מפעל הפיס רוצה אינטרנט: מפעל הפיס מבקש מבית המשפט המחוזי בת"א להצהיר, שהוא רשאי לשווק את כל ההגרלות והמשחקים שלו גם ברשת האינטרנט, וזאת מבלי להזדקק להיתר מיוחד משר האוצר. לטענתו, אובדן ההכנסות השנתי הצפוי לו מהתנגדות האוצר לעמדתו הוא כ-200 מיליון שקל.
בתביעה שהגיש המשרד, באמצעות עו"ד פרופ' רון שפירא, הוא טוען כי ההיתר שנתן לו שר האוצר מכוח חוק העונשין, להפעיל את ההגרלות, תקף גם לגבי עריכתן ושיווקן באינטרנט, כל עוד לא נערך שינוי בתנאי המשחק.
בהיתר שקיבל מפעל הפיס נמנים סוגי ההגרלות המותרים, ש"אופן ביצוען" צריך להיעשות בהתאם לתוכנית ההגרלה שפורסמה. כן נאמר בהיתר, שכל "שינוי בתנאי ההגרלות" טעון אישור מראש ובכתב משר האוצר.
בהיתר נאמר עוד שעל מפעל הפיס להודיע לשר על "שינוי בשיטות ובאופן שיווקן" של ההגרלות שהוא עורך, וכי כניסתה לתוקף של מתכונת השיווק החדשה טעונה אישור השר. עם זאת נאמר, שאם השר אינו מודיע על התנגדותו ב-30 יום, תיכנס שיטת השיווק החדשה לתוקפה.
בבקשה לפסק דין הצהרתי טוען מפעל הפיס, כי השינוי שהוא מבקש להנהיג אינו נוגע למשחק עצמו אלא לדרכי שיווקו. "מבחינת כללי המשחק, אין חשיבות לשאלה האם המשחק מנוהל בעל-פה, באמצעות אותות כתובים על-גבי מצע חומרי, באיתותי עשן או במסרים אלקטרוניים", נטען.
עוד נאמר כי השיווק באינטרנט, מבחינת מפעל הפיס, אינו אלא תוספת של דרכי מכירה של מוצרים שכבר הותר לו לשווק. "מפעל הפיס אינו מעניק לרוכש הטבה או איזושהי הקלה, והוא מותיר על כנם את מבנה המשחקים, סל הפרסים, תדירות ההגרלה, גיל המינימום, אחוזי ההחזר וכו'", צויין.
שיטת שיווק
בסוף פברואר השנה, סמוך לחידוש ההיתר החמש-שנתי שניתן לפיס, הודיע ראש אגף התקציבים באוצר, קובי הבר, ש"משרד המשפטים והמשטרה בוחנים בימים אלה את נושא מכירת כרטיסי ההגרלה וההימורים באמצעות האינטרנט".
עד כה, טוען הפיס, טרם הסתיימה "הבדיקה הבלתי נחוצה הזו". כשבועיים אחר כך, שיגר הפיס הודעה לאוצר על כוונתו להתחיל לשווק את ההגרלות באינטרנט. לדברי הפיס, מאז חלפו למעלה מ-30 יום מבלי שהתקבלה התנגדות השר - ולכן לפי ההיתר, שיטת השיווק החדשה (באמצעות האינטרנט) נכנסה לתוקפה.
לפני כ-3 שבועות שיגר מנכ"ל מפעל הפיס, שאול סוטניק, מכתב נוסף לאוצר בו הודיע על כוונתו להתחיל בשיווק הכרטיסים באינטרנט ב-1 באוגוסט. מנכ"ל האוצר, ירום אריאב, מיהר לשגר מכתב תשובה בו נאמר כי עמדת הפיס תמוהה, משום שהנושא עדיין מצוי בבדיקה. "מעולם לא ניתן היתר לפיס למכור כרטיסי הגרלה דרך האינטרנט ועמדה זו, הידועה לכם מזה זמן רב, בעינה עומדת", כתב אריאב.
בפיס טוענים שהאוצר לא סיפק בסיס להבחנה בינו לבין המועצה להסדרים הימורים בספורט ("הטוטו"), המשווקת את משחק ה"ווינר" באינטרנט. מעבר לכך נטען, שבתקנות לגבי הטוטו מתייחס שר האוצר עצמו לאינטרנט כאל דרך שיווק בלבד, ולא כאל הגרלה נפרדת ועצמאית.
הפיס הגיש, במקביל, בקשה לפיצול סעדים, כך שיותר לו לתבוע בעתיד נזקים כספיים בגין אי-מתן ההיתר. לטענתו, מומחי שיווק העריכו את אובדן ההכנסות השנתי הצפוי משיווק באינטרנט בכ-200 מיליון שקל.
ההיתר של הפיס חודש בסוף חודש מרץ, לאחר מו"מ טעון מאוד עם האוצר, שהביאה לשינוי חלוקת רווחי הפיס מ-70% למרכז השלטון המקומי ו-30% לאוצר, לחלוקה של 50-50.
למרות שהמחלוקת בין הפיס לאוצר היא פרשנית-משפטית, גורמים בפיס חוששים כי התנגדות האוצר לשיווק באינטרנט נובעת מרצונו להעלות את אחוז הרווחים שיקבל כתוצאה מהגרלות האינטרנט. זאת, למרות שהאוצר לא הביע דרישה מפורשת כזו. (ה"פ 913/07).
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.