שחל נתן ושחל לקח

אשקוגן, שבבעלות מספר משקיעים פרטיים בראשות זאב פינק, היתה היצרן הפרטי הראשון בארץ עימו חתמה חברת החשמל על הסכם ל-10 שנים, לפני חמש שנים. אשקוגן נבחרה כיצרן פרטי ללא מכרז, והקימה תחנה בהספק של 30 מגוואט.

שר האנרגיה דאז, משה שחל, היה זה שהחליט קודם לכן, כי חמישה יצרנים פרטיים יוכלו להקים תחנות כוח ללא צורך במכרז, משום שהמו"מ עימם החל לפני כניסתו לתוקף של חוק חובת המכרזים. מבין החמישה, רק שניים הקימו עד היום תחנות כוח פרטיות - אשקוגן ונורדן, שהקימה תחנה קטנה יותר בהספק של 15 מגוואט.

אורמת ויתרה בשעתו ברגע האחרון, וכך גם החברה האמריקנית מיד אטלנטיק והחברה הרוסית OSE. למרבה האירוניה, מי שהחליט בשעתו לטובת מסירת הפרויקט לאשקוגן, מתמנה כעת לכונס הנכסים של החברה - משה שחל.

מאז אשקוגן ונורדן, לא הוקמו בארץ תחנות כוח פרטיות משמעותיות. זאת, בעקבות התמשכות מיותרת של המו"מ בין היצרנית הפוטנציאלית הנוספת - קבוצת אחים עופר - לבין המדינה וחברת החשמל. אחרי שנים ארוכות, סוכם עקרונית שאחים עופר תקים תחנת כוח גדולה של 370 מגוואט ברמת חובב שבנגב, אך בשבועות האחרונים, קשיים נוספים מעכבים את הקמתה.

קבוצת אחים עופר גם אמורה להקים תחנה של 400 מגוואט במישור רותם, אחרי שהיתה היחידה שניגשה למכרז הבינלאומי בנושא. התחנות של אחים עופר אמורות לקום בהשקעה של 300-250 מיליון דולר, בעוד אשקוגן הקימה את התחנה שבבעלותה בהשקעה של 30 מיליון דולר.

כל התחנות האמורות מספקות את רוב תצרוכתן לחברת החשמל. כעת, קיימת תוכנית חדשה במשרד התשתיות לחלק רשיונות - ללא מכרזים - לשורה של יצרנים פרטיים שיתחייבו לספק חשמל רק לצרכנים סופיים, ולא לחברת החשמל. מדובר בשלב ראשון בחברת קצא"א ובמפעלי ים המלח, שיקימו תחנות כוח באשקלון ובאזור ים המלח בהספק של יותר מ-1,000 מגוואט.

אשקוגן היא גם פעילה מרכזית בתחום ההתפלה. רק באחרונה החליטה רשות הנמלים והרכבות להקצות לה 9 דונמים להקמת מיתקן התפלה באשדוד. העיסקה מותנית בזכייתה של אשקוגן במכרז התפלה שפרסמה המדינה. השטח שביקשה אשקוגן צמוד לתחנת הכוח הפרטית שלה באשדוד, שממוקמת על שטח של רשות הנמלים.

בשלב זה לא ברור כיצד נקלעה החברה, לה הסכם מובטח מראש למכירת כל החשמל שהיא מייצרת, להפסדים כאלו. התשובה תינתן מן הסתם בחודשים הקרובים.