"מתנהל בארץ שוק פרוע שמגלגל 1.5 מיליארד שקל בשנה", קבע היום יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ שלום שמחון (עבודה) על מפעל תווי הקנייה של רשתות השיווק שניתנים כשי לעובדים לקראת החגים.
בדיון שהקדיש שמחון לנושא טענו חברים בוועדה כי על פני הדברים מתקבל הרושם שמדובר בפן נוסף של "ישראבלוף".
הממונה על הגנת הצרכן במשרד התמ"ת עו"ד יצחק קמחי הודה כי אין כללים מוסדרים לשוק מה שגורם לריבוי תלונות על הטעיה שחלקן אף מטופל במישור הפלילי.
הוא קיבל את המלצת הועדה להסדיר בתקנות את השוק באופן שהציבור יקבל תמורה לתווים שתשקף את הערך הנקוב שלהם ותנאי המסחר יובאו לידיעת הצרכן בדרך פשוטה ונוחה.
שמחון הדגיש כי הוא איננו נגד הרשתות אבל חובת הועדה להגן על הצרכנים.
הדיון נערך בעקבות תלונה של ד"ר שלמה קידר מאשדוד שעוסק בהפצת התווים לגמלאי קרן מקפת. הוא התייחס לתו הזהב של הסופר של רשת שופרסל רב תו של הקו אופ והא קסטרא תו של הקלאב מרקט - 3 הרשתות השולטות בשוק הקמעונאי בארץ.
הוא אמר כי הנעשה בשטח גובל באנרכיה: ערך המימוש של התו איננו אחיד ושונה מבית עסק אחד למשנהו; בתי עסק המודפסים על גבי התווים אינם נכללים בעיסקה זמן קצר לאחר הנפקת התווים; הרשתות קובעות מגבלות שונות ומשונות ובעיקר בלתי סבירות לגבי כל תו.
הוא ציין לדוגמא כי ערכו של תו הזהב בהיפרנטו 95% מהערך הנקוב ובמחסני מזון, קוסמוס וברכת רחל רק 90% מערכו. כמו כן לא ניתן לממש את התו על מוצרים שבהנחה.
רב תו הוא הדין לגבי ערכם של שני התווים האחרים בחנויות המסונפות לרשתות המנפקות את התווים.
ד"ר קידר טען כי נדחו כל פניותיו למשרדים הנוגעים בדבר ושאל מדוע אין עין ציבורית שמפקחת על הנפקת התווים מה שיוצר שטח הפקר.
עו"ד יוסי ברג מהמועצה לצרכנות אישר כי השוק אכן פועל ללא פיקוח שגורר הרבה תלונות גם למועצה אשר רובן בחשד של הטעיית הציבור.
עו"ד קמחי אישר שהמידע אשר נמסר לצרכן לא תמיד עומד במבחן המציאות. התו קטן והפרטים הרלוונטיים של מגבלותיו לא מגיעים לצרכן הסביר שניצב לפני שוקת שבורה, הוא ציין כי ישנן אפילו חנויות שאינן מכבדות את התו של הרשת שהן מסונפות אליה, גם תווים שנרכשו תמורת מזומנים.
לדעתו יש להתייחס לתווים כאל חוזה או התחייבות לספק סחורה תמורת הסכום הנקוב ובכיוון זה הוא מתכוון לפעול לניסוח התקנות.
ח"כ מלי פולישוק בלוך (שינוי) אמרה כי ההטעיה כדאית לכל המעורבים בעסקת התווים פרט לצרכן, ושמחון הוסיף כי השוק חייב לפעול עפ"י כללים מוסדרים אם הכנסת רתחה לא מכבר בגלל המתרחש בשוק הטלוויזיה המסחרית שהוא קטן יותר ומגלגל כמיליארד שקל בשנה.
נציג הממונה על ההגבלים העסקיים עו"ד גולן קנטי מסר כי הממונה התערב בענף פעם אחת לפני כשנתיים שלוש כדי למנוע את המונופול שנוצר בהנפקת התו המשולב ע"י 3 הרשתות.
צבי בוצ'מן מקו אופ הריבוע הכחול דחה את הטענות על הטעייה מכוונת. הוא ציין כי כל המידע הדרוש מופיע על התו, אם כי באותיות קטנות למדי בגלל ממדיו המוגבלים של התו.
עם זאת, כל המגבלות בדבר תקופת השימוש או הערך הריאלי נמסרות בלשון ברורה למוסדות הרוכשים את התווים. הוא ציין כי התקשרות הרשתות עם חנויות שונות מרחיבה את האטרקטיביות של התווים, אבל מצד שני היא מוגבלת לתנאים שמכתיבות החנויות הנוספות.
חיים אהרון, סמנכ"ל אייס "קנה ובנה", טען שהתווים הם הטבה משמעותית והצרכן מקבל תמורתם "הנחות מטורפות".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.