רן גוראון, סמנכ"ל השיווק של בזק: "שיעור חדירה של 20% זה לא תקרת זכוכית" רן גוראון הוא סמנכ"ל השיווק של בזק מזה כשנתיים. בתפקידו הקודם היה סמנכ"ל השיווק של ברק 013, וקודם לכן עבד מספר שנים בסלקום, במגוון תפקידים ניהוליים בתחום השיווק.
* מהו שיעור החדירה של האינטרנט במגזר החרדי?
"בזק היא תשתית האינטרנט המובילה בישראל, ואנחנו כמובן מעוניינים לספק תשתית אינטרנט לכל אחד. כבר כיום יש שיעור חדירה ממוצע של 20%, גם בישובים חרדים מובהקים, ותשתיות אחרות כמעט לא פרושות באזורים הללו.
"ככל שיהיו יותר ויותר פתרונות ייחודיים לקהילה, אחוז החדירה יעלה. היות שהצרכים של הקהילה החרדית זהים לאלו של המגזר החילוני, שיעור החדירה יהיה בעוד כמה שנים דומה לאחוז החדירה באוכלוסיה הכללית. 20% זה לא תקרת זכוכית, וברור שמגמת ההתחברות לאינטרנט תימשך. לגבי אחוז חדירת המחשבים לבתים - במגזר החרדי הוא עומד על 50% עד 60%, בהשוואה למעל 80% במגזר הכללי.
"בתסריט האופטימי, החדירה יכולה להכפיל את עצמה בשנים הקרובות, וגם שיעור חדירת המחשבים יגדל משנה לשנה.
"רק בשנתיים האחרונות עלה שיעור חדירת האינטרנט במגזר מ-10% ל-20%. אמנם לא בטוח שקצב הגידול יימשך כך אבל בהחלט נראה עלייה בשנים הקרובות.
"השאלה המרכזית היא עד כמה ניתן לצמוח עם מוצר שעדיין אין לו לגיטימציה - לא רבנית ולא שיווקית".
* איך יראה האינטרנט הכשר?
"המיזם עליו הוכרז לפני כשבועיים יכול לקום עם או בלי בזק. אנחנו כמובן חלק מתוכנית הפיילוט, אבל מבחינתנו מדובר רק באחת מהאלטרנטיבות, וכל פיתרון שיגביר את הצריכה של האינטרנט יהיה טוב. הציבור החרדי מעניין אותנו מאוד מבחינה עסקית. זאת כיוון ששוק האינטרנט רווי ואנחנו מעוניינים לחפש אחר נישות חדשות לצמוח בהן. ברור שהתוכן צריך להיות בפיקוח, אבל לא בטוח שאנחנו נהיה אלה שיסננו את התכנים.
* מהם אמצעי השיווק והפרסום שלכם במגזר?
"אנו פועלים באופן הדומה לפעילות שלנו בכל מגזר שבו יש רגישות גבוהה לגבי האינטרנט. אנחנו כמובן מספקים חיבור לכל מי שמבקש, אבל לא מפרסמים את המוצר בשל הרגישות. ברגע שנקבל פיתרון עם אישור רבני, נוכל להודיע על כך בכל המדיומים הקיימים".
שי לחוביצר, מנכ"ל משרד הפרסום אפיקים: "למעלה מ-32% מהמגזר גולש באינטרנט"
שי לחוביצר הוא מנכ"ל משרד הפרסום אפיקים, המתמחה בפרסום למגזר החרדי והערבי, ולמתן פתרונות נישה ללקוחות עסקיים. לחוביצר הוא מנכ"ל הקבוצה למעלה משנתיים, וקודם לכן שימש כמנהל השיווק של אורנג' וכסמנכ"ל השיווק והפיתוח העסקי של IOL (עד למיזוג עם וואלה).
* מהו שיעור החדירה של האינטרנט במגזר החרדי?
"על הנייר, אין אינטרנט במגזר החרדי, והאישורים ניתנים על ידי הרבנים האישיים. בפועל, למעלה מ-32% מהמגזר החרדי גולש באינטרנט, אם כי בעיקר לצורכי פרנסה.
