

מקום מרכזי בתגובתו של IAE תפסה ההחלטה לתמחר את תוכנית הלימודים בדולרים אמריקנים במקום במטבע המקומי. אולם הצעד הדרמטי ביותר שבו נקט היה לקצץ במחצית את עלות תוכנית הלימודים המלאה לקראת תואר שני במינהל עסקים, מ-30,000 דולר ל-15,000 דולר. המטרה, אומר פרופסור פראגיארו, היא למשוך לבית הספר כמה שיותר תלמידים מחוץ לתחומי ארגנטינה - ואכן, שיעור הזרים בבית הספר הגיע השנה לשיא של 75% מקרב התלמידים.

פראגיארו מקווה כי שני דברים עיקריים יימשכו ל-IAE סטודנטים מרחבי העולם: "אלו הם זמנים מרתקים וזולים". פרופסור פראגיארו חש על בשרו את המתאם הישיר בין התוצר המקומי הגולמי המצטמצם של ארגנטינה, והצלחתו של בית הספר. בשנה שעברה נפלו מאוד הכנסותיו, וגם השנה הן צפויות להיות נמוכות.

במציאות הכלכלית הקשה השוררת בארגנטינה מתקשה בית הספר למכור את תוכניות הלימודים המלאות למנהלים, אולם דווקא קורס הניהול המתקדם למנהלים, קורס האורך ארבעה חודשים, זוכה לתפוסה מלאה קבועה. גם תוכנית ה-MBA מצליחה לשמור על רמת משתתפים סבירה, ובנוסף מעביר בית הספר תוכנית הכשרה לעסקים בשם EMBA הכוללת מעורבות פעילה של חמש חברות גדולות במשק. אלא שבניגוד לחברות הגדולות, המסוגלות עדיין לשלם את שכר הלימוד, אינן יכולות כיום חברות בסדר גודל קטן ובינוני להרשות לעצמן את תשלום שכר הלימוד להכשרת מנהליהן.

דווקא התוכניות בתפירה אישית, המוצעות לחברות בכל רחבי היבשת, הפכו בשנה האחרונה למקור רווח יציב עבור IAE, וכמוהן תוכניות שמריץ בית הספר בשיתוף אוניברסיטאות אחרות או בתי ספר אחרים לניהול, כמו בית הספר לניהול Iese מברצלונה, המושכות שיעור גבוה של תלמידי חוץ - העומד על כ-50% - עובדה המחזקת את סיכוייהן להמשיך ולשרוד.

פראגיארו לא התחמק מהבעיות העיקריות הניצבות בפני כל מנהל הנאלץ לפעול בשוק משברי, ונדרש לקצץ בכוח האדם הלא אקדמי בבית הספר, ולעצור לחלוטין את זרם ההשקעות בטכנולוגיה.

דרך ההתמודדות הייחודית שלו עם המצב שכפתה עליו כלכלת ארגנטינה מתמקדת כיום בפיתוח תוכניות לימוד קצרות שיסייעו במימון בית הספר ובחילוצו ממצוקה תקציבית.

בחודשים הקרובים צפוי IAE לחשוף שורה ארוכה של קורסים בנושאים כדוגמת התנהגות בזמני אינפלציה או שיווק בזמנים קשים.

לפראגיראו אין כל ספק באשר לכושר העמידה וההישרדות של בית הספר לטווח הארוך. להיפך, הוא צופה כי בטווח הארוך יהיה לבית הספר תפקיד מרכזי וחדש בהתאוששות הכלכלית והחברתית של ארגנטינה. במיוחד הוא מצביע על המחקר האקדמי שנעשה ב-IAE, כמו המחקר שמבצע ראש החוג לכלכלה, חואן ליאך, הבודק את חוקי המיסוי ואת מערכת היחסים שבין הממשלה המרכזית והמימשלים המחוזיים בכל הקשור לסוגיות מיסוי. לדבריו, יכולים מחקרים כאלו להוות בסיס לרפורמה למערכת המיסוי במדינה.

