ש רגע שבו מתכנן מחוז צריך לדפוק על השולחן ולומר בתקיפות לירוקים, או למשמרי
מבנים, או לארכיאולוגים: יש לכם כוונות טובות, אבל מאזן האינטרסים הנכון במקרה
שלפנינו מחייב לדחות את בקשתכם. אנא, אל תפריעו.
מתכננת מחוז ת"א, נעמי אנג'ל, מצויה בדיוק בסיטואציה הזו, ואת הדברים האלה
היא צריכה לומר לשתי הפעילות המרכזיות של המועצה לשימור אתרים, תמר טוכלר ומיכל
קוצ'יק. מדובר ברחוב קפלן בת"א, בכניסה למחנה מטכ"ל, בנקודה שהיתה בעבר מרכז
הישוב של הטמפלרים הגרמנים. בדיוק בנקודה הרגישה הזו מתקיים מצב תחבורתי קשה,
של צוואר בקבוק ברחוב קפלן, שבו יש מסלול וחצי לכל כיוון, במקום הכי בטחוני
במדינה. יש בנקודה הזו כמה בניינים של הטמפלרים (הבולט ביניהם הוא בנין הדואר),
שכבר מזמן היה צריך להרוס ו/או לפרק ולהזיז, על מנת להתקדם סוף סוף בהרחבת
רחוב קפלן. הצורך הזה הופך לדחוף עוד יותר ככל שמתקדמת העבודה במחלף קפלן.
תמר טוכלר מהמועצה לשימור אתרים תרמה לא מעט לפרויקט דרום הקריה, כאשר הצליחה
לשכנע את המינהל ואת העירייה, שיש לשמר הרבה יותר מאשר כמה בנייני טמפלרים
שהיתה כוונה לשמרם. התב"ע להרחבת רחוב קפלן, התקפה כבר משנת 1987 ולפיה מרחיבים
את הרחוב ל-6 מסלולים, ספגה בכך עוד עיכוב. טוכלר וקוצ'יק, בנחישות, הצליחו
לשכנע את כולם, ששימור 30 מבנים כאלה, בין המגדלים העתידיים, ייתן לפרויקט
הרבה יותר אופי, ואולי אפילו ערך כלכלי. על כך מגיע להן יישר כוח. אבל, מצד
שני, המלחמה על אותם בניינים שעל רחוב קפלן עצמו היא מיותרת, וכבר גרמה לעיכוב
לא רצוי.
כדי לשמר את הבניינים הללו, דוחפת המועצה לשימור אתרים תוכנית תחבורה אלטרנטיבית
ברחוב קפלן. במרכז התוכנית מנהרה, החל ממחלף קפלן ועד רחוב ליאונרדו דה-וינצ'י,
כאשר המטרה היא להשאיר את הבתים הללו במקומם, ואת רחוב קפלן כמו שהוא. זה אומר,
שצריך לשנות את התב"ע, על כל הכרוך בכך, ובעיקר מדובר על בעיית הזמן. זה גם
אומר עלות גבוהה יותר, המוערכת במשהו סביב 10 מיליון דולר, ומבצע הנדסי שיודעים
איך מתחילים לחפור אותו - אבל לא ברור איך יוצאים ממנו.
המצב כרגע הוא, שהמינהל לקח על עצמו את מימון עבודות מחלף קפלן, בכ-150 מיליון
שקל. זהו כסף שהמינהל אמור לקבל משיווק המגדלים הבאים בדרום הקריה, בשטח של
200 אלף מ"ר. את השיווק הזה צריך לעשות על יסוד תב"ע חדשה. זוהי אותה תב"ע
שכבר התעכבה מספיק בגלל שנוספו בה כל כך הרבה בניינים לשימור. זוהי התב"ע המעוכבת
בגלל דרישת המועצה לשימור אתרים לשנות את תוכנית התחבורה ולחפור מנהרה מתחת
לרחוב קפלן, על מנת להשאיר את שלושת בנייני הטמפלרים (שעומדים שם מהמאה ה-19,
עוד לפני ייסוד ת"א) במקומם.
אפילו אם הפתרון התחבורתי של מנהרה איננו אופציה גרועה, תוספת של 10 מיליון
דולר ודחייה ארוכה נוספת הם בלתי נסבלים, ובעמדה זו מחזיק בצדק מהנדס העיר
דני קייזר. מה שיותר חשוב הוא, שאם המינהל לא יוכל לשווק במהירות האפשרית את
המגרשים למגדלים החדשים בדרום הקריה - לא יהיה כסף למימון עבודות הפיתוח במחלף
קפלן.
לכן, מתוך מאזן האינטרסים הזה נובעת המסקנה, שצריך לפרק מיד את הבתים הללו
ולהתחיל כבר עכשיו להרחיב את רחוב קפלן.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.