נף בתי הקפה בישראל תפס בשנים האחרונות תאוצה מרשימה, כאשר נכנסו לתוכו רשתות קפה מחו"ל, ומספר בתי-קפה ישראליים הפכו לרשתות, דוגמת ארומה, ארקפה, אילן'ס, קופי-בין ועוד, שמגישים בנוסף למגוון רחב של משקאות גם חטיפי אוכל.
להלן כמה ממאפייני ענף בתי הקפה בישראל:
* גודל שוק: בארץ פועלים כ-1,000 עסקים המגלגלים כ-2 מיליארד שקל בשנה.
* סיכון ענפי: בתי-קפה הם בין העסקים "המסוכנים" ביותר. כמויות הפתיחות והסגירות בענף זה הן מהגבוהות במשק. למעשה, כל עסק שישי שנסגר בארץ הוא בית-קפה.
* השקעה ראשונית: יש צורך בהשקעה ראשונית של כ-350,000 שקל. עם זאת, כאשר מדובר בזכיינות מדובר בהשקעה היכולה להגיע גם עד לכ-400,000 דולר.
* פדיון חודשי ממוצע: כ-120,000 שקל.
* מיקום: בין הפרמטרים החשובים ביותר לעסק. יש לקחת בחשבון את מאפייני האוכלוסייה הקרובה- מצב סוציו-אקונומי, השכלה, רמת דתיות ועוד, וכן לבחון את המתחרים. במקרים מסוימים רצוי לפתוח בית-קפה במקום שבו כמעט אין מתחרים, אך לעיתים הדבר בלתי נמנע, בעיקר אם מדובר באזור המרכז ו/או כאשר עסקים מתחרים מהווים בעצם יתרון מסוים, שכן ניתן לפתוח בית-קפה שיהיה ייחודי ומבודל משאר בתי הקפה.
יש לזכור, שהמתחרים של בתי הקפה, אינם רק בתי הקפה עצמם, אלא גם מסעדות ופאבים, המשמשים למקום בילוי דומה. בחירת המיקום היא גם הפרמטר שמשפיע על דמי השכירות. בקניונים ובאזורים מסחריים, דמי השכירות יקרים יותר מאשר בשכונות ובפרברים.
* תפקידים חיוניים: בית-קפה חייב להעסיק לפחות כ-12 עובדים. כארבעה מלצרים שיתחלפו במשמרות בוקר וערב, שני טבחים, עובדי מטבח שונים, כמו שוטפי כלים ומנקים, ובמקרים מסוימים גם ברמנים ועובדי דלפק.
* שעות פעילות: מרבית בתי הקפה פתוחים בין השעות שבע בבוקר ועד חצות ויותר. חלק הארי מבתי הקפה הממוקמים באזור המרכז פתוחים גם בשבתות ובחגים. זהו פרמטר חשוב, שתורם לרווחיות העסק, אך הוא תלוי ברמת הדתיות של התושבים הסמוכים. כמו-כן, על בעל העסק לזכור, כי תעריף השכר לעובדים בשבתות ובחגים גבוה יותר.
* ציוד: ריהוט, מכונות-קפה, ציוד מטבח, תאורה, מיזוג-אוויר, כלי אוכל ושתייה, מערכת סטריאו, מחשבים ומערכות אבטחה.
* תפריט: כיום, מרבית בתי הקפה מציעים, מלבד קינוחים ומשקאות, גם מאכלים שאינם בשר, ובעיקר סלטים, פסטות וכריכים מגוונים.
* טרנדים: כיום, מרבית בתי הקפה פועלים בסימן של טכנולוגיה. רובם מכניסים לסניפיהם מסכי פלזמות ו-LCD, ומשדרים בהם לקהל הלקוחות בעיקר ערוצי מוסיקה, כמו MTV ואת ערוץ המוסיקה הישראלי. יש לציין, כי טרנד זה הינו יקר, וכי ההשקעה בו יכולה להגיע לעשרות-אלפי שקלים מאחר שרוכשים כמה מסכים.
* טרנד נוסף: דגש על עיצוב המקום ואווירתו. בתי-קפה רבים רוכשים ספות וכורסאות שונות, כדי ליצור אווירה ביתית, אחרים משקיעים בתאורה מיוחדת, או בכלי הגשה ייחודיים. רבים מעצבים מחדש את בית הקפה מדי כמה שנים, בהתאם לעיצובים השולטים בכל תקופה.
פריסה גיאוגרפית היא קריטית
למה כן: בתי-קפה הם מקום בילוי פופולרי ביותר. ניהול נכון יכול להפוך את בית הקפה לרווחי מאוד ואף להתפתח לרשת גדולה כמו במקרה של קפה ארומה, קפה ג'ו, קפה הלל, ארקפה ואחרים.
למה לא: בחירת מיקום שגוי או מתחרים חזקים בסביבת בית הקפה עלולים להביא לכישלון העסק. כמו כן, ההשקעות גבוהות יחסית והן לא תמיד מכסות את עצמן. בתי-קפה הם בין הענפים המסוכנים ביותר. כמות הפתיחות והסגירות בענף זה היא מהגבוהות בארץ. כל עסק שישי שנסגר בארץ הוא בית-קפה.
* הכותב הוא מנכ"ל חברת CIA - קרדיט-אינפורמיישן-אסוסיישן, מקבוצת גאון-שוקי-הון, המתמחה בבדיקת מוסר תשלומים צרכני ועסקי.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.