הראיון עם עופר שני ושאולי אלימלך, הכוחות המובילים מאחורי אתר NRG, אמור למחוק חיוכים מפניהם של שני בעלי תפקידים רמי דרג בעולם העיתונות הישראלי. לראשון - וזו באמת לא הפתעה - קוראים יון פדר, עורך YNET. השני - וזה כבר הרבה יותר עסיסי - עונה לשם אמנון דנקנר, עורך "מעריב". עוד ניגע בכך בהמשך.
NRG, המגה-אתר החדש של "מעריב" שעלה היום לרשת, נולד בראשו של עופר נמרודי, שמאס ככל הנראה בתבוסתנות המתמשכת של אתר "מעריב און-ליין" מול המתחרה הגדול מקבוצת "ידיעות אחרונות".
תקציר הפרקים הקודמים מוכר היטב: מאז עליית YNET לרשת, לפני כארבע שנים, נפתח פער עצום בינו לבין אתר "מעריב", שהלך והתרחב עד לנתונים של כ-400 אלף משתמשים יומיים ל-YNET, לעומת פחות ממחצית מכך ל"מעריב און-ליין".
לפני קצת יותר משנה, נמרודי החליט לעשות מעשה. שני: "נמרודי קיבל החלטה להיכנס בגדול לאינטרנט. לצורך העניין הוא פנה אליי, כשסיימתי את עבודתי בוואלה, והציג לי את התוכנית. התרשמתי שמדובר במהלך רציני מאוד ושנמרודי מחויב לו מאוד - והלכנו על זה. וכך, באפריל 2003, הקמנו כאן חברה למופת".
כאשר שני מדבר על "חברה למופת", הוא מדבר, בשלב זה, על לא פחות מ-100 עובדים, שרוצים לשנות את העולם מאחת הקומות בבית "מעריב".
* בפגישות הראשונות שלך עם נמרודי, התרשמת שמה שיושב לו בראש זו חברה בסדר גודל כזה?
שני: "כן, התרשמתי שהוא מחויב לפרויקט ברמה של 100 עובדים וברמה של תוכניות עסקיות מאוד מפורטות, שמראות איך הכסף הזה חוזר - והוא חוזר. הכל נבע מהחזון של חברה גדולה של תוכן, שמפיצה את הבשורה שלה בהרבה אמצעי מדיה".
הסלולרי מעניין יותר משרון
שני (29) מוביל את NRG, אלימלך (33) מכהן כמשנה למנכ"ל. שניהם משוכנעים לגמרי שיש להם ביד אתר שיעשה הבדל בביצת האינטרנט המקומית, ויהיה מן מפץ גדול שיוביל לגל גדול של שדרוגי אתרים, מתיחות פנים והתקפי פאניקה אצל המתחרים. או, כפי שאלימלך מנסח זאת בלשונו השיווקית: "שינינו את חוקי המשחק לאיך צריכה להיראות מדיה אינטרנטית, בכל ההיבטים".
שני, מצידו, אומר בהקשר זה בדיוק את הדברים שטייפ המנהלים המיושן שלי אוהב להקליט: "יש לחץ היסטרי אצל המתחרים. עובדה, YNET כבר מטיסים לישראל את המעצב שלהם, נוויל ברודי. הם גם מאוד כיערו את עמוד השער שלהם, כשניסו ליישר במהירות קו אתנו ולהכניס הפניות לכל מיני ערוצים שהולכים לעלות אצלנו בהבלטה. פתאום הם העלו ערוץ רכילות, ועשו שעטנז של לינקים בעמוד הבית. אבל עזוב את זה, תראה איך הם עברו פתאום לתמונות עם קצוות מעוגלים, ממש כמו אצלנו. בתכל'ס, זה מחמיא. אני מריח אווירת פאניקה".