"מסקרים שערכנו עולה כי 29% משתמשים באינטרנט לצורכי דואר אלקטרוני, 24% צורכים חדשות, 15% למטרות איסןף מידע, 11% למטרות פיננסיות, 11% לצורכי לימודים ו-10% למטרות מסחר. האינטרנט החרדי נמצא 6-7 שנים אחורה מבחינת ההתפתחות, אך חדירתו בשנים האחרונות הולכת וגדלה, גם בגלל ההתפתחות הטבעית של הקהילה וגם בגלל צמיחת המגזר העסקי החרדי".
* שוק הפרסום באינטרנט - האם אנו עומדים לפני מהפכה?
"אין פרסום באינטרנט המיועד לקהילה החרדית, שכן לא ניתן לפלח את הגולש על פי מידת הדתיות שלו. גם בעיתונות לא מפרסמים מודעות בהן מופיעה כתובת של אתר אינטרנט.
"אולם, ביום שיהיה אינטרנט כשר, אני מעריך ששיעור החדירה יכפיל את עצמו ואולי אף יותר, ואז המפרסמים ייכנסו לשוק.
"הפוטנציאל הגדול של האינטרנט נובע מכך שבבתי האב אין טלוויזיה. בארה"ב, לדוגמה, יש מפרסמים באתרים חרדיים, ואנחנו מכינים את עצמנו לקראת פתיחת שוק הפרסום במגזר ומתכננים לפתוח חברת אינטראקטיב.
מהרגע שהתוכנית תאושר, אין ספק כי העוגה הפרסומית תגדל, אך לא סביר כי זה יבוא על חשבון הפרסום בעיתונות, שהוא מאוד חזק בקרב הקהילה".
* איך ייראה התוכן בפרסומות לעולם החרדי?
"הוא יהיה דומה לתוכן של הפרסומות בעיתונות - מאוד מוקפד וצמוד לכללי ההלכה. אתגר הקריאטיביות הרבה יותר גדול, שכן לא ניתן לעשות כל מה שרוצים".
* האם יש בתי-ספר ללימוד פרסום ושיווק במגזר החרדי?
"אין בתי-ספר ללימוד פרסום במגזר החרדי. הייתי שמח כמובן שיהיו יותר חרדים שירצו לעבוד בתחום הזה, ובאופן טבעי ברגע שהשוק יגדל, יצוצו בתי ספר שיתמחו בזה".
נתנאל עזרן, מנכ"ל DSK: "לא מאמין באפקטיביות של פיתרון הוועדה"
נתנאל עזרן הוא נציג קבוצת היזמים החרדים DSK, שתשיק בתחילת השנה הבאה מיזם לקידום האינטרנט במגזר החרדי: "נטו עד הבית".
במסגרתו, יופצו חינם כ-200 אלף דיסקים, עליהם צרובים כ-3,000 אתרים שנראים כמו הדבר האמיתי, ופועלים ללא חיבור פיזי לאינטרנט הרגיל.
המיזם זכה לאישור משמרת הקודש והחינוך.
* מהו שיעור החדירה של האינטרנט במגזר החרדי?
"על-פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, 8% מהמגזר החרדי מחובר ו-39% מהציבור הדתי. כל מי שמדבר על נתונים אחרים לא יודע מה באמת קורה במגזר ואולי מתבלבל עם שיעורי החדירה של המחשבים, שזה נתון אחר לחלוטין".
* איך ייראה האינטרנט הכשר?
"כבר 10 שנים מדברים על אינטרנט כשר ושום דבר לא קורה. האינטרנט לא ימצא את דרכו לבית של החרדי הממוצע. ההודעה של ועדת הרבנים היא כותרת גדולה, אבל היא מכוונת רק לאנשי עסקים והיא לא נותנת הכשר לשום אדם פרטי - גם לא לצורכי עבודה.
"אם הוועדה הייתה חושבת שכל חרדי יגיד עכשיו שהוא צריך את האינטרנט לצורכי פרנסה על מנת לקבל אישור לחיבור, היא לא הייתה מאפשרת את זה".
* מה תהיה מידת ההיענות של הציבור החרדי?
"האישור של הוועדה הוא בעייתי: מה מונע מאיש עסקים שכבר יש לו אינטרנט בבית, לשדרג את התשתית ל-ADSL?
