בתגובה לכתבה בעניין תעריפי הארנונה (30.1.2000):
תעריפי הארנונה במדינת ישראל היו נתונים להחלטת הרשויות המקומיות עד אמצע שנות ה-80 בשנים 1984-5, במסגרת מספר תקנות וחוקים ממשלתיים, נלקחה מהרשויות הסמכות לקביעת התעריפים ועברה לידי משרדי הממשלה. הממשלה קובעת מדי שנה את הטווחים המותרים לכל סוגי השימושים ואת שיעור עליית התעריפים בתוך הטווחים. תוצאות מדיניות זו הינן כי אין בידי הרשות להשתמש בארנונה ככלי מדיניות, אלא תעריפיה מקודמים משנה לשנה בהתאם להנחיות הכלליות למעט שינויים וחריגים.
עיריית תל-אביב-יפו רואה בנושא קביעת תעריפי הארנונה כלי מדיניות ראשון במעלה לעיצוב פני העיר ותומכת במתן עצמאות לרשויות המקומיות בקביעת תעריפי הארנונה שלהן. לא אחת טען רון חולדאי, ראש העירייה, שהשימוש בארנונה ככלי מדיניות יסייע לעירייה לתת שירות יעיל וטוב יותר לתושב:
* מתן הטבה בארנונה לבניינים משופצים יביא לתנופת שיפוצים ולשיפור פני העיר.
* שימוש מושכל בארנונה יסייע לעירייה לווסת את תמהיל העסקים בתחומיה ולעודד כניסת עסקים, המתאימים לאוכלוסייה ולצרכיה, שיספקו לתושבי העיר מקומות עבודה.
* באמצעות שימוש בארנונה ניתן יהיה "להחיות" אזורים או להוציא עסקים מאזורי מגורים.
בכתבה, מצויין, כי עיריית תל-אביב-יפו גובה 935 ש"ח. הנתון אינו נכון ואף חשוב להדגיש כי בניגוד לערים הסובבות, עיריית תל-אביב-יפו לא גבתה את התעריף המכסימלי לאורך השנים האחרונות.
כמו כן, ישנן רשויות אשר נתנו פטור לכמה שנים שלא כחוק.
אולם כל עוד לא החליטה הממשלה על שינוי מדיניות והרשויות המקומיות מחויבוות בגביית ארנונה בתוך הטווחים הנקבעים בחוק ההסדרים, אנו טוענים כי האישור שניתן לעיריית רמת גן לתת להנהלת בנק תעריף שהינו מחוץ לטווח התעריפים לבנקים אינו תואם את לשון החוק וכוונתו.
בשנת 1999 פנתה עיריית רמת-גן למשרדי הפנים והאוצר וביקשה אישור להחיל על הנהלות הבנקים תעריף משרדים. הבקשה אושרה. פניה זו הינה בבחינת "שבירת כללי המשחק". תעריף המשרדים אותו ביקשה עיריית רמת גן להחיל על הנהלות הבנקים הינו התעריף המקסימלי בטווח התעריפים המיועד למשרדים (כ-272 ש"ח למ"ר לשנה במחירי 2000). אולם הינו הרבה מתחת לטווח תעריפי הבנקים המופיע בחוק ההסדרים למשק המדינה (בין 981-331 ש"ח למ"ר לשנה במחירי 2000). פירושה של בקשת עיריית רמת גן הינה לאשר לסקטור מסוים תעריף של סקטור אחר, דבר שאינו תקין.
משרד הפנים מצא את טענת עיריית תל-אביב-יפו מוצדקת וקבע כי ארנונה מהבנקים חייבת להימצא בטווח המחירים שנקבע לבנקים. תיקון זה יבוצע החל משנת הכספים 2001.
עיריית תל-אביב-יפו דבקה בדרישתה להתיר לה חופש פעולה ועצמאות בקביעת תעריפי הארנונה. עד אז, יש לנקוט מדיניות שמירה על החוק והתקנות. בשנת 2001 העירייה מתכוננת לבצע רפורמה בארנונה לבנקים כך שתבוצע הבדלה בין ארנונה להנהלות הבנקים ובין ארנונה לסניפים. במסגרת רפורמה זו, יותאם התעריף לסניפי בנקים לזה הנהוג בערי הסביבה, ויירד התעריף להנהלות עד כדי פחות מ-500 ש"ח למ"ר לשנה.
אריאל קפון מנכ"ל עריית ת"א«« תנו לנו חופש בארנונה
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.