25 מיליון שקל שרף נמרודי על שנה ומשהו של הקמת אתר NRG והיערכותו לעלייה לרשת. בסופו של יום, נשאר גם עם חברה שתמשיך לשלם, כאמור, לפחות 100 משכורות. ואם כל זה לא מספיק, שני ואלימלך מגלים לי ש"נמרודי החליט לתגמל את עיתונאי 'מעריב' על כל ידיעה שלהם שמתפרסמת באינטרנט". מה שאומר, הוצאה נוספת, שעיתונים אחרים, כדוגמת "ידיעות אחרונות", "הארץ" ו"גלובס", נמנעו ממנה בכל דרך אפשרית. ב"מעריב", למקרה שתהיתם, מועסקים כ-300 עיתונאים.
אז אחרי כל פתיחת הארנקים הסדרתית הזו, עולה השאלה: מה, בעצם, מקבל נמרודי? ובכן, כך: מגלישה ראשונית ב-NRG עולה בבירור כי מספר שעות השינה של העורך הנכבד פדר אמור להצטמצם משמעותית בחודשים הקרובים. למרות אי הנחת הפרטית שלי מהקונספט של האתר החדש של קבוצת "מעריב", חובה לומר לזכותו כי הוא חושף את כל הערוות הלא יותר מדי נסתרות של YNET, בעיקר בכל הנוגע לעיצוב, חווית גלישה ותכנים שאינם חדשותיים.
הבעיה היא ש-NRG שואף להיות בכל העולמות ולהוביל בהם; גם חדשות, גם מגזין, גם תכנים "רכים", גם אינטראקטיב. "בהתחלה", אומר שני מול ציור משולש שווה שוקיים, "חשבנו איפה נמקם את עצמנו על ציר הבסיס שבין YNET לוואלה. בסוף החלטנו לשים את עצמנו למעלה, מעל שניהם".
* ובכל זאת, אתה לא חושש שהמינון שבחרתם בין חדשות לתכנים "רכים" יפגע בצד החדשותי של האתר ויקשה עליו להתחרות ב-YNET?
שני: "אם תסתכל על שטח מסך של הכותרת החדשותית הראשית ב-YNET, תראה שהוא דומה לשטח מסך של הכותרת החדשותית המובילה שלנו, שתמיד תהיה ניוז. אנחנו פשוט נמנעים להיגרר לסדר יום אחד, לכל אדם בראש יש כמה סדרי יום בראש ואנחנו רוצים לענות על הנטייה האנושית הבסיסית הזו".
* בזמן פיגוע או אירוע חדשותי גדול אחר, תרצו שאנשים יגלשו קודם כל ל-NRG.
שני: "בטח. חד משמעית, בחדשות אנחנו מתכוונים לנצח ויש לנו כלים לעשות את זה: גם כתבים עצמאיים וגם את כל כתבי 'מעריב', מה שאין בקבוצת 'ידיעות אחרונות'. אני אומר ככה: אין ספק שאריק שרון חשוב, אבל לא יעזור כלום - את האנשים מעניין, למשל, שמכשירי הדור השלישי של הסלולר החדשים עולים מחיר מטורף של 5,400 שקל. אנחנו מתכוונים לספק את כל הצרכים. התוכן בחדשות יהיה ברמת YNET ומעלה, ומי שירצה הרחבה - ייכנס לערוץ החדשות. חשוב לנו שאנשים ייכנסו לערוצים, בניגוד למה שקורה ב-YNET".
כששני מדבר על שילוב תכנים מגזינים ושכנוע הגולשים ללחוץ על הלינק המוביל לערוץ החדשות המורחב, אני שואל את עצמי בשקט אם איש אינטרנט מיומן כמוהו לא אמור לדעת יותר מזה. איזה תקדים יש בהיסטוריה של אתרי החדשות באינטרנט לגולשים שלוחצים על מדור פנימי כדי לצרוך ניוז? מה שלא נתת בעמוד השער - לא נתת. נקודה. וכששני מספר לי על סיור אינטרנטי מודרך שיעלה בקרוב בהבלטה באתר, אני חושב גם: עוד טעות. לא מחנכים גולשים, הם פשוט מתעלמים מזה.
* ממש מתבקש לעמת אתכם עם המכתם "תפסת מרובה - לא תפסת".
שני: "מי שאומר לי את זה, אני אומר לו שהוא מזלזל בי. יש בי הרבה צדדים, ואני רוצה את הבחירה להיות כולם, יום כזה ויום כזה".
