ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום לקריאה ראשונה את הצעת החוק של ח"כ יורם מרציאנו המאפשרת לרכב נכה נסיעה בנתיב תחבורה ציבורית.
על-פי ההצעה, בעלי תו נכה בצבע כחול - מוגבלי הליכה הזקוקים לכיסא גלגלים, או נכה הזקוק לרכב כאמצעי תנועה בגלל רגליו הנכות - יהיה רשאי יהיה לנסוע בנתיבים ציבוריים במרכזי ערים שלצידם אין נתיב המיועד לתנועת רכב רגיל.
לדברי מרציאנו, מדובר בחוק חשוב לציבור הנכים ומהווה המשך למגמה הקיימת של מתן שוויון הזדמנויות לנכים. "לצערי עד כה לא ניתן מענה לבעיית חופש תנועה בכבישים לנכים. בשנים האחרונות אנו עדים לתופעה של סגירת מרכזי ערים לנסיעת רכב פרטי והנגשתם לתחבורה ציבורית בלבד. לציבור הנכים זה מהווה מכה אנושה ונוגד את חוק שוויון זכיות שיון לבעלי מוגבלות", אמר.
בישראל קיימים כ-5,000 נכים בעלי תו כחול המעיד על בעיות גפיים ו-82,000 נכים בעלי תו ירוק (כל נכה אחר).
אודי אדירי, נציג משרד האוצר אמר כי המגמה היא לאפשר רמת שירות גבוהה בנתיבי תחבורה ציבורית והבהיר כי הכוונה היא אף לצמצם את מספר האוטובוסים שיורשו לנסוע בנתיבים ציבוריים מסויימים. "שימוש רכבי נכים בנתיבים אלו יפגע ברמת השירות של הנתיב הציבורי.ההקלות לאוטובוסים הם חלק מניסיון להחזיר את הציבור לשימוש בתחבורה ציבורית", אמר.
יו"ר הועדה, ח"כ גלעד ארדן, אמר כי "לצערי, דרך חוק זה לא נוכל לתקן את הבעיה של כלל הנכים, הפתרון הרחב צריך להינתן ברפורמה של משרד התחבורה שתסדיר את תווי החנייה ואני מאמין כי חוק זה יאיץ את הרפורמה כדי שגם אנשים אלו יזכו להקלה בנגישות.אך חוק זה הוא פתח חשוב". ארדן ביקש כי לקראת הכנת הצעת החוק לקריאה שניה ושלישית ימציא משרד התחבורה נתונים בדבר מספר הנתיבים הציבוריים הקיימים והשלכות פתיחתם לכלל הנכים על גודש התנועה.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.