בשנה שעברה פתח בית הספר את המרכז לתחרותיות, מרכז במימון פרטי החוקר את הדרכים לשיפור כושר התחרות בארגנטינה. התמיכה האקדמית במרכז מגיעה מצידו של מייקל פורטר, גורו הניהול מהמכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס (MIT). אנשי האקדמיה של IAE חוקרים את הדרכים לשיפור כושר התחרותיות בסקטורים כמו תיירות, תוכנה ובנייה.

אלא ששאיפותיו של פרופסור פראגיארו רחבות בהרבה. בתחילת חודש מאי יקיים IAE מפגש בוגרים שיכנס יותר מ-1,000 מבוגרי בית הספר ופראגיארו מניח כי נוכח מצבה הכלכלי החמור של ארגנטינה, יתקשה הכנס להתדרדר לאירוע רגיל של טפיחות כתפיים הדדיות. להיפך, הדיקן הפעלתני מתכוון לנצל את הבימה כדי להשיק את התשובה של IAE למשבר הכלכלי של ארגנטינה: פרוייקט שמטרתו להביא לשינוי התרבות הארגונית במדינה ולטיפוח מוסדות שיתבססו על קודים מוסריים.

יהיו מי שיגידו כי זו תגובה מרחיקת לכת או נאיבית למשבר הכלכלי הארגנטינאי, אולם פרופסור פראגיארו מאמין כי ארגנטינה מוכנה כיום לשינוי. וגם מבחינתו של IAE זהו עיתוי נכון. "יש כיום צורך בשינוי ולא רק שאיפה. שלא כמו בעבר, אנשים אינם מחפשים כיום אחר מושיע, אדם גדול שיבטיח להם הבטחות. הם מבקשים את התשובה במוסדות, לא באנשים", הוא אומר. "הם מבקשים לבנות מחדש את החברה ".

בסיוע Iese, ובדומה ל-Iese, שנבנתה על בסיס קתולי, IAE אינה זרה ללימודי תורת המוסר. אולם הפרוייקט הספציפי הזה הולך צעד אחד קדימה, בכך שהוא מזהה התנהגות ארגונית מושחתת ומציב אותה מול הנהלים הארגוניים המתבקשים והמומלצים ביותר. לצורך הפרוייקט, מתכוון בית הספר לפעול בקרב 6,000 בוגריו ולנסות וליישם דרכם ובאמצעותם שינוי בכמה מהתעשיות החשובות במדינה.

כחלק מהפרוייקט מתכוון IAE להביא אנשי אקדמיה ואנשי עסקים מחוץ לתחומי ארגנטינה, ובעיקר מארה"ב, בריטניה וספרד, אשר יסייעו בפיתוח כמה מהתימות המרכזיות. IAE מתכוון לעבוד במקביל גם עם אנשי עסקים בולטים בארגנטינה, ובעיקר מקרב קהילת הבנקאות.

למרות ש-IAE נחשב לאחד מבית הספר למינהל עסקים מהקטנים ביותר בעולם, עם 40 חברי סגל בקושי, מאמין פרופסור פרגיארו כי בית הספר שבניהולו יכול להמיר ולשנות את דפוסי החשיבה של מספיק מנהלים, אשר יתפקדו בהמשך כסוכני שינוי, וישפיעו על שינויים חברתיים ממשיים במדינה. אם יצליח IAE, יילכו בעקבותיו מנהלים ומנהיגי עסקים רבים אחרים, הוא אומר. "נפלה לידינו ההזדמנות להביא לשינוי דפוס ההתנהגות".

הפרוייקט יוביל גם לשינוי המיקוד של בית הספר, אשר עד היום התמקד בלימוד מיומנויות ניהול. "בעבר היה לנו מוניטין מצוין כמטפחי מיומנויות ניהוליות, אולם לא היתה לנו שום השפעה חברתית", הוא אומר. "כיום אנחנו רוצים לשנות".