אלימלך: "NRG הוא אתר להמונים, אנחנו נותנים מענה ל-80% מהאוכלוסיה. יש 850 אלף לקוחות אינטרנט מהיר בישראל, וזו הסביבה שבה הם באמת יכולים לצרוך תוכן. עברנו את השלב של הלינקים, זה מדיה אחרת. אנחנו ערוכים לשלב הבא, ברמה של לחיצת כפתור, לשילוב מוחלט של תכני וידיאו באתר".
אידיליה עם הפרינט
* ובכל זאת, תנו לי להחזיר אתכם לרגע אחורה כמה שנות אור, למערכת האפלולית של עיתון "מעריב". איך מקבלים שם את NRG?
שני: "זו ממש אידיליה. באופן אישי, אחד הדברים שהוסיפו לי הכי הרבה לתחושת הביטחון בהצלחה של הפרויקט הזה הייתה ההירתמות של העיתון המודפס ל-NRG. וכאשר אני אומר הירתמות, כוונתי גם למי שעומד בראש העיתון וגם לעיתונאים עצמם".
* אז קיבלתם את ברכת הדרך מדנקנר. עד כמה תהיה לו אחריות מערכתית לתכנים החדשותיים באתר?
שני: "אין לדנקנר שום אחריות, העורך הראשי של האתר הוא האחראי. יש עורך ראשי לאינטרנט, ויש עורך ראשי לעיתון. לדנקנר אין שום בעיה עם NRG, הוא הכי מפרגן שיש וחושב שזו תחרות בריאה לעיתון".
דנקנר עצמו סירב להתראיין לכתבה זו, מה שרק מגביר אצלי את התהייה האם יישור הקו והפרגון שלו אכן כה מובנים מאליהם. ב"הארץ", להזכירכם, העורך הראשי התפטר בקול גדול, אחרי שהמו"ל העז להתיר לגיא רולניק להעביר את דסק הכלכלה לבניין אחר. וכאן? מערכת של עשרות עיתונאים קמה במקביל לממלכה של דנקנר - והעורך הראשי מפרגן. באנגלית היו אומרים על זה: האם מתנו ועלינו לגן עדן? תשובות ראשונות, תהיו בטוחים, יצוצו כבר בחודשים הקרובים.
* נאמנות גולשים היא משהו שלא קל לשבור. האם הבסת YNET, במונחי רייטינג, היא מטרה?
שני: "ודאי שזו מטרה. אני מעריך שבטווח של שנה מהיום נעבור אותם. נגיע לחצי מיליון גולשים".
אלימלך: "נאמנות צרכנים היא משהו שקורה במקומות שבהם הצרכנים מקבלים את השירות הטוב ביותר. אין לי ספק שהלקוחות יעזבו את המקומות שבהם הם נמצאים כיום ויעברו אלינו".
* אתם מצוידים בלא מעט ביטחון עצמי. ובכל זאת, אתר "מעריב" סוחב אתו היסטוריה של כישלונות.
שני: "קודם כל, לאתר מעריב יש 150-200 אלף גולשים ביום. עם זאת, אין ספק כי הממשק שם לא היה נוח וניהול המידע היה טעון שיפור".
* יש תחושה ש-YNET, במתכונתו כיום, הוא אתר שניתן להביס אותו?
שני: "אנחנו מרגישים שהוא אתר זקן, ואם הקהל שלך באינטרנט מזדקן, זה אסון. אני אגיד לך: היום גולשים הולכים ל-YNET לקבל רצינות של חדשות, של ספורט, כלכלה וצרכנות. אנשים הולכים לוואלה לקבל פאן - אסטרולוגיה, תרבות ופיצ'פקסים של חיפוש. אנחנו, ב-NRG, מרכזים את הכל".
* אתם לא מצפים שהמצב הזה יישאר סטטי.
שני: "הו לא, אני מניח שהם משתוללים עכשיו".
* לא דיברנו כמעט על וואלה. העלייה של NRG יכולה לפגוע בהם קשות.
