כתבי הספורט בניו-יורק ובלונדון משווים את הברית הזאת לנישואיהם המיתולוגיים
של זאוס והרה, החזקים שבאלי האולימפוס.
מדובר, כמובן, בברית השיווקית האסטרטגית שנחתמה בשבוע שעבר בין אלילת הכדורגל
האנגלית, מנצ'סטר יונייטד, לבין הניו-יורק ינקיס, אלילת הבייסבול האמריקנית.
הניו-יורק יאנקיס לבייסבול האמריקני היא בדיוק מה שמסמלת מנצ'סטר יונייטד לכדורגל
האנגלי. למרות שבאנגליה לא ממש משחקים בייסבול, ובארה"ב עדיין מתקשים להפוך
את הכדורגל לפופולרי (פרט לכדורגל נשים), קבוצות אלה הן, ללא ספק, שתי קבוצות
הספורט החזקות, העשירות והמוכרות ביותר בעולם כולו.
יונייטד, ששווייה נאמד ב-900 מיליון דולר, היא אלופת אירופה לשנת 1999. העונה
היא קרובה לאליפות השביעית שלה בתשע השנים האחרונות (מתוך 13 בסך הכול). עליה
גם כתב רוד סטיוארט את שיר האהבה המפורסם "She is my heart ,she is my soul".
המניה שלה, הנסחרת בבורסת לונדון, זינקה ב-9% בתוך שעה מרגע פרסום ההודעה על
המיזוג. באותו יום הגיעה המניה ל-13% יותר בשיאה ונסגרה בשווי של 1.54 דולר
- עלייה של 5.4%.
היאנקיס, כוכבת בלתי מעורערת בתוכנית הטלוויזיה המצליחה בכל הזמנים "סיינפלד",
משתייכת לקבוצת הניו-יורק נטס, ששווייה נאמד ב-584 מיליון דולר, ומתהדרת בשלוש
אליפויות בארבע השנים האחרונות (מתוך 26 אליפויות בסך הכול). הקבוצה מחזיקה
גם בבעלות על קבוצת הכדורסל ניו-ג'רזי נטס, על תחרות ה"סטנלי קאפ" באליפות
הוקי קרח, ועל קבוצת ההוקי ג'רזי דבלס. בדצמבר האחרון חתמה הנטס על הסכם מרצ'נדייזינג
דומה עם קבוצת הפוטבול, ניו-יורק ג'יאנטס (שהפסידה במשחק הסופרבול השנתי שנערך
בינואר, לבולטימור רייבנס).
היקף המשכורות המשולמות ביאנקיס מגיע ל-87 מיליון דולר. מתוך זה משולמים 17
מיליון דולר לכוכב דרק ג'טר, נתון שמגמד את השכר הגבוה ביותר ביונייטד - כ-75
אלף דולר לשבוע לסקיפר רוי קין. ג'טר, שחברתו היא מיס יוניברס הנוכחית, גםמקביל
במידת הפופולריות שלו בעולם לנער הזוהר של יונייטד, דייויד בקהאם, הנ-שוי למובילת
האופנה ויוצאת להקת הבנות "ספייס גירלס" - ויקטוריה אדאמס.
שיתוף הפעולה בין הק-בוצות יכלול בתחילה הקמת מועדון-על משותף, שבמסגרתו יימכרו
מוצרימרצ'נדייזינג ומזכרות בחנויות של שתי הקבוצות, וישווקו חסויות משותפותלמפרסמים.
בעתיד הקרוב מתוכננת גם הקמת רשת טלוויזיה לשידור משחקי-הן בארה"ב ובאירופה.
אין ספק, שהמהלך הנוכחי יעזור ליונייטד בבניית מודעותלקבוצה לקראת קיץ 2003.
בקיץ זה מתכננת פדרציית הכדורגל האמריקנית(ולא ה NFL, ליגת הפוטבול), להכניס
את משחקי ליגת FIFA לארה"ב.
