אתם תקראו, אני אקבל כסף

האם הבלוגים ימשיכו להיות "יומני רשת" או שלמעשה מתחיל להיבנות כאן עסק?

באתר תפוז מתנוססת היום המודעה הבאה: המילים שלכם שוות כסף! יומני הרשת מתחילים להניב כסף. ב"תפוז אנשים" מתחילים לשתף בעלי בלוגים בהכנסות".

גיא אליאב, מנכ"ל תפוז, מסר באתר : "אם עד כה הגולשים העלו לרשת תוכן רב ולא קיבלו עליו כל תשלום, תפוז כמובילת מהפיכת ה-2.0 WEB בישראל, גאה להיות הראשונה שתתגמל את הגולשים על הכניסות שהם מביאים לתפוז. תפוז מאמינה כי תגמול כספי הוא גם קטליזטור משמעותי בייצור תוכן. משמעות הדבר כי האמצעי החדש ימשוך אנשי עט רבים יותר אל הרשת".

סקר גולשי גלובס
תשלום לבלוגרים עבור כתיבתם
מיותר לחלוטין
סופסוף תשלום הולם על הכתיבה
מוצדק, אך הסכומים מגוחכים

עכשיו בואו נבדוק מהו התשלום המוצע. על-פי מודל התמחור של תפוז, הרווח הוא של שמונה שקלים לכל 1,000 צפיות. בלוג פופולרי זוכה לכ-1,000 כניסות ביום - רווח של 240 שקל בחודש. מהתשלום אמור להיות ניכוי מס של 30% - משמע 160 שקל.

כמה כניסות באמת יש לבלוג הממוצע? 100 ביום? 200 ביום? נאמר 6,000 בחודש - 48 שקל בחודש לפני הורדת מס.

מה המחיר האמיתי? את המחיר האמיתי ישלם מי שקורא בלוגים. פתאום יתחולל שינוי התוכן, משיכת קהל ורצון לכניסות מרובות - כי כל הקלקה שווה כסף, ורוצים למשוך קוראים.

לפני כמה חודשים פנתה חברת שיווק לכמה בלוגרים וביקשה מהם לכתוב על מוצרים שונים שיקבלו "במתנה" מחברות שונות. פה אין תשלום אלא רק צ'ופרים. אבל גם פה יש השפעה על תוכן הבלוגים ה"כביכול" אישיים.

האם הבלוגים ימשיכו להיות "יומני רשת" או שלמעשה מתחיל להיבנות כאן עסק לכל דבר?

התשובה היא אחת, לצערי. מתחיל להיות כאן עסק לכל דבר. מוצרים תמורת כתיבה, תשלום עבור מילים, למרות שישנם רבים שטוענים שהתשלום הוא מגוחך.

לא נותר אלא להצר על כך שהכתיבה ה"תמה" מתה. ברוכים הבאים לעולם העסקים.