שני רגעים ארוכים של דממה, מצד שני המרואיינים. ככה זה כשבולעים רוק. לבסוף, אלימלך: "אנחנו מעוניינים להישאר מפוקסים בעשייה שלנו. עם זאת, תמונת השוק הנוכחית באינטרנט לא משקפת היטב את יחסי הכוחות האמיתיים. לדעתנו, השוק נמצא בידי שני כוחות עיקריים - 'ידיעות' ו'מעריב' - והחלוקה הזו תבוא לידי ביטוי חד יותר בשנים הקרובות. יישארו רק 3 שחקנים".
* דיברתם על כסף שהושקע - וגם יחזור. ב-YNET נשפך הרבה מאוד כסף - ולא חזר.
אלימלך: "אכן נשפכו שם סכומי כסף גדולים ורבים. ההבדל הוא שאנחנו נכנסים למשחק בטיימינג הנכון. אנחנו רואים כיום בשלות אמיתית של המפרסמים לפרסום באינטרנט".
* מה גודל שוק הפרסום באינטרנט הישראלי כיום?
אלימלך: "25 מיליון דולר בשנה".
* ומה יהיה הנתח של NRG, בטווח של שנה?
אלימלך: "נחזיק 30% מהיקף הפרסום באינטרנט בישראל בעוד שנה, לעומת 20% או למטה מזה ל-YNET. בטווח של שנה עד וחצי, נגיע לאיזון תפעולי. מקורות ההכנסה העיקריים שלנו הם הכנסות מפרסום וחסויות; הלוח, שהולך להיות מקור עיקרי; העיתון האלקטרוני , שמציג את מעריב המודפס אחד לאחד באינטרנט, ועוד".
* קהל האינטרנט הישראלי הוא בכלל משהו שאפשר לתקוע בו שיניים?
שני: "יש כאן 2.5 מיליון גולשים. האינטרנט הגיע לפריפריה, ובגדול. זה מאס מדיה, מאס מדיה לגמרי".
* אז מתי ייפול האסימון האינטרנטי גם למפרסמים ולמשרדי הפרסום, בכל הנוגע להקצאת תקציבים לאינטרנט?
אלימלך: "בחודשים האחרונים זה כבר קורה. היום האינטרנט זה 2.5% מעוגת הפרסום הכוללת, אבל אל תשכח שלפני שנה זה היה רק 1% ולפני שנתיים - 0.5%. זה מתקדם במקפצות. בעוד שנתיים, אני רואה את זה מכפיל את עצמו ולמעלה מזה".
* בכל הנוגע להשגת הפרסום, אתם פועלים במשותף עם העיתון?
אלימלך: "לגמרי. אין שום חומות סיניות בינינו לבין מעריב. בימים אלה, אנחנו פועלים עם מחלקת המודעות של העיתון על גיבוש חבילות משותפות, שיציעו פרסום גם באתר וגם בעיתון".
* עופר שני, בשוק מסתובבות שמועות שבאת לעשות את פרויקט NRG - וללכת.
"אני מחויב לפרויקט הזה, אני פה כמה שרק נצטרך".
* אתם עולים לאוויר בלי עורך ראשי. בשוק מדברים על שגיא חמץ, עורך מגזין "דה מרקר".
שני: "אנחנו קרובים מאוד לסגירה עם העורך המיועד, ומקווים שבימים הקרובים נוכל לפרסם את זהותו. גם אם זה לא יהיה האיש שאנחנו רוצים, יש הרבה אחרים שישמחו. אנחנו מוצפים בפניות לתפקיד מצד בכירים בעיתונות הישראלית". *
הקילר-אפס שאמורים להדאיג את YNET ו-וואלה
* המזוודה האישית - פיצ'ר חביב למדי, שמאפשר לגולש לשמור כתבות לקריאה מאוחרת.
* אלבום תמונות - 600 מגה לרשות כל גולש, להעלאת תמונות אישיות ואחרות. מדובר ברוחב לב אמיתי, שבבסיסו האמונה (הצודקת) שנדל"ן אינטרנטי יוצר נאמנות משתמשים וחזרות תכופות לאתר.
