לאחר כ-3 חודשים של שמועות בשוק על מכירה - ישרא-בלוג נמכרה לפורטל נענע; מנכ"ל נענע: "הרכישה של ישרא-בלוג היא רק יריית הפתיחה של ההשקעה המתוכננת באתר"

ל"גלובס" נודע כי בעלי האתר, יריב חבוט, ניהל מו"מ עם לפחות שני גורמים נוספים בשוק טרם המכירה; לפני כשנתיים צורף ישרא-בלוג לפורטל נענע כחלק משיתוף פעולה בין הגופים

לאחר חרושת שמועות שנמשכה כשלושה חודשים אודות משא ומתן, נסגרה אתמול עסקת מכירת ישרא-בלוג, אתר הבלוגים הוותיק, לפורטל נענע השייך לנטוויז'ן . הידיעה על המכירה פורסמה לראשונה בבלוג של ELN בישראבלוג. ל"גלובס" נודע כי יריב חבוט, מי שהקים את ישרא-בלוג ומנהל אותו, ניהל מו"מ עם לפחות שני גורמים נוספים בשוק טרם המכירה לנענע.

יעל זכריה, מנכ"ל נענע, אמרה כי "הרכישה של ישרא-בלוג היא רק יריית הפתיחה של ההשקעה הגדולה שמתכנן פורטל נענע בישרא-בלוג, הכוללת פיתוחים טכנולוגיים ושילוב עמוק במסגרת הפורטל, שיהפכו את השילוב למרכז הגולשים הגדול בישראל".

חבוט מסר, כי "בשנתיים שחלפו היוותה נענע בית חם לישרא-בלוג, תוך סיוע מתמיד בפיתוח האתר והעצמת החוויה, לצד שמירה זהירה על סביבה מוכרת ובלתי מופרעת. בעתיד אני בטוח כי נענע וישרא-בלוג ימשיכו לפתח את הכלים והסביבה האינטרנטית כפי שעשו עד כה וימנפו את העשייה ביחד עם מאות אלפי הגולשים הנאמנים שלהם".

הוקם ב-2001

ישרא-בלוג, מאתרי הבלוגים הגדולים בישראל, הוקם ב-2001 על-ידי חבוט, ולפני כשנתיים נמכר חלק ממנו לאתר נענע, וישראבלוג צורף לנענע כחלק משיתוף פעולה בין הגופים. במסגרת זאת עבר האתר לאחסון בחוות השרתים של נטוויז'ן. פורטל נענע הושק על-ידי חברת נטוויז'ן בשנת 1999.

ביום ההולדת החמישי של ישרא-בלוג, אוגוסט 2006, ציין חבוט כי מדי יום מתפרסמים באתר למעלה מ-5,800 פוסטים (רשימות). מהסטטיסטיקות המצוינות באתר עולה, כי בחצי שנה האחרונה, נכנסו לאתר בממוצע למעלה מ-1.2 מיליון גולשים בחודש. כמות המצטרפים החדשים היא של למעלה מ-5,000 משתמשים בחודש. ביום כיפור נרשמה באתר תנועה ערה במיוחד, כאשר מספר הפוסטים שנכתבו במהלך היום היה גבוה בעשרות אחוזים מיום רגיל.

לא אחת ציין חבוט בראיונות שונים כי קיבל הצעות שונות למכירת האתר אך לא היתה אחת אף הצעה מתאימה בעיניו. בטור אישי שכתב לנענע לרגל "יום הבלוג" שחל ב-31 באוגוסט, התייחס חבוט בעקיפין לתוכניותיו לעתיד: "היום אני עובד על פרויקטים חדשים. הם משעממים בהרבה, ואין בהם פוטנציאל לאתר בסדר הגודל של ישרא-בלוג, וזה בסדר. עם כל ההנאה שגלומה בהתפתחות של הילד - הנה הוא מגיב לשמו, אומר את המילה הראשונה, עושה את הצעדים הראשונים - יש גם לא מעט סבל ועבודה קשה. הייתי רוצה לחזור להיות אנונימי, לחזור להיות אף אחד, עם חיים רגילים. מי יודע, אולי אני אפתח בלוג, סתם בלוג ואכתוב בו איך "קמתי בבוקר וצחצחתי שיניים".

