אילן ישועה: "השת"פ עם יאהו יאפשר לוואלה לקחת מגוגל עשרות אחוזים משוק החיפוש בישראל"

יאהו מעוניינת להקים מרכז פיתוח ראשון בישראל: במו"מ לרכישת משרדים בפארק מת"ם בחיפה * וואלה הודיעה על שיתוף פעולה עם יאהו בתחום החיפוש * עם זאת מבהיר ישועה, מנכ"ל וואלה: "אנחנו לא מצפים ל-50% משוק החיפוש"

שוק החיפוש הישראלי מגלה סימנים של התעוררות. לאחר כשלוש שנים בהן שלטה בישראל ענקית החיפוש גוגל, כאשר על-פי סקר TIM לחודש דצמבר שיעור החשיפה השבועי של האתר עומד על 87.8%, גם יאהו רוצה ליהנות מהחגיגה.

וואלה הודיעה היום (ב') כי חתמה עם יאהו על הסכם לשיתוף פעולה אסטרטגי בתחום החיפוש באינטרנט, במטרה להוות תחרות לדומיננטיות של גוגל בשוק החיפוש בישראל, ולספק אלטרנטיבה עבור המפרסמים הנעזרים בענף הפרסום ממוקד החיפוש.

במסגרת הסכם ארוך טווח שנחתם בין השתיים, החלה וואלה, שאת מנוע החיפוש שלה השיקה בינואר 2007 בהשקעה של כמיליון דולר, לשדרג מרכיבים שונים במנוע החיפוש, כאשר ההסכם מאפשר לה לעשות שימוש בטכנולוגיות החיפוש החדישות של יאהו, ומעניק לה גישה לאחד ממאגרי האינטרנט הגדולים בעולם, כולל חיפוש בעברית, אנגלית ומגוון שפות נוספות. הגרסה הותאמה למשתמשים הישראלים על-ידי מחלקת הפיתוח של וואלה.

הפרסום במנוע החיפוש יתבסס על מערכת הפרסום וואלה אדוונטג' אותה השיקה במאי 2007. המערכת דומה במהותה למודל של גוגל, והיא מתבססת על פיי פר קליק, כלומר קמפיינים טקסטואליים, כאשר המפרסם משלם עבורן בהתאם לכמות הקליקים של הגולשים.

אילן ישועה, מנכ"ל וואלה, אמר ל"גלובס": "חתמנו עם יאהו על הסכם ארוך טווח המאפשר לנו לעשות שימוש בטכנולוגיות החיפוש הכי חדישות שלה. על סמך ההסכם התחלנו לשדרג את מנוע החיפוש שלנו, כאשר הפרסום ימשיך להתבסס על המערכת שלנו וואלה אדוונטג'. המהלך הזה מצטרף להשקת מנוע החיפוש שלנו בתחילת השנה, והעסק תפס והצליח וכבר הצטרפו הרבה מאוד מפרסמים".

לטענת ישועה, "העסק אף מייצר כסף משמעותי ולכן החלטנו לפנות ליאהו. לאחר משא ומתן שהתמשך כמה חודשים הגענו להסכם שיימשך הרבה מאוד שנים". ישועה סירב למסור בכמה שנים מדובר בדיוק.

כשנשאל ישועה האם הוא מאמין ביכולתה של וואלה להוות מתחרה אמיתי לגוגל, אמר כי "אנחנו לא מצפים להגיע לשיעור של 50% משוק החיפוש בישראל, אבל אנחנו נהיה שחקן משמעותי בישראל וניקח עשרות אחוזים מהשוק הזה. כבר כמה חודשים שאנחנו מצליחים בכך, והחבירה שלנו למוצר של יאהו, למותג ולטכנולוגיה שלה, יחד עם החיבור שלנו בשוק הפרסום בישראל, יכולה להצליח".

ישועה הוסיף כי המפרסמים מקבלים את זה בשמחה מהקטנים ועד הגדולים. "זה ברור לכולם שמצב שבו יש שחקן אחד הוא לא טוב ולא רצוי: גם במובן של חיפוש וגם במובן של אלטרנטיבה למפרסמים. ההסכם יסייע לתוכניותיה של וואלה להגדיל את נתח השוק שלה בתחום הצומח במהירות של פרסום בתוצאות חיפוש".

בגוגל הגיבו על דברי ישועה: "אנו מקבלים בברכה כל תחרות שמביאה מידע שימושי למשתמשים ומרחיבה את אפשרויות הבחירה שלהם. מתחרים חזקים תורמים לנו לכל מי שפועל בזירת החיפוש - אנו עובדים קשה יותר ובסופו של יום המשתמשים שלנו מרוויחים".