* ליווי אישי למעבר דירה - אחת ההברקות הקטנות והחמודות ב-NRG. מדריך מפורט לעוברי הדירה, כולל אפשרות ניהול התהליך און-ליין מול הספקים השונים (בזק, כבלים/יס וכדומה).
* לוח מקוון - עם אפשרות להזמנת מודעות אינטראקטיבית, לאינטרנט ולפרינט. מול הלוח המקביל של YNET, שמאפשר רק הזמנות דרך הטלפון, NRG בהחלט מציב כאן רף חדש ומשמח.
* הפיכת תמונות ל"וול-פייפר" - שני מאוד מתלהב מהפיצ'ר הזה, שמאפשר לייבא בלחיצת עכבר כל תמונה המופיעה ב-NRG היישר לדסק טופ. נחמד.
* "הכי פופולרי" - טבלאות קטנות, המשולבות בכל אחד מהערוצים ומציפות בפני הגולשים את האייטמים הנצפים ביותר, עם אחוזי הצפייה בהם.
* ערוץ היהדות - חידוש מבית היוצר של עופר שני. אין כזה דבר אצל המתחרים, אבל תחושת הבטן שלי אומרת שבחודשים הקרובים יתברר גם למה אין.
* מדידת מרחק במפות - לפעמים, אלוהים באמת נמצא בפרטים הכי קטנים. רוצה לדעת מה המרחק ממטולה לג'נין? במפות של NRG אתה נדרש רק למתוח קו עם העכבר.
* העיתון האלקטרוני - גרסה אלקטרונית של עיתון "מעריב", על עיצובו המודפס והכל, רק עם לינקים, חיפוש ושאר יתרונות אינטרנטיים. יינתן בתשלום.
* תוכן פתוח בפני גולשים מחו"ל - מתקפה ישירה על YNET, שהודיע לפני כמה חודשים על סגירת התכנים בפני גולשיו מחו"ל.
* עיצוב - אתר NRG נראה טוב, וזה קרה לו בעיקר בזכות המעצב פיליפ בולקייה, שאחראי בין השאר גם המיתוג הוויזואלי החדש של פלאפון.
* חסויות רוחביות - מאפשר לאנשי השיווק והפרסום של NRG להתנתק מהמודל הידוע של הצעת חסויות למדורים, ולהציע למפרסמים את הדבר האמיתי: חסויות דרך מלות מפתח. המפרסם יכול לומר משהו כמו "צבע לי בצבעי הלוגו של קוקה-קולה את כל העמודים שעוסקים בנוער", וכולם מאושרים ושמחים.
פדר: איוולת במקרה הטוב ודבר שקר במקרה הרע
עורך YNET דוחה את השמועות על הקשר המחודש עם נוויל ברודי. לדבריו, לא צפוי שום שינוי באתר בעקבות כניסת NRG
בתגובה לדבריהם של עופר שני ושאולי אלימלך, מוסר יון פדר, העורך הראשי של אתר YNET: "לא אני זה שצריך לעסוק בהשתבחות עצמית ולא אני זה שצריך לומר ש-YNET הוא אתר התוכן הפופולרי והגדול בישראל. ציבור הגולשים מעיד על כך במאות אלפיו מדי יום, כך שנראה שמה שעשינו עד כה נכון מאוד וראוי מאוד. לכן, אין לנו שום כוונה לעשות שום שינוי במתכונת העבודה, לא מבחינה תוכנית, לא מבחינה עיצובית ולא משום בחינה קונספטואלית אחרת. עלייתו או אי עלייתו של אתר NRG לא רלוונטית.
"מצג השווא שמישהו מנסה לבנות, כאילו ב-YNET ישנה איזושהי התרגשות מהופעת אתר כלשהו, זו איוולת במקרה הטוב, ודבר שקר במקרה הרע. ב-YNET לא נעשה שום מהלך תוכני או עיצובי חדש, ולמותר לציין שאנחנו לא מתכוונים להטיס שום גרפיקאי מחו"ל. עם נוויל ברודי YNET לא קיים קשר כבר ארבע שנים, ואין לנו שום כוונה ליצור אתו קשר או להביא אותו ארצה".