על-פי הערכות, מאחורי רכישת ישרא-בלוג עומד רצון להפוך אותו למקבילה הישראלית של myspace האמריקני, שדורג לאחרונה כאתר האינטרנט הפופולרי ביותר בארה"ב. Myspace , ששמו הפך נרדף לרשת חברתית, מציע לכל גולש לפתוח "ספייס" משלו ולהעלות אליו בו בלוגים, אלבומי תמונות, קטעי וידאו ויצירת קבוצות משתמשים לפי תחומי עניין. האתר נרכש בשנה שעברה על-ידי ניוז קורפ של איל המדיה רופרט מרדוק, תמורת 580 מיליון דולר.

הערכה נוספת שהועלתה היא, כי הבלוגרים בישרא-בלוג עשויים להיות מתוגמלים כלכלית בעתיד. יוזמה לתגמול כזה הועלתה כבר על-ידי תפוז לפי מודל שיתוף בלוגרים בהכנסות מפרסום. גיא אליאב, מנכ"ל תפוז, הודיע כי בעלי בלוגים בתפוז יקבלו כ-60% מההכנסות מפרסום בבלוג שלהם.

המטרה - רשת חברתית

רונן שמיר, עורך נענע, מסביר כי "לנענע יש גולשים רבים. היה לנו ברור שבלוגים זה נושא חשוב. איתרנו אותו עוד בהתפתחותו".

"המטרה שלנו", מוסיף שמיר, "היא ליצור רשת חברתית - אנחנו רוצים לתת כלים, כלי תוכן עם כל מגוון הדברים שקיימים ברשת חברתית".

לגבי רווח כלכלי, אומר שמיר: "אני מאמין שבעתיד גולשים יראו מכך רווח כלכלי. התוכן הוא תוכן גולשים, וכל שימוש מסחרי עתידי שיהיה, נשתף בו את הגולשים, אבל זה לא יקרה מחר בבוקר. גולשים יהיו שותפים בדרך זו או אחרת לרווחים".

לטענתו, "ישרא-בלוג יוכל להפוך גולשים לכותבים מהשורה הראשונה. הנלווה של זה בשורה התחתונה זה כסף - ולווט אנדרגראונד היא דוגמא למישהי שיצאה מבלוג ועשתה מזה כסף".

שמיר מציין כי אין כוונה לשינויים מהותיים בישרא-בלוג בקרוב. השינוי ייעשה לאט, כשחבוט, מקים האתר, יישאר במערכת להעברת חפיפה מול נציגים של נענע.

על-פי נתוני נענע, בישרא-בלוג כיום כ-100 אלף בלוגים פעילים, אולם מספר זה כנראה נמוך בהרבה. אם מגדירים בלוג פעיל ככזה שעודכן בחודשיים האחרונים, הרי שנכון לאוגוסט 2006 עמד מספר הבלוגים הפעילים על כ-20 אלף בלבד. עוד נמסר מנענע, כי לישראבלוג למעלה מ-600 אלף גולשים ייחודיים קבועים בחודש, הצופים בלמעלה מ-35 מיליון דפי בלוגים.

על-פי סקר TIM האחרון מדורג נענע במקום החמישי בדירוג האתרים הנצפים בישראל, עם שיעורי חשיפה שעמדו בספטמבר 2006 על 28.5%.

נטוויז'ן, בבעלותו של נוחי דנקנר וקונצרן אי.די.בי, חתמה לאחרונה על הסכם מיזוג בינה לבין חברת ברק, ובכך יצרה חברה המחזיקה בכשליש משוק השיחות הבינלאומיות ושליש משוק אספקת שירותי אינטרנט.