אטור ליאל, מנהל תחום שיווק חיפוש בשווקים מתעוררים ביאהו אמר: "אנו שמחים להרחיב את שיתוף הפעולה עם וואלה! בתחום החיפוש. בניית שתופי פעולה איכותיים שכאלה, היא מאבני היסוד של אסטרטגיית השיווק של יאהו! בתחום החיפוש".

הסכם זה מגיע לאחר שביולי 2007 הודיעה וואלה לבורסה כי היא מנהלת מגעים עסקיים עם שותפים אסטרטגיים שונים, ביניהם גוגל, וכי מגעים אלה טרם הבשילו לכדי הסכם. וואלה הוא האתר השני בגודלו בישראל, לאחר גוגל, כאשר שיעור החשיפה השבועי שלה על-פי סקר TIM לדצמבר, עומד על 73%.

היכולת של וואלה להתחרות בגוגל ולספק אלטרנטיבה אמיתית לגולשים בישראל עתידה להיבחן בחודשים הקרובים. אולם, אם מסתכלים על הנעשה בארה"ב, נראה כי ליאהו יש בעיה אמיתית להדביק את מתחרתה: על-פי נתוני קומסקור, לגוגל יש נתח של 58.6% בשוק החיפוש האמריקני, בעוד שיאהו מפגרת הרבה מאחור, עם נתח שוק של 22.4% בלבד.

פארק מת"מ: גוגל, מיקרוסופט, אינטל,יבמ ו-HP כבר שם

היום נודע גם, כי יאהו במו"מ מתקדם לשכירת משרדים בפארק מת"מ בחיפה, במטרה להקים מרכז פיתוח ראשון של החברה בישראל.

הפארק נחשב לאחד הפארקים הטכנולוגיים המוצלחים ביותר והוא מרכז שורת חברות ישראליות ובינלאומיות מובילות. בעיריית חיפה מקווים כי המשך התפתחותו של מתחם ההייטק הנמצא במבואותיה בין כביש 2 לכביש 4 (מול המוצא למנהרות הכרמל שנמצאות בהקמה) תביא לעיר אוכלוסייה חזקה וצעירה מאזור המרכז.

הפארק נמצא בשליטתה (50.1%) של גב ים מקבוצת אידיבי אחזקות של נוחי דנקנר, והשאר בבעלותה של החברה הכלכלית של חיפה.

הפארק פועל על שטח של 185 אלף מ"ר, בתפוסה כמעט מלאה, 60 אלף מ"ר נוספים בבנייה.

אינטל בונה שם מבנה גדול שיהיה בבעלותה, מחוץ לשטח הקמפוס. ב-2007 הסתיימה בנייתו של מגדלי מת"מ 3 אחד מ-4 מבני הייטק חדישים, בשטח כולל של 15.8 אלף מ"ר- 28 אלף מ"ר ועוד 25 אלף מ"ר חנייה. אינטל פועלת כיום על שטח של 47 אלף מ"ר, ומשקיעה כ-90 מיליון שקל בהקמת אגף חדש של 20 אלף מ"ר. היא החברה היחידה שמחזיקה במת"מ מבנה בבעלותה.

GE מחזיקה בפארק מבנה בשטח של 15 אלף מ"ר נבנה השנה ב-2007, ויאוכלס בקרוב, בהשקעה של 54 מיליון שקל.

לגוגל ול-IBM יש מרכז מחקר ופיתוח, הנהלת צים יושבת במת"מ, אלביט מערכות, לפיליפס מרכז מו"פ, וכן ל-CMT הצרפתית, מיקרוסופט, HP, ונטמנג'. הפארק פועל כקמפוס סגור בשטח של 270 דונם עם 50 חברות הייטק. בפארק יש תחנת דלק, סניף בנק, גני ילדים ומסעדות. השכירות הממוצעת בפארק עומדת על 15 דולר למ"ר לחודש.

ליד הפארק מצויות תחנות הרכבת והאוטובוסים המרכזית של חיפה, והמתחם ממוקם מול ההנהלה הארצית של חברת החשמל. על רקע ההצלחה במת"מ ב-2007 החליטו במשותף גב ים והחברה הכלכלית לחכור שטח של 30 דונם להרחבה נוספת של השטח.

לאחרונה סיפרה עדינה קופר מבעלי נת"מ נכסים כי חברה בינלאומית גדולה ומפורסמת מאוד פנתה אליהם בבקשה לאתר עבורם שטח לטובת הקמת סניף בישראל. לדבריה, "המפתיע הוא שהחברה ביקשה לשבת בפרק מת"מ, וזאת למרות אי התמצאותה בתחום זה בשוק הישראלי". לדבריה, החברה שללה הצעות נוספות בפארקים איכותיים בשכר דירה נמוך יותר, כדוגמת הפארק שבטירת הכרמל. כך היה לדבריה גם עם חברת גוגל, חברת נטוורק אפליינס ואחרות.