הרשעה תקדימית: חברת הנסיעות "הדקה ה-90" הורשעה בהטעיית צרכנים באינטרנט

ביהמ"ש גזר קנס של 90 אלף שקל על החברה בגין גביית דמי ביטול עסקה מעבר למותר בחוק, אי-הכללת פרטים מלאים בעסקה באינטרנט, פרסום מחיר שירות שאינו המחיר הכולל והטעיית צרכנים

בית משפט השלום בת"א גזר קנס בסך 90 אלף שקל על חברת הנסיעות באינטרנט, הדקה ה-90, שהורשעה באופן תקדימי בעבירות של גביית דמי ביטול עסקה מעבר למותר בחוק, אי-הכללת פרטים מלאים בעסקה באינטרנט, פרסום מחיר שירות שאינו המחיר הכולל והטעיית צרכנים.

כתב האישום שהגישה עו"ד טלי קינן ממשרד התמ"ת ייחס לחברה ולמנהלה ובעליה, צבי מושקוביץ, שלושה אישומים. הראשון עסק בגביית דמי ביטול עסקה בסך 400 דולר, בעוד שהחוק התיר באותו מקרה לגבות 400 שקל בלבד, וכן באי-ציון זכות הביטול בתקנון החברה.

באישום השני נאמר שהחברה הודיעה לצרכן רק בשלב של הזמנת כרטיסי הטיסה לחו"ל, שהוא יחויב בדמי טיפול בסך 9 דולר, וזאת למרות שהחוק מחייב לציין את ה"מחיר הכולל" של העסקה בפרסום.

האישום השלישי נגע לכך שהחברה פירסמה בעיתון מחירי מבצע הכוללים הנחה בגין תשלום בכוכבים של ישראכרט, כאשר לא הובהר במודעות מהו מחיר העסקה הרגיל של העסקה, בלא הנחת הכוכבים.

כל העבירות שבכתב האישום בוצעו במהלך שנת 2006 באתר האינטרנט שלה. בהחלטת ביניים קודמת, דחתה השופטת דורית רייך-שפירא את טענת החברה, שיוצגה ע"י עו"ד ד"ר גיל אוריון, להגנה מן הצדק בשל אכיפה ברירנית.

לאחר מכן הגיעו הצדדים להסדר טיעון, לפיו מושקוביץ יימחק מכתב האישום ואילו החברה תודה במיוחס לה. הצדדים ביקשו לגזור על החברה קנס בסך 90 אלף שקל והתחייבות כספית לשנתיים בסך 50 אלף שקל.

השופטת רייך-שפירא אימצה את הסדר הטיעון, וציינה שיש מקום להקל עם החברה, "למרות החשיבות שמייחס המחוקק לשמירה על זכויות הצרכנים במגוון העסקאות, ובעסקאות מסוג 'מכר מרחוק' בפרט ולמרות החומרה הנגזרת מהעובדה שהחברה הורשעה בשלוש עבירות שונות".

היא נימקה את החלטתה להקל בעונש בכך שהחברה לא הסתבכה בפלילים ב-10 שנות פעילותה בתחום התיירות; בכך שהליקויים תוקנו עוד בטרם הוגש כתב האישום; ובעובדה שמדובר בהרשעה תקדימית, שבה בית המשפט אינו נוהג למצות את הדין. (ת.פ. 8064/06).