"יש לא מעט אנשי עסקים שצריכים את האינטרנט לצורכי מסחר - לדוגמה לצורכי התקשרות עם מדינות זרות - והאינטרנט הכשר לא יהווה פיתרון מוצלח עבורו, שכן הוא לא יאפשר לו גישה למידע הרב שקיים ברשת.
"לכן, אני מברך כמובן על המהלך, אבל לצערי אני לא מאמין באפקטיביות שלו וביכולת שלו לשכנע אנשים שכבר מחוברים, לעבור אליו".
* כיצד הפיתרון שאתם מציעים שונה מהפיתרון של הוועדה?
"הפיתרון שלנו לא פונה לאנשי העסקים אלא למגזר הפרטי, שכיום מיותם מחיבור לרשת. לכן, הפיתרון עליו הודיעה הוועדה לא מהווה תחרות או תחליף לפיתרון שלנו, ואין התנגשות ביניהם".
יעקב נדבורני, סמנכ"ל השיווק של 012: "שיעור החדירה יהיה זהה לקהילה החילונית"
יעקב נדבורני הוא סמנכל השיווק של 012 סמייל ואינטרנט מדיה מזה כשנתיים. קודם לכן שימש כמנהל פיתוח עסקי, ולפני כן עבד במשרד התעשייה והמסחר, ושימש כיועץ כלכלי בכיר של מנכ"ל המשרד.
* מהו שיעור החדירה של האינטרנט במגזר החרדי?
"במגזר החרדי יש עולם אינטרנטי שמתנהג באופן אחר לחלוטין מהשוק החופשי - גם בדרכי השיווק וההפצה וגם בתוכן.
"במגזר החרדי יש כ-120 אלף בתי אב, וקשה להעריך במדויק את שיעור החדירה האמיתי. אני מעריך שהוא נע בין 15% ל-30%. שיעור החדירה של המחשבים גבוה יותר, אבל חלק גדול מהם לא מחובר לאינטרנט".
* איך יראה האינטרנט הכשר?
"הנושא נמצא בבחינה כבר שנתיים - מתקדמים שני צעדים קדימה ושבעה אחורה. אנחנו נמצאים למעלה משנה בתוך האפיונים והתהליכים, גם מהבחינה הטכנולוגית וגם מבחינת הממשק. גם הוט, אינטרנט רימון ובזק בינלאומי רוצים להיכנס לשם: כולם מבינים שלא ניתן להתעלם מהמגזר הזה.
"אולם, סוף סוף נראה כי יש פריצת דרך של ממש. אני מעריך כי תוכנית הפיילוט הזו היא אשר תביא את החדירה המשמעותית של האינטרנט במגזר החרדי, ותוך מספר שנים שיעור החדירה יהיה זהה לזה שבקהילה החילונית. אנחנו פועלים בשיתוף פעולה מלא עם הוועדה, וכבר חיברנו לקוחות בהתאם להנחיות ולקריטריונים שהיא הגדירה.
"השאלה הגדולה היא מי יסנן את התכנים - יש סט של פיתרונות וכולם נמצאים בתהליך של פיילוט ואישורים. זה עובד טוב ברמת הפיילוט, ולהערכתי עוד מספר שבועות כבר תתבצע הרחבה של התוכנית ויאושרו מספר פיתרונות, שכולם נמצאים כבר ברמת בשלות גבוהה מאוד".
* מה תהיה מידת ההיענות של הציבור החרדי?
"אני משוכנע שביום שבו יוכרז רשמית האינטרנט הכשר, אחוזים גבוהים מאוד מתוך אלו שמחוברים היום לאינטרנט הרגיל יעברו לאינטרנט הכשר, בדומה למה שקרה עם הסלולר הכשר ואולי אף בעוצמה חזקה יותר".
* מהם אמצעי השיווק והפרסום שלכם במגזר?
"אנחנו לא עוסקים כרגע בשיווק ופרסום, שכן גם זה כרוך בהחלטות של הוועדה. בשיתוף עמה, אנחנו בוחנים את הדרך המתאימה להודיע שיש אינטרנט מאושר על-ידי הרבנים".