מומחים בארה"ב סבורים, כי המהלך יעזור דווקא ליאנקיס מעבר לים. לדעתם, הפצת
מוצרי המותג האמריקני באירופה תצליח יותר מאשר הפצתו של המותג האנגלי בארה"ב.
אחרי הכול, באתר האינטרנט של "השדים האדומים" (כפי שמכונים מנצ'סטר יונייטד
ואוהדיה) נרשמות כ-8 מיליון כניסות ביום. מוצרי הקבוצה נמכרים גם בסינגפור
ובדרום-אפריקה, ואפילו בישראל כמה אמהות רוכשות לילדיהן צעיפים אדומים למזכרת
מאנגליה. ביאנקיס בטוחים, שהפצת כובעיהם וחולצותיהם הכחולות-לבנות במקומות
שיונייטד כבר תקעה בהם יתד, תעשיר אותם מאוד.
רק הכנסותיה של יונייטד ממכירת זכויות השידור צפויות כמעט להכפיל עצמן - מ-55
מיליון דולר ל-100 עד סוף שנת 2002.
עד שיחלו הקבוצות לפעול להקמת רשת טלוויזיה משותפת, מחזיקה חטיבת מדיסון סקוור
גרדן נטוורק (ששייכת לתאגיד כייבל ויז'ן סיסטמס) בזכויות שידור משחקי ליגת
הבייסבול.
בבעלות יונייטד נמצאת חברת כבלים ששמה "MUTV", המשדרת שש שעות ביום, ובעקבות
הברית החדשה תוכל להוסיף לשידוריה את משחקי היאנקיס, שבזכויות השידור הבינלאומיות
שלהם מחזיק (בינתיים) איגוד הבייסבול. בזיכיון לשידורי משחקי הכדורגל של FIFA
בארה"ב מחזיקה ESPN שבבעלות וולט דיסני.
באחרונה חתמה יונייטד על הסכם חסות עם נייקי האמריקנית, ששוויו 440 מיליון
דולר ותוקפו ל-15 שנה, החל מאוגוסט 2002. היאנקיס קשורה זו העונה הרביעית בהסכם,
ששוויו 95 מיליון דולר, עם אדידס האירופית. הסכם זה תקף לעשר שנים.
לבניית המותג "מנצ'סטר יונייטד" כמותג סגנון חיים, אחראית חברת המיתוג הבינלאומית,
"איידנטיקה", ובראשה "גורו הברנדינג" מייקל פיטרס. בשנה שעברה, לקראת משחקי
יורו 2000, הפקידה נייקי בידיו את משימת מיצובה מחדש בשוק האירופי. בשנים האחרונות
מייעץ פיטרס גם לחברות ישראליות במסגרת הסכם שיתוף פעולה עם משרד הפרסום אריאלי-פובליסיס.
את מנצ'סטר יונייטד ייסדו ב-1878 עובדי רכבת מלנקשייר ומיורקשייר תחת השם "לנקשייר
אנד יורקשייר קריקט קלאב". שמה הנוכחי אומץ ב-1902. היאנקיס החלו את דרכם ב-1890
תחת השם "בולטימור אוריולס". ב-1903 עברה הקבוצה לניו-יורק תחת השם "ניו-יורק
היילנדרס", ורק ב-1908 הפכו ל"ניו-יורק יאנקיס".
גם לבית"ר ירושלים, על כל האקס טריטוריאליות שלה, למכבי חיפה ולהפועל תל-אביב
יש מועדוני אוהדים נמרצים והכנסות ממכירת צעיפים, חולצות וגרעינים. אבל איש
עדיין לא עשה כסף גדול בכדורגל הישראלי. גם הרוח השיווקית החדשה, שמפעמת בקבוצות
האלה לאחרונה, עדיין רחוקה מלכבוש את אמריקה. לפני זה היא צריכה לחקות אותה.