השימוש שעושים צרכנים פרטיים וגופים עסקיים באינטרנט עלול ליצור עומס יתר על הרשת, ולשבש את תפקודה בעוד שנתיים, אם ספקיות השירות לא ישקיעו מיליארדי דולרים בתשתית חדשה. כך עולה ממחקר שממצאיו התפרסמו אתמול (ב').
מבול התכנים החדשים, כגון תכני וידיאו, עלול ליצור עומס יתר על האינטרנט עד שנת 2010, אם הספקיות לא ישקיעו סכום של עד 137 מיליארד דולר ביצירת קיבולת חדשה. הסכום גדול ביותר מפי שניים מהסכום שמתכננות ספקיות השירות להשקיע, נאמר במחקר שנערך בידי נמרטס ריסרץ' גרופ, חברת מחקר פרטית. בצפון אמריקה לבדה יש צורך לבצע השקעות בסך 42-55 מיליארד דולר בשלוש-חמש השנים הבאות, כדי לענות על הביקוש, דיווחה נמרטס.
זהו המחקר הראשון ש"יישם את חוק מור, או משהו דומה מאוד, לקצב חדשנות היישומים באינטרנט", נאמר במחקר. "ממצאינו מראים שלמרות שמשאבי הליבה - סיבים, מיתוג וניתוב - ניתנים להתאמה בתגובה לכל היקף ביקוש שהוא מצד המשתמשים, קרוב לוודאי שתשתית הגישה לאינטרנט, בייחוד בצפון אמריקה, תפסיק לענות על הביקוש תוך שלוש עד חמש שנים".
המחקר מאשש את החששות שהעלה לפני זמן רב ש-IIA (Internet Innovation Alliance), ארגון שפועל לשדרוג רשתות הפס הרחב בארה"ב, אמר ברוס מהלמן, יו"ר משותף של הארגון. הארגון, שחבריו כוללים את AT&T, Level 3 Communications, קורנינג, Americans for Tax Reform והמועצה האמריקנית למען העיוור, מתריע שהצמיחה המהירה בכמות תכני הווידיאו והתכנים האחרים שמועברים באינטרנט עלולה לשבש את פעילות האינטרנט.
המחקר מספק "מידע טוב, אמין ובלעדי" שמאשש את חששות IAA לגבי קיבולת הרשת, אמר מהלמן. מהמחקר שערכה נמרטס עולה שהביקוש ליישומי אינטרנט כגון הזרמת וידיאו אינטראקטיבי, העברות קבצים והורדות קובצי מוזיקה, ילך ויגבר, ובסופו של דבר הביקוש יהיה גבוה מהקיבולת.
קרוב ל-75% ממשתמשי האינטרנט בארה"ב צפו ב-158 דקות וידיאו במאי, וביותר מ-8.3 מיליארד הזרמות וידיאו, על פי מחקר שערכה חברת המחקר קומסקור. השנה צפויים משתמשי האינטרנט ליצור תכנים חדשים בהיקף של 161 אקסבייט, ששווה ל-1.1 מיליארד ג'יגבייט, ולכ-50 אלף שנות וידיאו באיכות DVD.
מבול התכנים החדש הוא התפתחות חיובית מבחינתם של משתמשי האינטרנט והעסקים, אמר IIA, אך חברות התקשורת וקובעי המדיניות חייבים להיות מודעים לרמת הביקוש, אמר מהלמן.
האחריות לעמידה בביקוש הגובר מוטלת על ספקיות האינטרנט ועל קובעי המדיניות הלאומיים, אמר מהלמן, שמכהן גם כדירקטור ביצועי במועצת מנכ"לי הטכנולוגיה, קבוצת שדולה עסקית, ושבעבר כיהן כסגן שר לענייני מדיניות טכנולוגית במשרד המסחר של ארה"ב.
המחוקקים בארה"ב יכולים גם הם לסייע בדרכים שונות, הוסיף מהלמן. הקונגרס של ארה"ב, למשל, יכול לדרוש שקבלני הבנייה למגורים, שמקבלים סיוע ממשלתי לבניית יחידות דיור זולות, יכללו קישורי פס רחב ביחידות הדיור שהם בונים, אמר מהלמן. הקונגרס יכול גם להציע הקלות מס שיסייעו לספקיות הפס הרחב להגדיל את הקיבולת.
הצרכנים משלמים מסים גבוהים יותר עבור שירותי טלקום, והמסים בגין שירותי טלקום מסוימים מגיעים לכ-13% בממוצע, בדומה למסים על סיגריות ועל משקאות אלכוהוליים, אמר מהלמן. הוא ציין כי עדיין לא בוטל מס שהוטל בגין שירות הטלקום במהלך מלחמת ארה"ב-ספרד ב-1898, כאשר רק מעטים מאוד מתושבי ארה"ב החזיקו במכשירי טלפון. "אני חושב שזו שגיאה להתייחס לטלקום כאל מותרות, ולהטיל עליה מסים אדירים", הוסיף מהלמן.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.