גם שירות בחינם צריך להתקיים: ויקיפדיה גייסה מהגולשים כמיליון דולר

ויקיפדיה, שנדרשה לכסות את ההוצאות השוטפות שלה, בחרה להימנע מגבייה ומפרסום ופנתה אל קהל הגולשים שענה בחיוב בדרך לעמידה ביעד של גיוס 1.5 מיליון דולר

מסתבר שאידיאולוגיה צריך לתחזק - לא רק מבחינת שמירה על ערכים אלא גם מבחינה כספית. זה מה שגילו לאחרונה באתר האנציקלופדיה החופשית ויקיפדיה. האנשים שעומדים מאחורי האתר ובהם מייסדו, ג'ימי ויילס, גילו שגם בשביל להחזיק משהו בחינם - צריך מימון ואפילו לא מעט.

ויקיפדיה דוגלת בתוכן חופשי ובנגישות חופשית לכולם, אבל לרצון לשתף את הגולשים יש גם מחיר. כדי לאפשר כניסה מהירה ונגישות מלאה לאחד מעשרת האתרים הפופולריים ביותר בעולם, צריך שרתים חזקים, תשתית גדולה, תחזוקה שוטפת, כוח אדם ועוד קצת מעבר, וכל זה עולה, כאמור, כסף.

לפי הדו"חות הרבעוניים שמוציאה קרן ויקימדיה, המלכ"ר שתחתיו נמצאת ויקיפדיה וכן שירותים נוספים כמו ויקימילון, ויקיחדשות, ויקיטקסט ואחרים,

ההוצאה על תשתיות מחשוב היא הכבדה ביותר. ברבעון האחרון של 2005 הסתכמו ההוצאות על חומרה, תחזוקת השרתים ושמות הדומיין במעל ל-200 אלף דולר, כ-67% מכלל ההוצאות באותו הרבעון.

כדי לכסות את ההוצאות הכבדות השוטפות, הפתרון היעיל ביותר מבחינתה של ויקימדיה, היה אמור להיות גביית כסף עבור השימוש. אולם, מהלך כזה, שעל פניו נראה הגיוני בספרה האינטרנטית, הוא מנוגד לערך הבסיסי של ויקימדיה - הכל בחינם.

פתרון אחר לסבסד, בין היתר, את עלות הציוד ואת החוזה של המתכנתים, היה להציב פרסומות באתר. לא משהו בולט מדי או קופצני מדי, גם מודעות טקסט כמו בגוגל היו מספיקות. אבל בוויקיפדיה עקשנים ולא מרימים ידיים נגד האידיאולוגיה שלהם.

אז מה עושים? בוויקימדיה החליטו לגייס תרומות. וממי? לא מכל מיני פילנתרופים או אנשי עסקים אלא דווקא מהגולשים. הכי ווב 2.0 שיש. הגולשים שמכניסים ועורכים טקסטים וערכים לאתרי ויקימדיה השונים, והכל בהתנדבות, יהיו אלה שאחראים להמשך קיומה של רשת שירותי החינם.

על פניו נשמע הרעיון אבסורדי ולא הגיוני. למה שמישהו ישלם על משהו שהוא מקבל גם ככה בחינם? אבל נראה שדווקא הגישה הזו של ויקימדיה - לתת בחינם למרות הכל - עשתה את שלה. מתחילת 2006 תרמו הגולשים מעל ל-900 אלף דולר ומד התרומות הניצב בקביעות בראשית כל עמוד באתרי ויקימדיה מתקרב לאט אבל בטוח ליעד הסופי - מיליון וחצי דולר.

ויקימדיה נעזרת בטוב ליבם של הגולשים אבל לא רק. הקרן פתחה גם חנות וירטואלית שמוכרת מגוון מוצרי מרצ'נדייז עם הלוגו העגול של ויקיפדיה: מחברות, חולצות, ספלים ואיך לא - משטח פד לעכבר. על כל קנייה שעושים הגולשים בחנות המקוונת מקבלת הקרן חמישה דולרים.

אז האם האידיאולוגיה שווה כל מחיר? בינתיים נראה שהגולשים בהחלט מאמינים בזה. במקום פרסומות שצורמות בעין של גופים כמו מקדונלד'ס או נייקי, מקבלים את פני גולשי הווב 2.0 דפים נקיים ולבנים, גישה חופשית לקריאה ועריכה של תכנים ואנציקלופדיה שכולה בחינם. מצד אחד, התרומות אולי נשמעות כמעין דמי חברות מוסווים, כי לא נעים לא לתרום כשבני נוער שמים בעצמם קצת מדמי הכיס שלהם באתר. מצד שני, כל אחד נותן כמה שהוא יכול וכמה שהוא רוצה, אם בכלל. התנהלות חופשית, כבר אמרנו? "